صحنه های به یادماندنی مراسم افتتاحیه المپیک

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران: مراسم افتتاحیه المپیک اغلب با صحنه هایی همراه می گردد که برای همواره در اذهان عموم جاودانه می شوند؛ از روشن کردن آتش بازی ها با دستان لرزان محمد علی تا لباسی منحصربه فرد با طرحی از نقشه دنیا.

صحنه های به یادماندنی مراسم افتتاحیه المپیک

1896: رستاخیز المپیک

زادگاه بازی های المپیک یونان باستان است. این جشنواره ورزشی از سال 776 پیش از میلاد مسیح تا 393 سال پیش از میلاد رواج داشت؛ تا زمانی که تئودوسیوس یکم، امپراتور روم آن را مصداق فرقه ای بت پرستانه دانسته و ممنوع نمود. احیای المپیک در عصر جدید را مدیون پی یر دوکوبرتن، مردی فرهیخته اهل فرانسه هستیم. به همت وی 5 تا 15 آوریل 1896 بازی های المپیک در آتن توسط پادشاه وقت یونان افتتاح شد.

1920: پرچم المپیک، سوگند المپیک

حدود دو سال پس از سرانجام جنگ جهانی اول بازی های المپیک در آنتورپ بلژیک برگزار گردید. پرچم المپیک که پیش تر در سال 1913 طراحی شده بود، در آن موقع برای نخستین بار افراشته شد: پنج حلقه رنگی (آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز روی پیش زمینه سفید) فرورفته در دل هم. این رنگ ها تقریبا در همه پرچم های رسمی کشورهای جهان به کار رفته اند. سوگند المپیک نیز در سال 1920 برای نخستین بار به زبان آورده شد.

1928: نظم در آمستردام

بخش زیادی از آداب امروزی المپیک به بازی های المپیک تابستانی 1928 در آمستردام باز می گردد. در آن موقع برای نخستین بار ورزشکاران یونانی در استادیوم المپیک رژه رفتند و به دنبال آنان تیم های دیگر به ترتیب حروف الفبا در زبان کشور میزبان وارد استادیوم شدند. تیم کشور میزبان به عنوان آخرین تیم در استادیوم رژه رفت.

1936: حرکت مشعل المپیک

در سال 1936 برای نخستین بار مراسمی به اجرا درآمد که پس از آن به جزوی جدایی ناپذیر از المپیک تبدیل شد: حرکت مشعل. در آن سال مشعل از آتن تا برلین که محل برگزاری المپیک بود، به یاری 3 هزار ورزشکار به حرکت درآمد. فریتز شیلگن، ورزشکار دو و میدانی (تصویر) آتش المپیک آن سال را روشن کرد. البته المپیک آن سال بازیچه نازی ها شد که از این رویداد ورزشی به بهترین نحو در راستای تبلیغات به نفع خود استفاده کردند.

1964: ادای احترام به هیروشیما

یوشینوری ساکای، معروف به نوزاد هیروشیما 6 اوت 1945، روزی که ارتش آمریکا بمب اتمی را بر فراز این شهر انداخت، در هیروشیما به جهان آمد. در جریان افتتاحیه نخستین بازی های المپیک در قاره آسیا این نوجوان 19 ساله مشعل را به استادیوم توکیو آورد و یکی از جاودانه ترین صحنه های المپیک را رقم زد؛ صحنه ای که به عنوان نمادی از صلح جهانی در خاطره ها باقی ماند.

1980: تحریم در مسکو

المپیک همیشه از وضعیت سیاسی حاکم در جهان تأثیر پذیرفته است. دیک پالمر، رئیس وقت کمیته ملی المپیک در افتتاحیه این بازی ها در سال 1980 که در مسکو برگزار گردید، به جای پرچم کشور میزبان، با پرچم المپیک رژه رفت. ژاپن و آلمان نیز در اعتراض به پیشروی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در سال 1979 همراه با آمریکا بازی های المپیک مسکو را تحریم کردند.

1992: زمان بندی بی عیب و نقص

در سال 1992 آنتونیو روبولو، تیرانداز اسپانیایی در مراسم افتتاحیه با پرتاب تیری آتشین مشعل المپیک بارسلون را شعله ور کرد. البته در اصل تیر روبولو به هدف اصابت نکرد و اگر مسئولان فنی به طور همزمان، در آن لحظه ای که قاعدتا تیر شعله ور بایستی به هدف می خورد آتش جام را روشن ننموده بودند، افتتاحیه المپیک بارسلون بی حرف و حدیث نمی ماند.

1996: لحظه جادویی همراه با علی

محمد علی، بوکسور فقید افسانه ای، یکی از تاریخ سازان المپیک است. او که به واسطه ابتلا به بیماری پارکینسون لرزش بدنش را در بر گرفته بود، آتش المپیک 1996 در آمریکا را روشن کرد.

2004: لباسی منحصربه فرد

هر چند مراسم افتتاحیه المپیک به صورت سفت و سخت طبق اساسنامه و آداب مقرر اجرا می گردد، اما با این حال میزبان اندکی فضا برای نشان دادن خلاقیت دارد. بیورک، خواننده شناخته شده ایسلندی در سال 2004 در مراسم افتتاحیه المپیک آتن ترانه Oceana را اجرا کرد. به هنگام اجرا لباس بیورک آرام آرام از هم باز شده و همانند یک فرش روی ورزشکاران نهاده شد؛ فرشی که طرح آن نقشه جهان بود.

2008: غرشی طنین برانگیز

پکن در افتتاحیه المپیک 2008 نزدیک به 100 میلیون دلار خرج کرد که در مقایسه با 40 میلیون دلاری که چهار سال بعد در المپیک لندن هزینه شد، رقمی چشمگیر به شمار می آید. در مراسم آن سال دقیقا 2008 طبل نواز در استادیوم با چوبک هایی روشن روی طبل هایی سنتی که به نام فو خوانده می شوند، نواختند. غرش طنین برانگیز این طبل ها در استادیوم نقطه اوج این مراسم پرشکوه سه ساعته بود.

2012: در خدمت علیاحضرت

المپیک 2012 لندن توسط ملکه الیزابت دوم که همراه با جیمز باند، ظاهرا با چتر نجات به پایین پرید، افتتاح شد. البته ملکه تنها در یک ویدئوی کوتاه ایفای نقش نموده بود و پایین پریدن از هلیکوپتر را یک بدلکار در ظاهر ملکه انجام داد. ملکه الیزابت نخستین سردمدار یک کشور است که تا به حال دو بار بازی های المپیک را افتتاح نموده: او در سال 1976 هم به عنوان ملکه کانادا بازی های المپیک مونترال را افتتاح نموده بود.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 142

به "صحنه های به یادماندنی مراسم افتتاحیه المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صحنه های به یادماندنی مراسم افتتاحیه المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید