خبرنگاران توسعه روابط مالی یزد در خواهر خواندگی با شهرها لحاظ گردد

به گزارش مجله سی نوا، یزد - خبرنگاران - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت) یزد با اشاره به اهمیت روابط صنعتی و مالی خواهر خواندگی مرکز استان با تعدادی از شهرهای خارجی گفت: در جلسات مرتبط علاوه بر مدیران شهری، فرهنگی و گردشگری، باید نمایندگان تشکل های خصوصی صنعتی و مالی نیز در مذاکره حضور داشته باشند.

خبرنگاران توسعه روابط مالی یزد در خواهر خواندگی با شهرها لحاظ گردد

به گزارش روزجمعه روابط عمومی خانه صمت یزد به خبرنگاران، سیدعلی اکبر کلانتر در ملاقات با مرتضی بهرامی رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بر ایفای نقش موثر و مضاعف این نمایندگی در چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور تاکید نمود.

وی از مسوول این نمایندگی در یزد خواست با توجه به ظرفیت های بالای تولیدی صنعتی و معدنی و صادرات استان ، نمایندگان تشکل های بخش خصوصی در حوزه صنعت و اقتصاد در مذاکره با طرف های خارجی نیز حضور داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات با کیفیت محصولات استان در رسته های صنایع ساختمانی، برق، نساجی، شیمیایی و غذایی، استفاده از فرصت های فراهم آمده در جلسات تفاهم برای خواهر خواندگی شهرهای کشورها با شهرهای استان یزد و همچنین برنامه ریزی و ایجاد امکان حضور هیات های مالی استان توسط نمایندگی وزارت خارجه را بهترین راه توسعه صادرات اعلام کرد.

وی گفت: از این رویکرد جدید وزارت خارجه به بهترین شکل ممکن در جهت افزایش تعامل و ارتباط مالی باید بهره گرفته گردد.

کلانتر از همکاری های موثر و خوب نمایندگی وزارت خارجه با فعالان مالی استان به وسیله ارایه گزارش اطلاعات و تبادلات مالی کشورها به خانه صمت برای اطلاع رسانی و تسهیل در امر صادرات و واردات واحدهای صنعتی استان قدردانی کرد.

همچنین هفدهم بهمن ماه جاری یادداشت تفاهم برقراری روابط خواهرخواندگی بین یزد و شهر خیوه با حضور رییس امور شهری استانداری یزد و شهردار خیوه ازبکستان به امضا رسید.

به گزارش خبرنگاران از بخش رسانه ای سفارت ایران در ازبکستان، با هماهنگی سفارت کشورمان در تاشکند، جمال الدین عزیزی شهردار یزد و تیمور دولت اف شهردار خیوه به صورت برخط با هم گفت وگو کردند.

در این نشست همچنین سفیر ایران در تاشکند، 2 نفر از اعضای شورای شهر، رییس امور شهری استانداری یزد و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در آن استان حضور داشتند.

در هیات ازبکستانی علاوه بر شهردار خیوه، معاون امور بازرگانی خارجی، سرمایه گذاری و گردشگری شهرداری نیز حضور داشت.

دو طرف در این ملاقات برخط ضمن تاکید بر اشتراک 2 کشور و 2 شهر آمادگی خود را برای همکاری در زمینه های گوناگون اعلام کردند و در انتها نیز یادداشت تفاهم برقراری روابط خواهر خواندگی بین یزد و خیوه به امضا رسید.

در حال حاضر یزد با هشت خارجی قرارداد خواهرخواندگی امضا کرد و معروف ترین آن یاسبرین مجارستان است .

شهر یزد و یاسبریناز سال 1374 و پس از آگاهی از ریشه های مشترک، با هم خواهرخوانده شدند. امضای تشریفاتی تفاهم نامه خواهرخواندگی در یکم دسامبر 1996 صورت گرفت. در آن سال هیأتی با موضوع استانداری راهی آن کشور شدند و توافق اولیه برای خواهرخواندگی دو شهر انجام شد.

ریشه های مشترک خویشاوندی، برقراری اعتماد، دوستی، ارتباطات فرهنگی و مالی از اهداف این تفاهم بود. این 2 شهر رابطه تاریخی مستقیم با هم ندارند، اما ریشه های باستانی، مردمان آن شهر را به ایرانیان ارتباط می دهد. از طرفی شباهت تلفظ نام یزد و یَزبِرین (تلفظ مجاری یاسبرین) باعث ایجاد این حلقه ارتباط شد.

پس از تفاهم اولیه بین 2 شهر، تا سال 1386 ارتباط چندانی بین مقامات 2 شهر وجود نداشت. در سال 1386 مجددا با دعوت از شهردار آن موقع یاسبرین، آقای گدئی، یاداشت تفاهم جدیدی تهیه و با امضای آن در یزد، خواهرخواندگی فیمابین احیا شد.

این تجدید تفاهم با سفر متقابل هیأت ایرانی در سال 1387 و سپس ارسال نماد 2شهر و پیگیری سایر مفاد ادامه یافت. بدین ترتیب نماد شهر یاسبرین (معروف به شیپور لهل) که نماد آزادی و استقلال مردم مجار است، در سال 1391 در میدان آزادی شهر یزد رونمایی شد. متعاقب آن تفاهم نامه جدیدی هم به امضاء رسید (با حضور دکتر تاماش سابو، شهردار جدید یاسبرین و نمایندگان وزارت امور خارجه). 2 سال بعد نماد یزد یعنی بادگیر باغ دولت آباد طی سفر هیأت شهرداری یزد در شهر یاسبرین رونمایی شد و امروزه نماد بادگیر شش وجهی و اصیل یزدی در مرکز این شهر خودنمایی می نماید.

استان یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی دنیا است و حدود شش هزار اثر تاریخی و فرهنگی دارد که یک هزار و 850 مورد آن تا به امروز ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1138

به "خبرنگاران توسعه روابط مالی یزد در خواهر خواندگی با شهرها لحاظ گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه روابط مالی یزد در خواهر خواندگی با شهرها لحاظ گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید