انتقاد سازمان محیط زیست از وزارت نیرو

به گزارش مجله سی نوا، تهران (پانا) - معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران کشوری است که از نعمت تابش خورشید برخوردار است، گفت ایجاد نیروگاه های خورشیدی و استفاده از این انرژی می تواند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد.

انتقاد سازمان محیط زیست از وزارت نیرو

به گزارش ایرنا، داریوش گل علیزاده با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از مسائل مهمی است که کشور را درگیر خود نموده است ، اضافه نمود: بر این اساس قانون هوای پاک تصویب شد و در آن وظایف همه دستگاه های متولی تعیین شده تا با استناد به آن شرایط هوا بهبود یابد.

وی اعلام نمود: یکی از عوامل آلوده کننده هوا سوخت های فسیلی است و دولت ها درصدد کاهش مصرف این سوخت ها هستند، از این رو داشتن خودرو و موتورسیکلت های برقی و کم مصرف باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا هم مصرف سوخت های فسیلی کاهش یابد و هم به دنبال آن شاهد هوایی پاک و سالم باشیم.

گل علیزاده گفت: پایه فراوری انرژی در کشور سوخت های فسیلی است بنابراین هر چه میزان مصرف کمتر باشد آلودگی کمتری منتشر می گردد و هر چه به سمت برقی کردن خودروها برویم میزان انتشار آلودگی کاهش می یابد ضمن اینکه باید توان به کارگیری انرژی های تجدید پذیر را داشته باشیم یعنی نیروگاه های خورشیدی را توسعه دهیم.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران از نظر انرژی خورشیدی ظرفیت بسیار بالایی دارد اگر بتوانیم کار را در این زمینه پیش ببریم گام موفقی در کاهش آلودگی هوا برداشته ایم، البته برای این کار باید جاذبه ای در بخش خصوصی ایجاد گردد تا به سرمایه گذاری ترغیب شوند چون هزینه های اولیه انرژی های خورشیدی بسیار بالا است.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع در قانون هوای پاک به این مساله تاکید شده به طوری که بر اساس این قانون وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، فراوری و عرضه انرژی های تجدیدپذیر و پاک به نحوی اقدام کند که حداقل 30 درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد احتیاج کشور از انرژی های تجدید پذیر تامین گردد.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما متاسفانه وزارت نیرو در این زمینه بسیار ضعیف عمل نموده و کار زیادی انجام نداده و سهم چندانی در فراوری برق از انرژی های تجدید پذیر ندارد، در حالی که با توجه به شرایط هوا و آلودگی آن باید برنامه ریزی ها در این زمینه با سرعت و شتاب زیادی صورت گیرد.

به دنبال افزایش غلظت مواد معلق در هوا نه تنها میزان نور قابل دریافت در پنل های خورشیدی کاهش می یابد، بلکه این مواد معلق با آلوده کردن سطح پنل های خورشیدی بیشترین تاثیر را در کاهش برق خروجی دارند.

از آنجایی که پدیده آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه یک معضل زیست محیطی غیرقابل کنترل است و به دنبال آن هزینه پاکسازی پنل های خورشیدی به صورت دوره ای نیز از نظر مالی به صرفه نیست، بنابراین هنوز فراوری برق خورشیدی در کشورهای در حال توسعه یک چالش اساسی محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1225

به "انتقاد سازمان محیط زیست از وزارت نیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد سازمان محیط زیست از وزارت نیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید