شروع مجدد بازسازی مسجد جامع ساوه در امسال، دیوار تاریخی شهر بازسازی شد

به گزارش مجله سی نوا، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه از شروع مجدد عملیات بازسازی مسجد جامع ساوه در امسال اطلاع داد.

شروع مجدد بازسازی مسجد جامع ساوه در امسال، دیوار تاریخی شهر بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ایسنا: رضا ایاز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه بازسازی و بازسازی بنای تاریخی مسجد جامع ساوه به 50 میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد، اظهار کرد: در سال 1399 بالغ بر دو میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی صرف بازسازی این شاهکار تاریخی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته عملیات موریانه زدایی، سبک سازی و کاهگل بام مسجد، بندکشی قسمت های آسیب دیده، تخلیه و بازسازی آجرهای فرسوده شبستان ها و نورپردازی محوطه داخلی اجرا شده است، اضافه نمود: با ادامه عملیات بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی، در امسال کار بندکشی و اندود ضلع جنوبی، بدنه های فرسوده و کاهگل عایق بام به متراژ 1400 متر، خالی کردن بندهای فرسوده و بندکشی مجدد، تعویض آجرهای فرسوده و بخش های مورد احتیاج انجام خواهد گرفت.

ایاز در ادامه به اهمیت مسجد جامع ساوه به لحاظ معماری و قدمت تاریخی، اشاره نمود و گفت: مسجد جامع ساوه به عنوان نگین انگشتری تاریح این دیار، قدمتی هزار ساله دارد و به عقیده کارشناسان امر به نظر می رسد که مسجد اولیه بر بنای قدیم تری ساخته شده است به این معنی که از مصالح مسجد قدیمی تر یا بنای قدیمی تری مانند آتشکده در معماری مسجد شبستانی استفاده شده و در واقع وجود 17 لایه تاریخی در داخل گنبدخانه و فضای همجوار آن دلیلی بر این ادعاست.

وی با بیان اینکه مسجد اولیه در واقع مسجدی شبستان دار بوده است و عمده مصالح به کار رفته در آن شامل خشت می شود، گفت: شواهد حاکی از آن است که دوره ساخت مسجد شبستانی به سبک خراسانی و رازی مربوط به دوران آل بویه یا دیلمان است و پس از دوره آل بویه و استقرار سلجوقیان، عملیات ایوان سازی و ساخت مناره در مسجد جامع ساوه نیز شروع شد و در واقع از قرن ششم هجری این مسجد دارای ایوان، گنبد، گنبدخانه و مناره شده است.

او گفت: یکی از ویژگی های خاص مسجد جامع ساوه و معماری این دوره، استفاده زیاد از تزئینات آجری است که در کتیبه ها و تزئینات مناره و بعضی از قسمت های مسجد قابل رویت است. این مسجد در دوره های مختلف تاریخی با اضافه شدن تزئینات و معماری خاص هر دوره همچنان به حیات و کارکرد اصلی خود ادامه داد، در دوران پهلوی اول با توجه به رونق مناطق و مساجد مرکز شهر ساوه از جمله مجموعه مسجد انقلاب، به دلیل تراکم جمعیت و مراکز مالی حول آن، برگزاری آئین های مذهبی از جمله نماز آدینه از مسجد جامع به مسجد انقلاب واقع در میدان انقلاب این شهر منتقل شد.

ایاز توضیح داد: بازسازی مسجد جامع ساوه در زمان پهلوی دوم با حضور تیمی از متخصصین ایتالیایی شروع و پس از انقلاب متوقف شد و پس از مدتی بازسازی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مجددا در دستور کار نهاده شد.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه معماری مسجد جامع ساوه مربوط به قرون اولیه اسلامی است و سبک و هنر به کار گرفته شده درآن نشان دهنده ذوق هنرمندان دوره های مختلف تاریخی است، اضافه نمود: یک صحن و گنبد، دو ایوان و یک مناره، محراب های متعدد و قدیمی با خطوط کوفی از دوره صفویه با خط ثلث از ویژگی های این بنای تاریخی تست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ساوه همچنین از ثبت 5 اثر تاریخی طی یکسال گذشته در این شهرستان اطلاع داد و گفت: خانه های نادری، مقدس زاده و جوکار از جمله بناهای تاریخی شهرستان ساوه هستند که سال گذشته ثبت آثار ملی شدند.

او گفت: در شهرستان ساوه 425 اثر تاریخی وجود دارد که 120 اثر از این تعداد، به ثبت آثار ملی رسیده است و کاروانسرای باغ شیخ که یکی از بناهای دوره زندیه است و علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است نیز در انتظار ثبت جهانی است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: عملیات بازسازیی دیوار تاریخی و عظیم شهر ساوه(بارو) به اتمام رسید. با توجه به تاریخی بودن این دیوار، عملیات بازسازیی و اجرای عایق کاهگل به جامانده بارو با اعتبار 150 میلیون ریال در دستور کار نهاده شد که اخیرا این پروژه به سرانجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته دیوار تاریخی و عظیم شهرها تحت عنوان بارو شهرت داشت و شهرستان ساوه نیز از جمله شهرهای دارای بارو بوده است، بیان نمود: در گذشته، شهرها عموما دارای چند دروازه بودند که نگهبانانی از آنها حفاظت می کردند، در واقع تردد به وسیله دروازه های شهر انجام می گرفت که شب ها بسته می شدند، تردد ممنوع بود و توسط محافظان نگهبانی می شدند.

بیشتر بخوانید:

ایاز با اشاره به اینکه تمامی دیوارهای دفاعی مناطق کویری از مصالح خشتی بوده اند، گفت: شهرها در گذشته توسط دیوار عظیم یا بارو محافظت می شدند و عمدتا خندقی عمیق در بیرون دیوار احداث می شد تا حالت دفاعی در مقابل مهاجمین تقویت شود و در واقع تا اواخر دوران قاجار شهرها دارای دیوار دفاعی بودند.

وی توضیح داد: شهرستان ساوه نیز در جنوب خود دارای دیوار عظیم یا بارو است که در واقع کارکرد اصلی آن دفاعی و محافظت از شهر بوده و قدمت آن نیز به دوره قاجار باز می شود که در ششم بهمن ماه 1397 با شماره 32300 در فهرست آثار ملی نهاده شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1192

به "شروع مجدد بازسازی مسجد جامع ساوه در امسال، دیوار تاریخی شهر بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مجدد بازسازی مسجد جامع ساوه در امسال، دیوار تاریخی شهر بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید