سایت موزه پردیس پارسه جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی است

به گزارش مجله سی نوا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سایت موزه پردیس پارسه جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی است.

سایت موزه پردیس پارسه جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراح سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

پروژه سایت موزه پردیس پارسه محصول همکاری های بین المللی دو کشور ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و روابط علمی بین دانشگاهی برای شناخت فرهنگ است و کاوش های باستان شناسی این محوطه به سرپرستی علیرضا عسکری چاوردی، عضو هیأت علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز و پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیای ایتالیا انجام شد.

سایت موزه دروازه پردیس پارسه در نتیجه یک دهه کاوش های باستان شناسی هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی در پارسه تخت جمشید و در چارچوب پروژه از کاخ تا شهر در بهار 1400 افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

آیین رونمایی از سایت موزه دروازه پردیس پارسه با حضور مجازی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار فارس، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی فارس و مقامات مسئول در دانشگاه شیراز برگزار گردید.

سایت موزه پردیس پارسه و توسعه اقتصاد فرهنگی

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه گفت: سایت موزه پردیس پارسه به توسعه اقتصاد فرهنگی و ایجاد ارتباطات فرهنگی یاری شایانی خواهد نمود و توزیع مناسب گردشگران را در این منطقه فراهم می نماید.

محمدحسن طالبیان با بیان اینکه دروازه کشف شده از شهر پارسه تخت جمشید با انجام اقدامات حفاظتی به سایت موزه تبدیل شد، اظهار کرد: با آغاز فعالیت های بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد از سال 1380، برای استفاده از ظرفیت های موجود در شهر پارسه، کارهای ژئوفیزیکی مربوط صورت گرفت و از همان ابتدا کوشش کردیم که تمام اقدامات در این مجموعه تاریخی فرهنگی به صورت تخصصی و کارشناسی شده پیگیری گردد و از گروه های مختلفی که مسئولیت این کار را به عهده داشتند خواستیم که اطلاعات و شناخت خود را نسبت به شهر پارسه افزایش دهند.

وی به کاوش های باستان شناسی اجرا شده به وسیله هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی در پارسه تخت جمشید اشاره نمود و گفت: محوطه باستانی معروف به تل آجری که در فاصله سه کیلومتری شمال غربی تخت جمشید واقع شده است، تا قبل از انجام این حفاری به شکل تپه ای به ارتفاع سه متر از سطح زمین های اطراف بود و هرچند که ما از تختگاه و پارسه تا پیش از داریوش هخامنشی هم آگاه بودیم اما انجام این کاوش ها و کشفیات اخیر در شهر پارسه نشان داد که این محوطه باستانی از دوره هخامنشی به صورت ویژه ای مورد توجه بوده است .

طالبیان اضافه نمود: در حقیقت دروازه کشف شده در پارسه که پس از فتح بابل به وسیله کوروش و برای نزدیکی اقوام و ارتباط بین ایران و بین النهرین باستان بنا شده است، به اسم قدیمی ترین دروازه شهر محسوب می گردد و با کشف و بازسازی این مجموعه تحولی عظیم در باستان شناسی، تاریخ و فرهنگ بوجود می آید.

دروازه شهر پارسه، بازتاب دهنده پیوند بین النهرین و پارس

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به شباهت دروازه یادمانی شهر پارسه با دروازه ایشتار بین النهرین گفت: این دروازه یادمانی شباهت بسیاری به دروازه ایشتار دارد؛ در حقیقت این دروازه با خشت و آجر بنا شده و سرتاسر نمای آن با آجرهای لعابدار مزین شده است.

وی اضافه نمود: در زمینه دیوارهای این دروازه گل های زیبای لوتوس و پنل های ترکیبی حیوانی درخشش و شکوه تشریفات ورود به شهر را صدچندان نموده است.

طالبیان ادامه داد: مفاهیم هنری به کار رفته در موضوع این پنل ها، بن مایه های گیاهی و حیوانات اسطوره ای دارد که نشان دهنده ارتباطات عمیق فرهنگی است. میتوان گفت با فتح بابل بخش مهمی از نمادهای اسطوره ای سرزمین بابل به پارس انتقال داده شد.

وی با اعتقاد به اینکه کشف و وجود چنین آثاری برای تمام دنیا و به ویژه کشور ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: کشف این آثار زمینه ساز انتقال دانش و ایجاد ارتباطات فرهنگی می گردد و البته برای میراث فرهنگی هم حفاظت و بازسازی این آثار با هدف فراوری دانش و توسعه اطلاعات درباره پیشینیان ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: این کاوش ها که با همکاری های بین المللی بین دو کشور ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی اجرا شده است، به افزایش سطح دانش در دانشگاه های کشور یاری می نماید.

سایت موزه دروازه پردیس پارسه آماده بازدید گردشگران

وی این کشف و افتتاح سایت موزه دروازه پردیس را نشان دهنده اهمیت پارسه به اسم عظیمترین و غنی ترین شهر دانست و گفت: سایت موزه دروازه پردیس پارسه که در حال حاضر آماده بازدید گردشگران است، شرایطی فراهم می نماید تا توزیع مناسب و متوازن در حوزه خدمات رسانی به گردشگران صورت بگیرد و علاوه بر اینکه به توسعه اقتصاد فرهنگی یاری می نماید، باعث می گردد که مردم روستاهای اطراف این منطقه هم بتوانند از دستاوردهای این اتفاق خوب بهره ببرند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1371

به "سایت موزه پردیس پارسه جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایت موزه پردیس پارسه جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید