مهمان نوازی ایرانی ها معروفیت جهانی دارد

به گزارش مجله سی نوا، صیدمحمد درخشنده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ایلامگفت: آیین مهمان نوازی در میان تمام اقوام ایرانی، ایلات، طوایف، عشایر، شهرها و بخش ها وجود دارد و اقوام ایرانی رسم مهمان نوازی را به صورت کاملاً ایرانی و آبرومندانه به جا می آورند، به طوری که مهمان نوازی ایرانی ها معروفیت جهانی دارد.

مهمان نوازی ایرانی ها معروفیت جهانی دارد

وی ادامه داد: در این کتاب، احترام به مهمان، فتوت و مواظبت بر سنت ضیافت، آراستگی و تمیزنگه داشتن محل مهمانی، اخلاق مهمان نوازی سفره های ایرانی، دادن هدیه و سوغاتی به مهمان، به استقبال مهمان رفتن، بدرقه مهمان و نیز آداب و معاشرت ایرانی ها از دیدگاه سفرنامه نویسانی چون: تارونیه، گاسپار دروویل، بارون دوبد، هانری و بسیاری دیگر از سفرنامه نویسان و بعلاوه آداب و خصلت های پسندیده در مهمان نوازی ها اشاره نموده ام.

مؤلف کتاب باورها در فرهنگ مردم ایلام ادامه داد: بخشی از این کتاب به ورود حجاج، ایام ذیحجه و عیدقربان و نیز در مراسم عقد و عروسی و سوگواری ها و نوع پذیرایی ها در شب نشینی ها و دورهمی ها، مهمان نوازی های زیارتی، نذورات و افطاردادن ها، ذبح گوسفند در جلوی پای عروس اختصاص دارد.

پژوهشگر پیشکسوت ایلامی اضافه نمود: از عادات دیگر اقوام ایرانی که در این کتاب به آن اشاره نموده ام، پوشش مناسب زمان مهمانی به وسیله زنان و مردان، مخصوصاً آراستگی زنان و همکاری و همیاری و احترام آنها به مهمانان در طول دوران مهمانی است که ممکن است روزها به طول بیانجامد که ذره ای از مهر و محبت خانواده های میزبان نسبت به مهمانان کم نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگراز مباحث این کتاب در مهمانی ها، رفتارهای اخلاقی خانواده های میزبان در میان اقوام ایرانی است که به احترام مهمانان عادت دارند خود نیز در پایین مجلس با حالتی مؤدبانه و محترمانه بنشینند و حضور مهمانان را در بالای مجلس گرامی بدارند و بعلاوه عادت دارند که از برترین پوشاک خواب و پذیرایی برای مهمان استفاده نمایند.

مولف کتابایل من ایلام ادامه داد: از عادات دیگر این که خود در قسمت پایین سفره غذا می نشینند و به مهمان تعارف می نمایند که خوردن غذا را آغاز نمایند، پس از آن که مهمانان آغاز به خوردن غذا کردند، سپس میزبان دست به غذا می برد، سر سفره حرف نمی زنند و آرام غذا می خورند، آنها وقتی مسرور می شوند که به مهمان یا مهمانان خوش گذشته باشد.

وی در خاتمه گفت: اقوام ایرانی مهمان را حبیب خدا و برکت سفره و خیر منزل را از روی مهمان می بینند و زکات منزل می دانند. همان طور که رسول خدا(ص)می فرماید برای هر چیزی زکاتی وجود دارد و زکات منزل، اطاق مهمانی آن است.

به گزارش ایبنا کتاب مهمان نوازی اقوام ایران در سال 1401 ، در 281 صفحه در 5 فصل شامل مختصری از تاریخ و جغرافیای ایران، مهمان نوازی در فرهنگ ایرانی، مهمان نوازی ایرانی ها به استناد برخی از سفرنامه ها،تعاریفی از مهمان نوازی در نواحی مختلف ایران و هم چنین اشاراتی به نوع مهمان نوازی از دیدگاه قومی در استان ها، به وسیله صیدمحمد درخشنده، تألیف و در انتشارات درخشنده منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1913

به "مهمان نوازی ایرانی ها معروفیت جهانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان نوازی ایرانی ها معروفیت جهانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید