اعلام شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا

به گزارش مجله سی نوا، رییس سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه برای اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا شرایط خاصی حاکم است، تاکید نمود: برای تزریق پلاسما به بیماران، استانداردهای بهداشتی رعایت می گردد و مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.

اعلام شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر پیمان عشقی در نشست آنالیز فرایند درمان ویروس کرونا به وسیله پلاسما درمانی که امروز در بنیاد علم و فناوری مصطفی برگزارشد، با اشاره به فرایند اجرای پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کووید19، اضافه نمود: یکی از چالش هایی که کشورها پس از شیوع کرونا ویروس با آن موجه بودند، کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون بود، این در حالی است که پایگاه های انتقال خون مانند بیمارستان ها نیست که احتمال انتقال این ویروس وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعد از خانه، پایگاه های انتقال خون امن ترین مکان برای مردم هست، اظهار کرد: بر اساس گزارش ها در کشوری مانند چین 65 درصد از میزان مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش یافت از این رو هشدارهای جهانی در این زمینه به کشورها داده شد .

عشقی یادآور شد: بر اساس این هشدارها اعلام شد که با شیوع کرونا ویروس به دلیل متوقف شدن بیشتر جراحی ها، احتیاج به خون کاهش یافت ولی با افت این اپیدمی ، با افزایش تقاضا برای دریافت خون روبرو خواهیم شد.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه ویروس کرونا پس از چین، در ایران شیوع یافت و از ایران به اروپا سرایت کرد، ادامه داد: برای درمان این بیماران روش درمانی پلاسما درمانی مطرح شد ولی این روش چالش هایی را به جهانل دارد. یکی از این چالش ها این است که فرد مبتلا شده و 28 روز از بهبودی وی گذشته باشد. چنین فردی احتیاج به انجام تست PCR ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده و فشار خون، امکان اهدا پلاسما را ندارند، یادآور شد: بر اساس پروتکل های استاندارد افراد تا سن 60 سالگی امکان اهدا پلاسما را دارند و ما این سن را تا 65 سال افرایش دادیم و بر این اساس برای دریافت پلاسمای خون افراد مبتلا، با حفظ محرمانگی اطلاعات آنها با 10 هزار نفر تماس تلفنی داشتیم که از این میزان 80 درصد آنها به تماس ما پاسخ دادند.

عشقی با بیان اینکه تا به امروز 2100 تا 2200 واحد پلاسما از مردم دریافت شده است، تاکید نمود: با توجه به مطالعات اجرا شده در کشور ما احتیاج به 10 برابر این میزان دریافت شده داریم.

رییس سازمان انتقال خون کمبود پلاسما را از چالش های مهم این روش درمانی دانست و یاداور شد: تیتر آنتی بادی ساخته شده در بدن به تدریج کاهش می یابد از این رو احتیاج است افراد واجد شرایط اهدای پلاسما برای اهدا با مسوولان همکاری نمایند.

وی با اشاره به ایمن بودن پلاسمای تزریقی به مبتلایان به بعضی نتایج پلاسما درمانی در جهان اشاره نمود و اضافه نمود: در اواسط ماه مه میلادی گزارشی از سوی محققان امریکایی منتشر شد که بر اساس آن 5000 مدرک برای ایمنی پلاسما گزارش شده است.

عشقی در سرانجام تاکید نمود: مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 741

به "اعلام شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید