کالدرون، برزگر را هم نمی شناخت

به گزارش مجله سی نوا، محمد قراگزلو، مثل همه جوان هایی که طی چند سال اخیر جذب تیم پرسپولیس شده اند باز هم خبری از انتخاب توسط سرمربی نیست. یعنی اصلاً سرمربی خبری از جذب بازیکنان جوان ندارد اما یکباره آنها را سر تمرین می بیند و حتی عکس یادگاری هم می گیرد. دیروز وقتی خبرنگاران از کالدرون درباره آریا برزگر پرسیدند او به سن و سال این بازیکن اشاره نمود و صراحتاً گفت باشگاه او را انتخاب و جذب نموده است؛ اتفاقی که شاید در هیچ جای جهان نبینید اما اینجا بخصوص در تیم های بزرگ، طبیعی و روتین به نظر می رسد!

کالدرون، برزگر را هم نمی شناخت

طی سال های اخیر معمولاً بازیکنان رده سنی امید و جوانان یا از تیم های امید و جوانان به تیم اصلی رسیده اند یا به صورت اتوماتیک از تیم های جوانان و زیر 23 سال تهرانی و لیگ رجحان جذب شده اند که معمولاً درباره تمام این نفرات گروه دوم حرف و حدیث هایی وجود داشته است. به عبارتی غالب این بازیکنان سفارشی یا سرجهازی دلال یا ایجنتی بوده اند که فلان بازیکن جوان را در پکیج خرید یک ستاره قرار داده اند یا افرادی در باشگاه یا اصلاً خود مربی با انتخاب این نفرات بساط سرخپوش شدن شان را فراهم نموده اند که غیر از مواردی نادر، صدای اینگونه خریدهای جنجالی اصلاً درنیامده است!

در واقع از آنجایی که در تمام این سال ها پرسپولیس کمیته فنی نداشته تعیین نیست این بازیکنان چطور و با چه معیاری انتخاب می شدند اما از آنجایی که لیست بزرگسال را اشغال نمی کردند حساسیتی هم از سمت رسانه ها در این خصوص وجود نداشت و بازیکن جوان بی چک و چانه و راحت تر از حد تصور پیراهن پرسپولیس را به تن می کرد.

گفته می شود آریا برزگر مهاجم فوق العاده ای است و پرسپولیس هم هزینه و زمان زیادی برایش گذاشته تا او را از چنگال استقلال در بیاورد و مال خود کند. این شاید انتقام حرکتی است که استقلالی ها در خصوص مهدی قائدی انجام دادند اما روند این انتقال شفاف و تعیین نیست و هیچ کس نمی داند دقیقاً این مهاجم جوان را چه شخصی یا چه اشخاصی استخدام نموده اند.

سایت باشگاه پرسپولیس بعد از جذب این بازیکن جوان اشاره نمود کالدرون هم تأکید داشته باشگاه بازیکن جوان جذب کند اما پرسش مهم اینجاست که برزگر بر اساس کدام فاکتورهای فنی و مالی جذب باشگاه شده است؟ حتی اگر بدانیم او بازیکن مستعدی است و آمار گلزنی قابل توجهی در تیم جوانان ایران داشته آیا جذب چنین بازیکنی آن هم با رقم قرارداد بالا در حد بازیکنان لیگ رجحان باکیفیت، توجیه مالی دارد؟ آیا این اتفاق باعث دلسردی بازیکنان تیم های جوانان و امید پرسپولیس نمی شود که امیدوار بودند کالدرون در طول فصل بازی های آنها را ببیند و انتخاب شان کند؟

زمانی باشگاه پرسپولیس با راه اندازی تیم ب قصد داشت پلی بین تیم های پایه و تیم اصلی ایجاد کند و نفراتی که به تیم اصلی نزدیک یا مدتی از تیم اصلی دور می شدند در این تیم حضور داشته باشند که علی اکبر طاهری این پروژه را کان لم یکن کرد. بعدتر در مقاطعی مربیان تیم های پایه به سختی بعضی بازیکنان خود را به تیم بزرگسالان رساندند که همین حالا نفراتی مثل سعید حسین پور، احسان حسینی، ساسان زمانه و مهدی عبدی در تیم اصلی حضور دارند و همگی از پروسه درست و اصولی به تیم بزرگسال راه یافته اند هر چند اینکه اصلاً در فهرست قرار نمی گیرند، بحث دیگری است.

در عین حال اما پروسه ناصواب و غیرمنطقی جذب بازیکنان جوان همچنان در باشگاه پرسپولیس ادامه دارد. این اتفاق هر تابستان در فصل جابجایی رخ می دهد و لیست امید،جوانان تیم یا لیست زیر 23 سال با اسم هایی پر می شود که در آموزشگاه پرسپولیس نه رشد نموده اند نه آبدیده شده اند. البته جذب بعضی از این نفرات با توجه به رقم ناچیز قراردادشان و نیاز سرمربی به داشتن پشتوانه مناسب در بعضی پست ها توجیه عقلانی و منطقی دارد اما وقتی قرار باشد هم سرمربی از انتقال بازیکن جوانی بی خبر باشد هم این بازیکن جوان با قیمت بالا به پرسپولیس بپیوندد، عیب و ایرادها دو تا می شود و در این صورت است که می توان این اتفاق را زیر سؤال برد.

در عین حال یک موضوع دیگر هم در میان است و باز هم به مدیریت قبلی پرسپولیس برمی شود که این تیم بازیکن زیر 21 سال ندارد تا در مسابقات روی نیمکت بنشاند و از آپشنی که سازمان لیگ طی دو فصل اخیر گذاشته، استفاده نمی کند. ظاهراً آریا برزگر به همین منظور جذب شده تا لیست پرسپولیس در مسابقاتش 19 نفره شود (البته ساسان زمانه هم می تواند روی نیمکت بنشیند اما شاید کالدرون به حضور دو گلر روی نیمکت اعتقادی نداشته باشد) اما این هم از اصل قضیه چیزی کم نمی کند؛ اینکه سرمربی هیچ دخالتی در جذب بعضی بازیکنان ندارد و این مصداق یک فاجعه در دنیای مدرن و فوتبال روز دنیاست اما متأسفانه در پرسپولیس کاملاً طبیعی و معمولی به نظر می رسد!

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 127

به "کالدرون، برزگر را هم نمی شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالدرون، برزگر را هم نمی شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید