نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است و از نظر تعداد معلولان نیز رتبه خوبی در کشور نداریم.

نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

علی عرب نژاد، امروز پنجشنبه 11 آذر در نشست خبری به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در حال حاضر 28 هزار و 108 معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند و از نظر معلولان ذهنی و شنوایی رتبه های اول را کشور داریم.

وی در مورد دلیل شناسی معلولیت ها در خراسان جنوبی براساس بررسی های اجرا شده گفت: 80 درصد معلولیت ها در این استان دلیل ژنتیکی دارد و 20 درصد براثر عوامل طبیعی است.

به گزارش خبرنگاران، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت را نسبت به درصد جمعیت دارند افزود: در خراسان جنوبی 35 مرکز روزانه و 20 مرکز شبانه روزی معلولان داریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پنج هزار و 570 نفر در استان پشت نوبت دریافت مستمری سازمان بهزیستی هستند و از سال 1397 سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام دریافت مستمری از سازمان بهزیستی بسته شده و در این خصوص با سازمان مرکزی هم مکاتبه و از طریق کنندگان مجلس هم موضوع را پیگیری کردیم اما این مشکل هنوز رفع نشده است.

عرب نژاد گفت: حق معلولان بیشتر از این است و سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبار نمی تواند همه خواسته های آنان را تامین کند؛ در حال حاضر 14 هزار و 244 مستمری بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت گیرنده از بهزیستی در استان 123 هزار و 48 نفر هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در مورد تجهیزات توان پزشکی، معلولان تقاضا زیادی دارند که اعتبارات استان جوابگو رفع تمامی نیازهای معلولان نیست اما در راستای وظیفه خودمان منتظر اعتبارات دولتی نماندیم و از موسسات، سازمان های مردم نهاد و خیرین درخصوص سبدهای غذایی، تجهیزات توانبخشی و پوشاک کمک های خوبی را جذب کردیم.

وی افزود: در یک ماه گذشته 250 بسته پوشاک، 60 راس گوسفند و کمک های نقدی دیگری را از بخش خصوصی، موسسات و خیرین تامین کردیم و تلاش ها برای جذب کمک خیرین ادمه دارد.

عرب نژاد گفت: اخیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قول تامین 100 ویلچر را برای جامعه هدف بهزیستی داده که تا به امروز 82 ویلچر تامین شده و به زودی توزیع خواهد شد همچنین 50 عدد ویلچر از طرف موسسه آبشار عاطفه ها به مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان اهدا شده است.

وی افزود: سال گذشته استانداری خراسان جنوبی در 2 مرحله سه میلیارد و 600 میلیون تومان به مجموعه بهزیستی استان کمک کرد و این اعتبار بیشتر صرف مددجویان مراکز شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری 577 نفر از معلولان از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده کردند و در این خصوص 2 میلیارد و 994 میلیون ریال به آنها خدمات ارائه شده است.

وی گفت: به دلیل کمبود اعتبار نمی توانیم همه خدمات توانبخشی را به جامعه هدف ارائه دهیم و هزینه بخشی از درمان را پرداخت می کنیم.

عرب نژاد افزود: در سال جاری به 487 معلول به ارزش یک میلیارد و 731 میلیون ریال هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شد و 112 نفر از توانخواهان تحت نظارت بهزیستی با پرداخت سرانه ماهانه یک میلیون و 400 هزار تومان مشغول به فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه سال جاری کمک هزینه کاشت حلزون برای سه نفر از ناشنوایان به مبلغ 6 میلیون تومان پرداخت شد گفت: از ابتدای سال جاری هزار و 509 وسیله کمک توانبخشی و هزار و 999 وسیله بهداشتی را توزیع کردیم همچنین به 418 نفر هزینه خرید وسایل توانبخشی و بهداشتی پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه شهریه دانشجویان معلول رایگان است افزود: در حال حاضر حق پرستاری ماهانه 10 میلیون ریال است که به معلولان شدید و خیلی شدید پرداخت می شود و از ابتدای سال جاری حق پرستاری برای 350 معلول را واریز کردیم.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در مجموعه بهزیستی استان از ابتدای سال جاری گفت: سال جاری تعهد اشتغال این اداره کل، 480 نفر بوده که تا به امروز برای 330 نفر شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن باید معلولان هم در سامانه ثبت نام کنند، یادآور شد: از سال 91 تا به امروز سه هزار و 100 واحد مسکونی برای معلولان استان ساخته ایم که تا به امروز 2 هزار و 400 واحد تحویل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1576

به "نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید