از دلیل تا درمان عفونت هلیکو باکتری

به گزارش مجله سی نوا، عفونت شایع معده عفونتی است که از وجود هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) در داخل معده حاصل میشود.

از دلیل تا درمان عفونت هلیکو باکتری

هلیکوباکتری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری همانطور که گاهی از آن با عنوان باکتری معده نیز یاد می شود، یک باکتری مارپیچی شکل است که می تواند باعث التهاب مزمن در پوشش داخلی معده (گاستریت) و اثنی عشر (قسمت اول روده کوچک) در انسان شود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری، قسمت انتهایی معده (آنتروم) را آلوده می نماید.

این باکتری بعلاوه یکی از دلایل عمده زخم های معده در سراسر دنیا محسوب می شود. حدود 90 درصد از افراد مبتلا به زخم معده به ویروس هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند. با این حال، بسیاری از افراد موجودات زنده ای را در معده و دستگاه گوارش فوقانی خود دارند که در روده و دستگاه گوارشی آنها زندگی می نمایند و علائم اندکی دارند یا اصلاً نشانه ای ندارند.

اگرچه زخم ها باعث سوء هاضمه می شوند، اما گاهی اوقات اثر جدی تر دارند. زیرا می توانند ایجاد خونریزی نمایند یا حتی پشت سر هم باعث ایجاد زخم در معده شوند. اگر زخم در معده به مقدار کافی عمیق باشد، باعث سوراخ شدن آن می شود. بنابراین افراد مبتلا به زخم معده، باید با هدف خلاص شدن از این بیماری درمان شوند.

از آنجا که میلیون ها نفر وجود دارند که هم هلیکوباکتر پیلوری و هم سوء هاضمه شدید دارند، می تواند نتیجه را که یکی منجر به دیگری می شود، وسوسه انگیز کند. با این وجود سوء هاضمه بسیار شایع است و دلایل زیادی غیر از زخم معده برای آن وجود دارند. بیشترا افرادی که از سوء هاضمه رنج می برند، زخم نخواهند داشت. بعلاوه بیماری هلیکوباکتر پیلوری تنها در سال 1983 کشف شد و هنوز تحقیقات زیادی در خصوص آن در حال اجرا است.1

دلیل عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

هنوز معلوم نیست دقیقا چگونه عفونت های H. pylori توسعه می یابد. باکتری ها هزاران سال با انسان زندگی می نمایند. تصور می شود که این عفونت ها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همجنین رعایت نکردن بهداشت فردی امکان توسعه عفونت را دارد. H. pylori بعلاوه می تواند به وسیله تماس با آب آلوده یا غذا توسعه یابد.

اعتقاد بر این باکتری باعث ایجاد مسائل معده می شود. وقتی باکتری هلیکو باکتر به داخل تخریب مخاطی معده نفوذ می نمایند و مواد شیمیایی را ایجاد می نمایند که اسید معده را خنثی می نمایند. این باعث می شود که سلول های معده در مقابل اسید های گوارشی محافظت نشوند. اسید معده و هلیکو باکتر پیلوری با تخریب معده باعث ایجاد زخم معده یا دوازدهه می شود که اولین قسمت آن روده کوچک شما است.2

علائم عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

هنگامی که عفونت باکتری هلیکو باکتر منجر به زخم شود، علائم ممکن است شامل درد شکمی باشد، به ویژه در شب یا در هنگام گرسنگی. این دردها موقتی هستند، اما وقتی معده شما خالی است، مثلاً بین وعده های غذایی یا در نیمه شب، این درد اغلب بیشتر حس می شود. این درد می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

تعدادی از علائم دیگر ممکن است با عفونت H. pylori همراه باشد، از جمله:

آروغ زدن بیش از حد

احساس باد در معده و شکم

حالت تهوع

سوزش معده

معده درد

سوزش سر دل

تب

کمبود اشتها و یا بی اشتهایی

کاهش وزن نامعلوم

با این حال، این علائم می تواند با سایر بیماری ها نیز ایجاد شود. بعضی از علائم عفونت معده نیز به وسیله افراد سالم تجربه می شود. اگر هر کدام از این نشانه ها همچنان ادامه داشته باشد یا در خصوص آنها نگران هستید، همواره بهتر است که با دکتر خود مشورت کنید اگر خون یا رنگ سیاه را در مدفوع یا استفراغ مشاهده کردید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.2

تشخیص

در ادامه روش های تشخیصی ابتلا به میکروب معده توضیح داده می شود:
آزمایش تنفسی اوره
شما نوشیدنی خاصی می نوشید که حاوی ماده اوره است.سپس داخل یک کیسه نفس می کشید و پزشک کیسه را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. در صورتی که میکروب هلیکوباکتری داشته باشید، باکتری معده، اوره را به دی اکسید کربن تبدیل می نماید و آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهند که سطوح گاز در بازدم شما بیش از حد نرمال است. پزشک برای آنالیز دقیق تر زخم معده شما، اقدامات زیر را انجام می دهد.
آندوسکوپی قسمت بالای معده و روده
در بیمارستان، پزشک با استفاده از یک لوله که دوربین کوچکی به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می شود داخل معده و قسمت بالایی روده شما را مشاهده می نماید. در طول انجام این ازمایش، برای راحتی بیشتر داروهای مسکن برای شما تجویز می شود.
آزمایشات قسمت بالای معده و وروده
در بیمارستان، مایعی را می نوشید که ماده ای به نام باریوم دارد و پزشک از شما تصویر اشعه ایکس می گیرد. مایع گلو و معده شما را می پوشاند و باعث می شود که در تصویر به خوبی تعیین باشند.
سی تی اسکن
سی تی اسکن یک آزمایش تصویر برداری با اشعه ایکس قدرتمند است که تصاویری با حزئیات زیاد از داخل بدن شما عرضه می نماید.3

روشهای درمان هلیکوباکتر پیلوری

پزشکان با استفاده از آنتی بیوتیک می توانند عفونت های H.pylori را درمان نمایند. از آنجا که یک آنتی بیوتیک ممکن است باکتری را از بین نبرد ، به طور معمول ترکیبی از آنتی بیوتیک ها برای بیمار تجویز می شود. معمولاً پزشک بعلاوه داروهای ضد اسید یا سرکوب نماینده اسید به بیمار می دهد تا فراوری اسیدهای معده را خنثی یا مسدود کند.

اگر کودکی علائم خونریزی از معده یا روده کوچک را نشان دهد ، این علائم به طور معمول در بیمارستان درمان می شود. از آنجا که عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی بیوتیک قابل درمان است ، مهمترین درمان خانگی این است که همه داروی آنتی بیوتیکی تجویز شده را طبق دستور پرشک و درست سر وقت تعیین ، به بیمار داده شود

یکی از راه های یاری به تسکین درد شکم رعایت یک برنامه غذایی منظم است. این به معنای برنامه ریزی وعده های غذایی است تا معده بیمار برای مدت طولانی خالی نماند.

خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر در روز ممکن است برترین برنامه غذایی باشد و کودک باید بعد از هر وعده غذایی مدتی را به استراحت اختصاص دهد.

بعلاوه مهم است که از دادن آسپرین ، داروهای حاوی آسپرین ، ایبوپروفن یا داروهای ضد التهاب به بیمار خودداری کنید زیرا این مواد ممکن است باعث تحریک معده یا خونریزی معده شوند.

با آنتی بیوتیک درمانی طولانی مدت، می توان بیماری گاستریت و بیماری زخم معده (به ویژه زخم های اثنی عشر ، بخشی از روده کوچک) را درمان نمود.4

عوارض عفونت هلیکو باکتر پیلوری چیست؟

عفونت معده بر اثر میکروب هلیکوباکتر پیلوری می تواند به زخم های گوارشی منجر شود، اما عفونت و یا زخم خود به تنهایی می تواند منجر به عوارض جدی تر شود که شامل:

خونریزی داخلی، زمانی رخ می دهد که زخم معده رگ های خونی را شکافته و در اغلب موارد با فقر آهن و کم خونی همراه است.

انسداد، که زمانی رخ می دهد که مواد غذایی مانند یک توده در معده شما گیر کند.

سوراخ شدن معده، که زمانی رخ می دهد که زخم معدهدیواره معده شما را سوراخ کند.

التهاب صفاق، که یک عفونت صفاق (پوشش حفره شکمی) است و باعث دردهای شدید شکمی می شود.

در حالی که میکروب هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی سرطان معده است، بیشتر افراد مبتلا به عفونت معده هرگز به سرطان معده دچار نمی شوند.2

منابع

1.www.resaa.net

2.www.drdr.ir

3.www.drrezadoost.ir

4.www.salamateaval.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1566

به "از دلیل تا درمان عفونت هلیکو باکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان عفونت هلیکو باکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید