ششمین دلیل مرگ و میر را با این خوراکی دور بزنید

به گزارش مجله سی نوا، با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی از نحوه ورزش کردن گرفته تا نحوه خوابیدن می توانیم به کاهش خطر مرگ یاری کنیم.

ششمین دلیل مرگ و میر را با این خوراکی دور بزنید

میلیون ها نفر در سراسر دنیا با بیماری آلزایمر زندگی می نمایند. در واقع، این شکل از زوال عقل ششمین دلیل مرگ ومیر است و پیش بینی می گردد که تعداد موارد ابتلا به این بیماری تا سال 2050 در سراسر دنیا سه برابر گردد. خبرنگاران در این مطلب به آنالیز تاثیر فیبر بر بیماری آلزایمر می پردازد.

فیبر و آلزایمر

نتایج یک تحقیق تازه نشان می دهد که با ایجاد یک تغییر جزئی در رژیم غذایی می توان خطر ابتلا به آلزایمر را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. بر اساس نتایج این تحقیق مصرف روزانه یک وعده غذایی با فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

این تحقیق تازه نشان می دهد که اگر روز خود را با مصرف یک وعده غذایی پر فیبر مانند بلغور جو دوسر در وعده صبحانه آغاز کنیم، می توانیم خطر ابتلا به آلزایمر را بیش از یک چهارم کاهش دهیم.

انواع فیبر غذایی

فیبر غذایی ماده ای مغذی و مورداحتیاج برای بدن است، فیبر خوراکی به دو نوع کلی فیبر محلول و فیبر نامحلول تقسیم می گردد که البته هر دوی آن ها خواصی برای بدن داشته و مصرف هر دوی آن ها برای بدن لازم است.

فیبر محلول، در آب حل می گردد و حالتی ژله ای به خود می گیرد. از منابع چنین فیبری می توانیم به بلغور، جو، لوبیا قرمز و بعضی میوه ها و سبزیجات اشاره کنیم. اما فیبر نامحلول، غیر قابل حل شدن است و بدون هیچ تغییری در دستگاه گوارش به جای می ماند. این فیبر قادر است تا 20 برابر وزن خود آب جذب نماید. از منابع این فیبر می توانیم به سبوس گندم، کلیه غلات، بسیاری از سبزی ها و پوست میوه ها اشاره کنیم.

نتایج جالب تحقیقات

محققان در تحقیق یاد شده که 3 هزار و 739 بزرگسال را به مدت 20 سال مورد آنالیز قرار داد، متوجه شدند، افرادی که رژیم غذایی غنی از فیبر داشتند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. این داوطلبان سالم در رده سنی میان بین 40 تا 64 سال قرار داشتند و نظرسنجی هایی را انجام دادند که اندازه مصرف رژیم غذایی آن ها را در فاصله زمانی بین سال های 1985 و 1999 ارزیابی می کرد.

سپس محققان این افراد را تا سال 2020 پیگیری و تعیین کردند که کدامیک از آن ها دچار زوال عقل شده اند که احتیاج به مراقبت دارند. آن ها متوجه شدند، افرادی که در این مطالعه بیشترین مصرف فیبر را داشتند در مقایسه با شرکت نمایندگانی که کمترین مصرف فیبر را داشتند، 26 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار داشتند.

اما این ارتباط در میان افرادی که فیبر محلول بیشتری مصرف می کردند، آشکارتر بود؛ فیبر محلول علاوه بر جو در نخود، لوبیا، عدس و بادام زمینی نیز به اندازه زیاد موجود است. محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند که جو دوسر یک ماده غذایی مفید است زیرا سرشار از فیبر محلول است که از ابتلا به بیماری های دژنراتیو پیشگیری می نماید.

آن ها دریافتند، فیبر که سطح باکتری های خوب را افزایش می دهد، موجب کاهش التهاب در مغز می گردد. یاماگیشی گفت: یک احتمال این است که فیبر محلول، ترکیب باکتری های روده را تنظیم کند و به این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی، که در آغاز زوال عقل نقش دارد، تاثیر بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب قانون این کشور اجازه می دهد برهنه رانندگی کنید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1758

به "ششمین دلیل مرگ و میر را با این خوراکی دور بزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ششمین دلیل مرگ و میر را با این خوراکی دور بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید