بازسازی ویلا: برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم

به گزارش مجله سی نوا، ایسنا/ براساس سخنان سفیر پرتغال در ملاقات با باستان شناس دژ استعمار، برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم.

بازسازی ویلا: برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

فاطمه علی اصغر، مدیر انتشارات دادکین اظهار کرد: کارلوس کوشتا نوش ، سفیر پرتغال در ایران در دیداری که با اسماعیل یغمایی، باستان شناس و نویسنده کتاب دژ استعمار در دفتر سفارت پرتغال در تهران داشت، گفت: پس از اینکه خبر انتشار این کتاب را در روزنامه تهران تایمز خواندم، به شدت علاقمند شدم تا جزییات بیشتری درباره این کتاب و باستان شناس آن بدانم. من مشتاق به خواندن و مطالعه کتابهای تاریخی هستم. اما از آنجایی که این کتاب گویای بخش مهمی از تاریخ کشورم بود به شدت برایم حائز اهمیت شد، بنابراین خواستم کتاب ترجمه گردد، بعلاوه با باستان شناس آن دیداری داشته باشم.

علی اصغر که در این نشست حضور داشت، با بیان اینکه این نشست دوساعته بدنبال دعوت سفیر پرتغال انجام شد، به نگرش بیطرفانه و موشکافانه سفیر پرتغال به دریافت واقعیت تاریخی کشورش اشاره نمود و اضافه نمود: سفیر پرتغال در این نشست بارها بر اهمیت این کتاب به علت داده های علمی و تاریخی و روشن شدن ابعاد ناگفته تاریخ تاکید نمود و گفت برایم بسیار جالب است که در ایران چه میزان علم باستان شناسی پیشرفته و حائز اهمیت است.

به گفته او، سفیر پرتغال خواهان ترجمه کتاب به دو زبان انگلیسی و پرتغالی شد و گفت: نسخه هایی از این کتاب باید برای کتابخانه ها و مراکز فرهنگی کشورهای مختلف فرستاده گردد و در صورت دیدار با آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی ایران حتما درباره کاوش و بازسازی قلعه های پرتغالی در کناره خلیج فارس مذاکره خواهم کرد.

علی اصغر بعلاوه به درخواست اسماعیل یغمایی، باستان شناس پیشکسوت ایرانی از سفیر پرتغال اشاره نمود که با تقاضای او قرار شد سناد، مدارک، نقشه ها و دست نویس های مربوط به قلعه های پرتغالی که در وزارت امور خارجه این کشور نگهداری می گردد، در اختیار این باستان شناس برای چاپ تکمیلی کتاب قرار گیرد.

مدیر انتشارات دادکین اظهار کرد: خوشبختانه سفیر پرتغال بسیار بیطرفانه با تاریخ کشور خود در گذشته روبرو شد و با پذیرش اینکه پرتغال در آن دوره استعمارگر بشمار می آمد، خواهان تهیه و فرستادن کتاب به مراکز فرهنگی و علمی جهان شد این در حالی است که نه تنها مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی ایران بلکه تا به امروز هیچ مسئولی از میراث فرهنگی قشم نیز اقدام به تهیه یک جلد از این کتاب برای بودن در کتابخانه میراث قشم ننموده است.

به گفته او، کتاب دژ استعمار بر پایه دو فصل کاوش باستان شناسی، اطلاعات نادری را از دژ پرتغالی ها در قشم منتشر نموده است. درحالیکه بسیاری از داده های این کتاب به علت نبود مراقبت های لازم و حفاظت های فیزیکی و کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی تا به امروز از دست رفته است. با کوشش بیست ساله اسماعیل یغمایی خاتمه گزارش کاوش های این باستان شناس پیشکسوت از لایه های مختلف قلعه پرتغالی ها اردیبهشت سال جاری به وسیله انتشارات دادکین منتشر شد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1670

به "بازسازی ویلا: برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: برای بازسازی قلعه پرتغالی ها با وزیر میراث مذاکره می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید