آش ماست مشهدی را به این روش درست کن که نبُره و یکدست باشه

به گزارش مجله سی نوا، با طرز تهیه آش ماست مشهد آشنایی دارید؟ آش ماستی یکی از محبوب ترین و ساده ترین غذاهای محلی است که در هر گوشه ایران به روش خاص و متفاوتی طبخ می گردد. در خراسان به آش ماشت ماستوه می گویند و در نقاط مختلف این استان، آش ماست را به روش های مختلفی آماده می نمایند. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه آش ماست مشهدی را به شما آموزش بدهیم.

آش ماست مشهدی را به این روش درست کن که نبُره و یکدست باشه

مواد لازم برای تهیه آش ماست مشهدی (برای 8 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوشت مرغ (سینه مرغ)2 عدد میانه
برنج نیم دانه2 لیوان فرانسوی دسته دار
لپه1 لیوان فرانسوی دسته دار
ماست همزده1 لیوان فرانسوی دسته دار یا بیشتر
سیر (برای سیر داغ)10 حبه
پیاز (برای پیاز داغ)6 عدد میانه
شوید خشک5 قاشق غذاخوری
نعناع خشک3 قاشق غذاخوری
برگ بو3 عدد
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زعفران (دم نموده)برای تزیین آش ماست
روغنبه مقدار کافی
نانبرای سرو آش ماست مشهدی

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه و پخت مرغ: 45 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت و جا افتادن آش ماست مشهد: 1 ساعت

مقدار کالری موجود در یک کاسه میانه آش ماست مشهدی: 275 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش ماست مشهد

طرز تهیه آش ماست مشهد شبیه آش ماست شیرازی است و خیلی فوری، ظرف یک ساعت آماده می گردد.

مرحله اول: سینه مرغ را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماست مجلسی مشهد باید سینه مرغ را بشویید و همراه با یک عدد پیاز، برگ بو و مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه در قابلمه مناسبی بریزید. سپس، به مقدار یک لیوان دسته دار فرانسوی آب هم به این ترکیب اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و آن را روی برای چند دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید تا بجوشد.

پس از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید مرغ کاملا بپزد. پیشنهاد می کنیم، پیاز را پوست بگیرید و به صورت کامل در قابلمه بگذارید. به این ترتیب، پس از پختن مرغ به راحتی می توانید تفاله پیاز و برگ بو را از آب مرغ جدا کنید.

برای خرید گوشت مرغ، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: لپه را بپزید

لپه را همراه با مقداری آب در قابلمه جاداری بریزید و صبر کنید تا بجوشد. سپس، آب قابلمه را خالی کنید و دوباره روی لپه ها آب تمیز بریزید. پس از جوشیدن آب برای بار دوم، باز هم آب لپه را دور بریزید. به این ترتیب، کف ناشی از جوشیدن لپه و بعلاوه، بخش زیادی از نفخ، بو و طعم خامی آن گرفته می گردد.

در نهایت، برای سومین بار دست به کار شوید و مقداری آب و روغن را به قابلمه حاوی لپه اضافه کنید. حالا، منتظر بمانید تا لپه کاملا بپزد و آب درون قابلمه تقریبا کشیده گردد. مراقب باشید، لپه ها ته نگیرند. حالا، قابلمه حاوی لپه پخته شده را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

برای خرید لپه و روغن مایع می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز و سیر را سرخ کنید

قبل از آماده کردن مایه آش ماست خراسانی، باید 3 عدد پیاز را رنده نموده یا به صورت نگینی ریز خرد کنید. مقداری روغن سرخ کردنی را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید تا داغ گردد.

سپس، پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید تا سبک و طلایی گردد. پس از تغییر رنگ و طلایی شدن پیازها مقداری نمک و زردچوبه را هم داخل تابه بریزید و چند لحظه صبر کنید تا عطر و رنگ منحصر به فرد زردچوبه آزاد گردد.

پیاز داغ را در بشقاب تمیزی بریزید و کنار بگذارید. در این فاصله، حبه های سیر را هم بشویید، پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید یا با یاری گوشتکوب برقی بکوبید تا پوره گردد. پوره یا حریره سیر را نیز همراه با مقداری روغن در همان تابه ای بریزید که قبلا پیاز را در آن سرخ کردید. حریره سیر را برای مدت کوتاهی تفت دهید تا عطر و طعمش آزاد گردد.

سیر داغ و پیاز داغ آماده را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: مایه آش ماست مشهدی را آماده کنید

حالا، برنج را بشویید و آبکشی کنید. برنج شسته و آبکشی شده را همراه با 4 تا 5 لیوان دسته دار فرانسوی آب و مقدار کمی نمک به قابلمه حاوی لپه پخته شده اضافه کنید و روی حرارت میانه بگذارید.

احتمالا تا الان مرغ هم پخته است. بنابراین، بهتر است قطعات مرغ پخته شده را از قابلمه خارج نموده و آب مرغ را صاف کنید. سپس، آب مرغ را هم روی برنج و لپه بریزید. مدتی منتظر بمانید تا آب برنج بجوشد.

در ادامه، سیر سرخ شده را در قابلمه برنج بریزید؛ درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. حدود 15 دقیقه صبر کنید تا برنج تان همراه با سیر بپزد و لعاب خود را آزاد کند. در این فاصله، مرغ پخته شده را خرد کنید.

پس از پختن و لعاب انداختن برنج، قطعات مرغ را همراه با شوید خشک در قابلمه بریزید. این ترکیب را هم بزنید و به مدت 10 دقیقه دیگر روی حرارت بگذارید تا همه مواد طعم یکدیگر را بگیرند. در ادامه، پیاز سرخ شده را هم داخل مایه آش بریزید و هم بزنید.

مواد داخل قابلمه را آنالیز نموده و از پخت تک تک آن ها مطمئن شوید. حالا، می توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

برای خرید برنج نیم دانه و شوید خشک می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله پنجم: پیاز داغ و نعنا را برای تزیین آش ماست آماده کنید

در فاصله پختن و جا افتادن آش، پیاز داغ برای تزیین آش و نعنا داغ را آماده کنید. برای این منظور، 3 عدد پیاز به جای مانده را به صورت خلالی و نازک خرد کنید. سپس، تابه مناسبی را روی حرارت میانه قرار دهید تا کاملا داغ گردد. پیازهای خلالی را در تابه بریزید و پخش کنید تا رنگ پیاز تغییر کند و مقداری از آب خود را از دست بدهد.

در ادامه، مقداری روغن را هم داخل تابه بریزید و صبر کنید تا قطعات پیاز طلایی گردد. در نهایت، مقداری زردچوبه یا زعفران هم به این ترکیب اضافه کنید. پس از آزاد شدن عطر و رنگ زردچوبه یا زعفران باید تابه را از روی حرارت بردارید. پیاز داغ را برای تزیین آش ماست مشهدی کنار بگذارید.

برای تهیه نعنا داغ مجلسی مقداری روغن را در همان تابه ای بریزید که قبلا پیاز داغ درست کردید. تابه را روی حرارت میانه بگذارید و پودر نعنا خشک را فورا به آن اضافه کنید. مراقب باشید، روغن زیادی داغ نگردد و نعنا خشک شما نسوزد.

به محض آزاد شدن بو و تغییر رنگ نعنا، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. را بلد هستید؟

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ آماده و نعنا خشک می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله ششم: ماست را به آش اضافه کنید

در این مرحله، باید ماست را هر چه سریع تر و پیش از سرد شدن آش به آن اضافه کنید. برای این منظور، ابتدا باید ماست را ترجیحا در دستگاه مخلوط کن بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست گردد یا کار بهتر این است که از ماست همزده آماده بهره ببرید.

سپس، ماست صاف و همزده را به قابلمه آش ماست داغ اضافه کنید که همین چند لحظه پیش از روی حرارت برداشتید. ترکیب آش و ماست را به سرعت هم بزنید تا ماست شما بریده نگردد.

برای خرید ماست می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله آخر: آش ماست مشهدی را سرو کنید

حالا، آش ماست مشهدی را در ظرف مناسبی بریزید و با مقداری زعفران دم نموده غلیظ، پیاز داغ کریسپی و نعنا داغ تزیین کنید. آش ماست را می توانید همراه با نان یا بدون آن به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی نوش جان کنید.

برای خرید انواع نان و زعفران می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه آش ماست مشهد

  • بهتر است لپه را حداقل به مدت 2 ساعت بخیسانید. سپس، آب قابلمه را خالی کنید و مراحل پخت آش ماست مشهد را مطابق دستور بالا ادامه دهید.
  • پوره سیر به سرعت سرخ می گردد و اگر برای مدت زیادی روی حرارت باقی بماند، می سوزد و طعم تلخی پیدا می نماید. بنابراین، در هنگام تفت دادن حریره سیر مراقب باشید و آن را برای طولانی مدت روی حرارت قرار ندهید.
  • برای اطمینان از صاف و یکدست بودن ماست بهتر است آن را از صافی رد کنید.
  • در صورت تمایل می توانید ماست را پس از هم زدن و یکدست کردن کمی گرم نموده و بعد به آش اضافه کنید. در این صورت، مراقب باشید ماست شما نجوشد.
  • مقدار مرغ به کار رفته در آش ماست کاملا سلیقه ای است. بنابراین، در طرز تهیه آش ماست مشهدی می توانید از مرغ بیشتری بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، در هنگام پخت آش ماست به روش مشهدی به جای مرغ می توانید از گوشت گوسفند یا گوساله و آب قلم بهره ببرید. در این صورت به همان ترتیب گوشت را بپزید یا در آش ماست آب قلم به جای آب جوش بریزید.
  • در صورت دسترسی به پونه کوهی خشک شده، نسبت های مساوی پونه و نعنای خشک شده را با هم ترکیب نموده و سرخ کنید. سپس، آش ماست را با استفاده از این ترکیب خوش عطر و طعم تزیین کنید.
  • برای درست کردن نعنا داغ نباید روغن را زیادی گرم کنید. در غیر این صورت، پودر نعنا خشک به سرعت می سوزد و بدمزه و سیاه می گردد.
  • در صورت تمایل، می توانید مقداری زعفران دم نموده هم در آش ماست بریزید تا طعم و عطر بهتری پیدا کند.

فوت و فن های طرز تهیه آش ماست به روش های مختلف

چرا آش ماست میبره؟

اگر ماست را هم نزنید و به طور ناگهانی و یک باره ماست را داخل آش در حال جوش بریزید، به احتمال زیاد آش ماست شما خراب و بریده می گردد. بنابراین، ضروری است ابتدا ماست را کاملا هم بزنید و صاف کنید. سپس، قابلمه آش را از روی حرارت بردارید و ماست را به صورت تدریجی به آن اضافه کنید.

روش پخت آش ماست سبزوار چگونه است؟

در طرز تهیه آش ماست سبزوار که از جمله خوشمزه ترین انواع آش ماست خراسانی است احتیاجی به لپه ندارید. به جای شوید خشک هم باید از ترکیب اسفناج یا برگ چغندر و تره بهره ببرید. راستی، طرز تهیه آش ماست با رشته به روش سبزواری معمولا بدون گوشت مرغ یا گوشت قرمز انجام می گردد. اما شما در صورت تمایل می توانید مقداری را به این ترکیب اضافه کنید.

طرز تهیه آش ماست سرد چگونه است؟

کافی است پس از پختن آش، قابلمه را کنار بگذارید و پس از مدتی، ماست همزده را بدون گرم کردن به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس، آش ماست را به صورت سرد سرو کنید.

طرز تهیه آش ماست خراسان چگونه است؟

برای درست کردن آش ماست خراسان یا ماستوه به جای لپه و شوید خشک به نخود، لوبیا سفید و اسفناج احتیاج دارید. در طرز تهیه آش ماست با نخود، می توانید لوبیا سفید را حذف نموده و لوبیا قرمز را جایگزین کنید.

طرز تهیه آش ماست شمالی به چه صورت است؟

آش ماست مازندرانی با استفاده از کدو سبز، اسفناج یا گشنیز، شوید و برگ سیر تهیه می گردد. در دستور پخت این غذای سنتی هیچ نوع حبوباتی وجود ندارد.

آش ماست شیرازی را چگونه درست کنیم؟

طرز تهیه آش ماست شیرازی تا مقدار زیادی شبیه آش ماست مشهدی است؛ با این تفاوت که مقداری ترخون را هم باید به آش ماست شیرازی اضافه کنید. ضمناً، شیرازی ها برای پخت آش ماست به جای گوشت مرغ از گوشت گردن گوسفند استفاده می نمایند. بعد از پخت گردن گوشت را از استخوان جدا نموده و در آش ماست بریزید. آب گوشت را دور نریزید. آب گوشت را به آش اضافه کنید.

آش ماست با اسفناج را چگونه تهیه کنیم؟

در طرز تهیه آش ماست با اسفناج، معمولا باید برنج نیم دانه را با جو پرک جایگزین کنید. با این حال، انجام این کار کاملا سلیقه ای است و به ذائقه خود شما بستگی دارد.

روش طبخ آش ماست ساده چگونه است؟

طرز تهیه آش ماست ساده شباهت زیادی به آش ماست مشهدی دارد؛ با این تفاوت که به جای لپه باید از نخود گرد آبگوشتی بهره ببرید. به علاوه، آش ماست ساده به صورت سنتی با گوشت گردن و استاک گوشت طبخ می گردد.

محصولات مرتبط

ادویه مخصوص مرغ و ماهی 80 گرمی سانتین

49,400 تومان 49,900 تومان 1% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 2500 گرم تابان

30,900 تومان 35,000 تومان 12% تخفیف

ادویه زردچوبه پت 200 گرمی فامیلا

91,900 تومان 99,900 تومان 8% تخفیف

زعفران چهار گرمی نوین زعفران

693,900 تومان 755,000 تومان 8% تخفیف

فلفل سیاه 75 گرمی گلستان

83,900 تومان 88,900 تومان 6% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

172,900 تومان 175,000 تومان 1% تخفیف

برنج طارم 1 کیلویی گلستان

125,900 تومان 149,990 تومان 16% تخفیف

روغن مایع سرخ کردنی بدون پالم 1620 گرمی رعنا

97,900 تومان 109,600 تومان 11% تخفیف

روغن سرخ کردنی بدون پالم 1620 گرمی غنچه

109,600 تومان

لپه 900 گرمی (استند آپ) گلستان

99,900 تومان 119,900 تومان 17% تخفیف

لپه 900 گرم سبدچین

109,500 تومان 110,300 تومان 1% تخفیف

ماست پروبیوتیک پرچرب 1800 گرمی رامک

78,900 تومان 79,500 تومان 1% تخفیف

ناگت پنیری 800 گرم کیمبال

174,900 تومان 233,805 تومان 25% تخفیف

سیب زمینی نیمه آماده منجمد 10*10 750 گرمی پمینا

67,900 تومان 75,800 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 مرداد 1403 بروزرسانی: 15 مرداد 1403 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1975

به "آش ماست مشهدی را به این روش درست کن که نبُره و یکدست باشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش ماست مشهدی را به این روش درست کن که نبُره و یکدست باشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید