فواید ورزش شنا برای سلامتی

به گزارش مجله سی نوا، شنا به لحاظ محبوبیت رتبه چهارم را در ایالات متحده دارد. اما دلیل این محبوبیت دقیقا چیست؟ مزایای متعددی وجود دارد که شما می توانید با شنا کردن به طور منظم به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیش تر در خصوص فواید شنا در این نوشتار با ما همراه باشید.

فواید ورزش شنا برای سلامتی
شنا ورزشی برای افراد از تمامی سنین است. این ورزش هزینه زیادی ندارد و می توان آن را با شدت های متفاوتی انجام داد. شنا یکی از برترین ورزش ها برای داشتن تناسب اندام است. بعلاوه این ورزش بر سلامت فکر نیز تاثیر می گذارد.

افراد مختلف می توانند 150 دقیقه ورزشی هفتگی خود را با شنا انجام دهند. ورزش شنا فواید مختلفی دارد که به توضیح زیر است:

به کارگیری تمام بدنشنا تمام گروههای عضلانی بدن را به کار می گیرد. یک فرد باید از عضلات دست، پا، میان تنه و شکم برای شنا کردن استفاده نمایند. شنا بعلاوه باعث بالا رفتن ضربات قلب بدون افزایش استرس می شود این ورزش قدرت و حجم عضلات را افزایش می دهد و ورزش را کنترل می نماید.

افزایش قدرت قلبی - عروقیورزش های قلبی - عروقی ورزش هایی هستند که قلب، ریه ها و سیستم عروقی بدن را به کار می گیرند. شنا جزو این گروه از ورزش ها است. آنالیز ها نشان داده است افرادی که شنا می نمایند نسبت به افرادی که فعالیتی ندارند. 50 درصد کمتر در مرضی مرگ قرار دارند. شنا فشار خون را کاهش می دهد و قند خون را کنترل می نماید.

مناسب برای همه سنین و همه بدن هاافراد با آمادگی جسمانی مختلف و سن مختلف می توانند شنا نمایند. تنها باید شدت شنا را مناسب شرایط خود انتخاب نمایند.

شنا یک مهارت استشنا کردن علاوه بر افزایش سلامتی یک مهارت است و می تواند حتی در شرایط خاص جان شما را نجات دهد.

مناسب برای افراد آسیب دیدهافرادی که آرتروز دارند و نمی توانند ورزش های شدید انجام دهند، می توانند شنا نمایند ، زیرا آب به عضلات و مفاصل فشاری وارد نمی نماید.

مناسب برای معلولانافرادی که معلولیت جسمی دارند می توانند شنا نمایند و این ورزش برای آنها راحت تر است.

مناسب برای افرادی که آسم دارندشنا توانایی ریه ها را افزایش می دهد و تنفس را کنترل می نماید. هوای مرطوب داخل استخر نشانه های بیماری آسم را کاهش می دهد.1

افزایش کشش و قدرت عضلهشنا در مقایسه با سایر ورزش های هوازی، قدرت و کشش عضلات را بهتر افزایش می دهد.

به عنوان مثال فرد هنگام دویدن، بدن خودش را در هوا حرکت می دهد، ولی در ورزش شنا، فرد خودش را در آب جلو می برد. چگالی (تراکم) آب 12 برابر هوا است.

در نتیجه هر حرکت دست و پا در طی شنا، یک ورزش مقاومتی می شود. باید بدانید که ورزش های مقاومتی، برترین راه افزایش کشش و قدرت عضلات هستند.

بعلاوه ورزش شنا برای استحکام استخوان ها به خصوص در زنان یائسه مفید است.

بهبود انعطاف پذیری بدنبر خلاف وسایل ورزشی موجود در سالن ورزشی ژیمناستیک که هر بار روی یک قسمت بدن اثر دارند، ورزش شنا باعث حرکت تمام قسمت های بدن می شود و در نتیجه مفاصل و رباط ها را نرم و انعطاف پذیر می نماید. دست ها، باسن، پاها، سر و ستون فقرات با شنا کردن در آب حرکت می نمایند و می چرخند.

علاوه بر این، طی هر حرکت به سمت جلو در طی شنا، بدن کش می آید که نه تنها باعث افزایش کارآیی بدن در آب می شود، بلکه موجب کشش بدن از سر تا انگشتان پا می شود.

داشتن یک قلب سالم ترعلاوه بر کشش عضلات قابل مشاهده مثل عضله ران، شنا کردن برای مهم ترین عضله داخلی بدن یعنی قلب نیز مفید است.

به علت اینکه شنا یک ورزش هوازی است، باعث تقویت قلب می شود.

شنا نه تنها باعث بزرگ شدن قلب می شود، بلکه باعث پمپاژ بهتر خون به وسیله قلب می شود. پمپاژ بهتر خون هم باعث جریان خون بهتر در سراسر بدن می شود.

بعلاوه تحقیقات نشان داده است، ورزش های هوازی می توانند با پاسخ التهابی بدن که منجر به بیماری قلبی می شود، مبارزه نمایند.

انجمن قلب آمریکا می گوید فقط 30 دقیقه ورزش در هر روز مثل شنا کردن، خطر بیماری های قلبی عروقی را 30 تا 40 درصد در زنان کاهش می دهد.

به علاوه ورزش منظم هوازی، فشارخون بالا را کم می نماید.2

مناسب برای افراد مبتلا به MS شنا می تواند برای افرادی که مبتلا به تصلب بافت چندگانه (MS) هستند نیز مفید باشد. آب باعث می شود که دست و پاها شناور باشند و به این ترتیب از آن ها در حین ورزش حمایت می نماید. آب بعلاوه یک مقاومت ملایم ایجاد می نماید.

در یک مطالعه، یک برنامه شنای 20 هفته ای باعث کاهش قابل توجه درد در افراد مبتلا به MS شد. نشانه هایی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی نیز در افراد مبتلا بهبود یافت.

کالری می سوزاندشنا یک راه موثر برای سوزاندن کالری است. یک فرد 72 کیلویی با یک ساعت شنا به صورت میانه یا با شدت کم، حدود 423 کالری می سوزاند. همین فرد می تواند تا 715 کالری در ساعت بسوزاند در صورتی که با شدت و سرعت بیش تری شنا کند. یک فرد 90 کیلویی که فعالیت های مشابهی دارد، بین 528 تا 892 کالری در ساعت بسوزاند. یک فرد 108 کیلویی نیز می تواند بین 632 تا 1،068 کالری بسوزاند.

برای مقایسه این اعداد با سایر فعالیت های رایج و با شدت کم، همان فرد 72 کیلویی اگر فاصله پنج و نیم کیلومتری را در یک ساعت پیاده روی کند فقط حدود 314 کالری را می سوزاند. با انجام یوگا ممکن است فقط 183 کالری در ساعت بسوزد. و تمرین بر روی الپتیکال در همان یک ساعت فقط 365 کالری را می سوزاند.

بهبود خلق و خومحققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را مورد آنالیز قرار دادند و پس از شرکت آن ها در یک برنامه 12 هفته ای آبی، متوجه رخ دادن بهبودی در شرایط روحی آن ها شدند. فواید شنا و تمرینات آبی به لحاظ روانی فقط برای افراد مبتلا به زوال عقل نیست. ثابت شده است که ورزش کردن برای خلق و خوی هر کسی فایده دارد.

یاری به مدیریت استرسمحققان گروهی از شناگران را بلافاصله قبل و بعد از شنا در انجمن مسیحی مردان جوان (YMCA) در نیو تایپه، تایوان آنالیز کردند. از 101 نفر مورد آنالیز، 44 مورد افسردگی خفیف و احساس استرس مرتبط با زندگی پرسرعت امروزی را گزارش کردند. پس از شنا، تعداد افرادی که هنوز هم احساس تنش می کردند به هشت تن کاهش یافته بود.

در حالی که ضروری است تحقیقات بیش تری در این زمینه انجام شود، محققان به این نتیجه رسیده اند که شنا یک روش بالقوه قدرتمند برای از بین بردن سریع استرس است.3

آیا درست است که بعد از ورزش مخصوصا شناکردن نباید تا نیم ساعت غذا خورد چون باعث اضافه وزن می شود؟ حالا بعد از شناکردن غذا بخوریم یا

نه ؟تا حدودی این نکته واقعیت دارد. معمولا در 2 ساعت اولیه بعد از انجام فعالیتهای ورزشی، بدن همچون اسفنجی خشک است که قابلیت جذب بالایی دارد. در این حالت، سلول هایی که از مواد مغذی تخلیه شده اند، سعی می نمایند این کمبود را جبران نمایند بنابراین مصرف موادغذایی بلافاصله بعد از انجام فعالیتهای ورزشی به مرور زمان می تواند باعث اضافه وزن شود. البته مصرف مایعات بعد از فعالیت بدنی نباید فراموش شود.4

پی نوشت:

1.www.isna.ir

2.www.article.tebyan.net

3.www.bazdeh.org

4.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1520

به "فواید ورزش شنا برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ورزش شنا برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید