غار دربند رشی؛ اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان

به گزارش مجله سی نوا، یکی از جاذبه های استان گیلان غار دربند رشی رودبار می باشد.استان گیلان یکی از استان های قدیمی ایران است که دارای فرهنگی بسیار غنی می باشد. این استان که در شمال کشور قرار گرفته است، دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی است. شهر رودبار در جنوب رشت قرار گرفته است و قدمت آن به بیش از 200 هزار سال می رسد. این غار به ثبت ملی رسیده و سالانه تعداد زیادی توریست ایران و خارجی را به خود جلب می نماید. در این با ما همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه توریستی طبیعی بیشتر آشنا شویم.

غار دربند رشی؛ اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان

خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما رشت و بلیط قطار رشت از سامانه خبرنگاران

تاریخچه غار دربند گیلان

غار دربند رشی در استان گیلان، شهر رودبار و در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوک شهرستان رودبار واقع شده است. این غار برای اولین بار در سال 1384 به وسیله دکتر جهانی، باستان شناس ایرانی کشف شد. آنالیز ها نشان می دهد که این غار بیش از 200 هزار سال قدمت دارد و مربوط به دوران پارینه سنگی می باشد. بعلاوه طی کاوش های باستان شناسی اجرا شده در سال 1391، تعدادی سنگواره مربوط به تعدادی از حیوانات از جمله گونه ای از خرس در این محل کشف شده است. این گونه منقرض شده اغلب در غرب اروپا تا شرق کوه های قفقاز به چشم می خورده، اما بقایای آن برای اولین بار در ایران پیدا شده است. بعضی بر این عقیده هستند که این محل اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان بوده است. زیرا بقایای زیادی از آن موقع به جای مانده است.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان

ماسوله گیلان، سمبل روستاهای پلکانی ایران

در گیلان بدون ویزا به آلمان سفر کنید!

نحوه دسترسی به غار دربنـد

برای دسترسی به غار دربند رشی رودبار کافی است که از جاده قزوین- رشت به طرف رودبار حرکت کنید. فاصله شهر رشت تا روستای رشی حدود 70 کیلومتر است. از تهران تا خروجی توتکابن حدود سه ساعت زمان ضروری است. پس از آن نیز حدود یک ساعت تا رسیدن به روستای رشی به طول می انجامد. در کل برای رسیدن از تهران تا روستای رشی حدود 4 ساعت زمان کافی است. پس از وارد شدن به روستای رشی تابلوهای موجود در روستا را دنبال کنید. این تابلوها شما را به راحتی به طرف غار راهنمایی می نمایند. حتما تا به حال عکس های این غار را در اینترنت و در فضای مجازی مشاهده نموده اید. اما مطمئنا مشاهده این بهشت زمینی از نزدیک حس و حال دیگری دارد.

جاذبه های تماشای اطراف غـار دربند

پس از رسیدن به نزدیکی های کوه، باید ماشین خود را در گوشه ای پارک نموده و از جهت پاکوب به سمت غار حرکت کنید. تنها نیم ساعت تا غار فاصله دارید. بهتر است تجهیزات طبیعت گردی همانند کفش مناسب، عصای کوهنوردی، کلاه، ضد آفتاب، آب آشامیدنی و … به همراه داشته باشید. البته برای رسیدن به این غار جهت دشواری در پیش روی شما نیست و با اندک تجهیزات می توانید به راحتی به این منطقه فوق العاده زیبا راه پیدا کنید. بعلاوه بهتر است تمام مایحتاج خود را در روستا تهیه کنید. زیرا هیچ مغازه ای در اطراف غار وجود ندارد.

اطراف غار شامل منطقه ها تماشای دیگری همانند دشت سی دشت، غار و کوه درفک است که ممکن است در طول سفر خود بخواهید از این منطقه ها زیبا نیز تماشا کنید. گفتنی است که می توانید برای تماشا از این منطقه از وسایل حمل و نقل عمومی همانند قطار، اتوبوس و تاکسی نیز بهره ببرید.

دهانه های غار دربند

غار دربند رشی در ارتفاع 750 متری از سطح دریا واقع شده است. این غار دارای دو دهانه با نام های کویل گر و جوکویله است که هر کدام به ترتیب دارای 60 و 30 متر طول می باشند. این دو دهانه در ضلع جنوبی کوهی بزرگ و به فاصله 50 متری از یکدیگر قرار گرفته اند. ممکن است در ابتدا به علت عظمت دهانه این غار و محوطه تاریک از ورود به آن خودداری کنید و دچار استرس شوید. اما اطمینان داشته باشید که داخل غار کاملا امن است و خبری از موجودات ترسناک نیست. پس با خیال راحت وارد آن شوید و از چشم انداز لذت ببرید. البته عمق غار بسیار کم است و چشم انداز داخلی آن دارای شگفتی خاصی نیست. تنها برای تماشا این چشم انداز به هد لامپ یا چراغ قوه گوشی احتیاج پیدا خواهید کرد.

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، هر یک از این دهانه ها چشم انداز بسیار زیبا و شگفت انگیزی دارند و تماشای آن ها بسیار آرامش بخش است. اما داخل هر یک از غارها با یک محوطه تاریک و کوچک روبرو خواهید شد که عمق چندان زیادی ندارند. اما داستان های زیادی از دل تاریخ برای شما خواهند داشت. می توانید چند دقیقه روی سنگ های داخل غار بنشینید و به چشم انداز فوق العاده بیرون خیره شوید و از آن لذت ببرید.

برترین زمان بازدید از غار

فصل بهار یکی از برترین فصل ها برای مسافرت است. زیرا هوا بسیار مطلوب است و خورشید دیرتر غروب می نماید. بعلاوه طبیعت سرسبز شمال نیز در این فصل جلوه دیگری دارد و اغلب گردشگران برای تماشا طبیعت سرسبز به این منطقه ها سفر می نمایند. پس بهتر است در فصل بهار به این منطقه سفر نموده و از جاذبه های آن لذت ببرید.

یک نصف روز کافی است تا شما بتوانید به طور کامل از غار دربند رشی در رودبار تماشا کنید. پس بهتر است صبح زود به مقصد این غار حرکت نموده و تا پیش از غروب خورشید به محل اقامت خود بازگردید. هنگام ظهر تابش آفتاب تشدید می گردد و ممکن است باعث آزار شما گردد. برای این سفر به جز هزینه های رفت و برگشت و خورد و خوراک به هزینه دیگری احتیاجی ندارید و بازدید از غار و منطقه ها اطراف آن کاملا رایگان می باشد. روستاهای زیادی در نزدیکی این غار وجود دارند. همانطور که میدانید پیدا کردن اقامتگاه و خانه های روستایی اجاره ای در شمال کشور کار چندان دشواری نیست.

از این رو به راحتی می توانید چند شبانه روز در اقامتگاه های موجود در این منطقه ها اتراق نموده و از تمام جاذبه های این منطقه لذت ببرید. قیمت اقامتگاه ها با توجه به امکانات و محل آن ها متفاوت می باشد. اغلب قیمت ها حداقل از 400 هزار تومان شروع شده و افزایش پیدا می نماید. به علت استقبال بالای گردشگران از شمال کشور ایران، انواع اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت و گران قیمت در استان های شمالی کشور موجود می باشند که جوابگوی تمام سلیقه ها و بودجه ها هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1786

به "غار دربند رشی؛ اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار دربند رشی؛ اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید