راهنمای خرید کاغذ چاپ تصعیدی و چاپ حرارتی

به گزارش مجله سی نوا، چاپ ترانسفر یا چاپ انتقالی چیست؟

چاپ ترانسفر یا چاپ انتقالی دو نوع چاپ مختلف را توصیف می نماید: چاپ انتقال حرارتی و چاپ تصعیدی. هردو نوع چاپ دارای مزایا و معایب مختص خود می باشند، اما در هر دوی آنها تمایل به بهبود روش برای برطرف نیازهای مختلف وجود دارد. در خصوص تصعید و نحوۀ عملکرد آن هنوز هم ابهاماتی وجود دارد، بنابراین در این مقاله قصد داریم به سوالات متداول بپردازیم و مطلب را کمی بیشتر روشن کنیم.

راهنمای خرید کاغذ چاپ تصعیدی و چاپ حرارتی

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بیشتر بخوانید : بهترین کاغذ سابلیمیشن {خرید 10 مدل کاغذ چاپ ترانسفر ارزان}

چاپ انتقال حرارتی چیست؟

چاپ انتقال حرارتی با استفاده از یک کاغذ مخصوص به نام کاغذ انتقال انجام می شود. برای چاپ با جوهرهای معمولی خود روی این کاغذ می توانید از یک چاپگر جوهر افشان یا چاپگر لیزری بهره ببرید. سپس کاغذ را روی لباس خود قرار داده و از پرس گرما استفاده می کنید، یا در بعضی موارد می توانید از اتو بهره ببرید و پس از آن کاغذ را جدا کنید.

سپس طرح به پوشاک شما می چسبد و قادر خواهید بود انتقال را مشاهده کنید. شما می توانید از بیشتر کاغذهای انتقال حرارت بر روی پارچه های مختلف از جمله بیشتر پارچه های پلی استر و پنبه (نخ) طبیعی بهره ببرید. همچنین می توانید طرح را روی لباس های روشن و یا تیره چاپ کنید.

تصعید چیست؟

تصعید یک تکنیک مدرن چاپ دیجیتال است که از محبوبیت روزافزونی برخوردار است. با توجه به گوگل ترندز (Google Trends)، حجم جستجو از سال 2004 در سراسر دنیا حدود 115٪ افزایش یافته است. در این نوع چاپ از کاغذ تصعید و حرارت برای چاپ طرح استفاده می شود.

توصیه می شود که از پارچه هایی بهره ببرید که درصد پلی استر آنها بیشتر از 85٪ باشد. این به این دلیل است که الیاف پلی استری منافذ خود را برای پذیرش رنگ باز می نمایند. می توانید از پارچه های با درصد پلی استر پایین تر بهره ببرید، با این حال، رنگ های شما تحت تأثیر قرار می گیرند و در نهایت شما با ظاهر کهنۀ محو روبرو خواهید شد. همچنین می توانید با یک پوشش پلی استری روی سطوح سخت مانند جاکلیدی، پازل، لیوان و موارد دیگر چاپ کنید.

چاپ تصعیدی به نام چاپ سابلیمیشن نیز شناخته می شود.

کاغذ تصعید چیست؟

کاغذ انتقال تصعیدی یک کاغذ مخصوص است که منحصراً در چاپ تصعیدی استفاده می شود. این کاغذ از یک بستر کاغذی، که عمدتاً مبتنی بر کاغذ معمولی است، ساخته می شود. پوشش مخصوصی که به کاغذ اضافه شده است، جوهرهای حاصل از تصعید رنگ را نگه می دارد. این پوشش شامل حدود 35٪ سیلیس و 5٪ چسب بسته به وزن کاغذ در هنگام خشک شدن می باشد.

نحوۀ عملکرد چاپ تصعیدی چگونه است؟

در فرآیند تصعید هیچ مایعی استفاده نمی شود. جوهر بر روی کاغذ تصعید گرم شده و از حالت جامد مستقیماً به گاز تبدیل می شود. این یک روش چاپ است که در آن پیوند و اتصال با الیاف پلی استری صورت می گیرد و به دلیل گرم شدن الیاف پلی استری، منافذ آن منبسط می شوند. سپس این منافذِ باز امکان وارد شدن گاز به داخل آنها و چسبیدن به پارچه قبل از بازگشت به حالت جامد خود را فراهم می نمایند. این باعث می شود جوهر بخشی از خود الیاف شود نه فقط یک لایۀ چاپ شده در قسمت رویۀ آن.

مراحل استفاده از کاغذ انتقال حرارتی برای ساخت یک تی شرت چیست؟

تصعید یک فرآیند دو مرحله ای است. در مرحلۀ اول، شما باید با استفاده از رنگ های مخصوص تصعید، طرح خود را روی کاغذ تصعید چاپ کنید. تصویر باید آینه ای شود، اما نگران آن نباشید، شرکت Contrado هنگام سفارش این کار را برای شما انجام می دهد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که طرح خود را به شکلی که می خواهید پس از انتها کار دیده شود، ایجاد کنید.

سپس باید طرح را از روی کاغذ خود بر روی تی شرت (یا پارچه یا سطح) فشار دهید. این کار با استفاده از پرس حرارتی انجام می شود که گرما و فشار یا گرما و خلاء را اعمال می نماید. پس از فشردن، کافی است کاغذ انتقال را بردارید و اکنون تی شرت شما چاپ شده است.

آیا کاغذ تصعید به پارچۀ تیره منتقل می شود؟

تصعید بیشتر برای پایه های پارچه ای سفید یا روشن مناسب است. شما می توانید از آن روی سایه های تیره تر بهره ببرید، با این حال، این کار رنگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد. از جوهر سفید در چاپ تصعیدی استفاده نمی شود. قسمت های سفید طرح بدون چاپ باقی می ماند که رنگ پایۀ پارچه را نشان می دهد.

فواید چاپ تصعیدی نسبت به چاپ انتقال حرارتی این است که در این نوع چاپ طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارد. این بدان معنی است که شما می توانید به جای استفاده از پارچه ای با رنگ متفاوت، رنگ پس زمینۀ خود را روی پارچه چاپ کنید و به دلیل روش های پیشرفتۀ چاپ، مواد دقیقاً یکسان به نظر می رسند.

آیا کاغذ انتقال حرارت نسبت به رطوبت هوا حساس است؟

کاغذ تصعید مقدار زیادی رطوبت را در خود نگه می دارد و هوای مرطوب برای آن خوب نیست. قرار دریافت در معرض هوای مرطوب باعث می شود که کاغذ تصعید آن را مانند اسفنج جذب کند. این امر منجر به بیرون زدگی تصویر، انتقالات ناموزون و جابجایی رنگ می شود.

کاغذ انتقال حرارت نیز نسبت به رطوبت حساس است. در صورت وجود رطوبت بیش از حد در کاغذ، چاپ جوهر افشان یا چاپ لیزری بیشتر مستعد نقطه نقطه شدن و رنگ پس دهی هستند و از آنجا که این فرم چاپ، به جای اینکه بدون بافت باشد، یک فیلم یا لایه را اعمال می نماید ممکن است متوجه شوید که انتقال صاف نیست و لبه های برگردان یا فِرخورده در تصویر چاپ شده مشاهده می شود.

کدام سمت کاغذ تصعید مناسب چاپ است؟

هنگام چاپ روی کاغذ تصعید، مهم است که طرح خود را روی قسمت سفید روشن چاپ کنید. اگر کاغذ تصعید را از شرکت Contrado که قبلاً طرح شما را چاپ نموده است سفارش دهید، می توانید سمت درست کاغذ برای چاپ را تشخیص دهید.

خواهید فهمید که رنگ های شما روی کاغذ تصعید کمرنگ می شوند. این کاملاً طبیعی است و مطابق شکل ظاهری چاپ نهایی نیست. پس از انتقال به محیط شما، رنگ های شما زنده می شوند! یکی دیگر از مزایای چاپ تصعیدی نسبت به چاپ انتقالی این است که طیف وسیعی از رنگ ها برای این نوع چاپ وجود دارد.

آیا می توان از کاغذ انتقال حرارتی مجدداً استفاده کرد؟

شما نمی توانید از کاغذ انتقال حرارتی خود، از هرنوعی که باشد، مجدداً بهره ببرید. اگرچه پس از استفاده از کاغذ تصعید، ممکن است متوجه شوید که مقداری جوهر روی کاغذ باقی مانده است، اما این میزان برای چاپ با کیفیت کافی نخواهد بود.

با کاغذ انتقال، گرمای اطو آستر پلاستیکی را روی کاغذ ذوب می نماید، که جوهر را به پارچه و همچنین پلاستیک را از روی کاغذ منتقل می نماید. بنابراین استفادۀ مجدد غیرممکن خواهد بود.

هنگام استفاده از یک کاغذ انتقال تی شرت چه اشتباهاتی ممکن است انجام دهید؟

بعضی از اشتباهات رایج هنگام طراحی تی شرت، سایر لباس ها و وسایل عبارت است از:

  • چاپ در طرف اشتباه کاغذ
  • اعمال فشار خیلی کم
  • اعمال گرمای خیلی زیاد یا خیلی کم
  • قرار دادن سمت اشتباه انتقال روی پارچۀ خود
  • قرارگیری نادرست
  • آینه ای نکردن طرح *
  • اعمال فشار طولانی (شما می توانید به محض سوختن یا ذوب کاغذ فشار را متوقف کنید)
  • استفاده از نوع اشتباه جوهر روی کاغذ اشتباه
  • استفاده از مواد نادرست (تصعید احتیاج به درصد بالای پلی استر دارد)

* به یاد داشته باشید، اگر سفارش به وسیله Contrado صورت گیرد، ما این کار را برای شما انجام خواهیم داد، مهم است که شما این مرحله را انجام ندهید.

ما همواره پیشنهاد می کنیم قبل از چاپ طرح کامل خود، ابتدا روی یک تکۀ کوچک آن را تست کنید تا از دریافت گرما و فشار مناسب در فرایند چاپ مطمئن شوید.

مزایا و معایب چاپ تصعیدی چیست؟

مزایا چاپ تصعیدی

  • انتقال رنگ به پارچه دائمی است
  • هیچ مایعی در فرایند چاپ، بلافاصله خشک نمی شود
  • فوق العاده با دوام و فوق العاده ماندگار است
  • طرح حتی پس از انتها کار کاملاً بدون بافت است
  • می توان از آن روی محصولات سخت با پوشش پلی استری استفاده کرد
  • کلیۀ رنگ ها را چاپ می نماید و برای چاپ عکس ها و رنگ های متنوع مناسب است
  • جوهرها به طور استاندارد از مقاومت خوبی در برابر اشعۀ ماوراء بنفش برخوردار هستند
  • عدم احتیاج به برش تصویر (فقط جوهر را به پارچه منتقل می نماید)

معایب چاپ تصعیدی

  • برای پارچه های تیره مناسب نیست
  • به مقدار بالای پلی استر (بیشتر از 85٪) احتیاج دارد
  • هزینۀ راه اندازی آن نسبت به چاپ انتقالی بالاتر است

مزایا و معایب چاپ انتقال حرارتی چیست؟

مزایا چاپ انتقال حرارتی

  • راه اندازی بسیار ارزانتر، می توانید از چاپگر خانگی بهره ببرید
  • می توان آن را برای پارچه های 100٪ نخی به کار برد
  • برای لباس های روشن و تیره قابل استفاده است

معایب چاپ انتقال حرارتی

  • یک فیلم (لایه) بافت را روی لباس بر جا می گذارد
  • فقط برای استفاده روی پارچه کاربرد دارد و روی محصولات سخت قابل استفاده نیست
  • از دوام بسیار کمتری برخوردار بوده و با شستشو بسیار محو می شود
  • به مرور زمان دچار ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن می شود
  • اطو کردن طرح امکان پذیر نیست (اگرچه می توانید بقیۀ لباس را اطو کنید)
  • احتیاج به برش تصویر (ضروری است تصویر خود را برش دهید - مخصوصاً روی پارچۀ تیره)
منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1196

به "راهنمای خرید کاغذ چاپ تصعیدی و چاپ حرارتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید کاغذ چاپ تصعیدی و چاپ حرارتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید