بیش از 165 سفر میان ایران و کشورهای حوزه شرق

به گزارش مجله سی نوا، وزیر امور خارجه کشورمان در چهار سال گذشته در راستای دیدارهای دو جانبه و همچنین شرکت در اجلاس های بین المللی، 68 سفر به کشورهای منطقه آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع داشته است.

بیش از 165 سفر میان ایران و کشورهای حوزه شرق

به گزارش خبرنگاران، در دروه فعالیت دولت یازدهم، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده در کنار گسترش روابط با کشورهای اروپایی نگاه ویژه ای نیز به منطقه آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع داشته باشد. مجموعه سفرهای رئیس جمهور و وزیر خارجه به کشورهای این منطقه و هم چنین سفرهای وزاری خارجه و روسای جمهور کشورهای این منطقه به تهران موید این تلاش ها و نگاه ویژه دستگاه دیپلماسی به منطقه شرق است.

طبق آمار رسمی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در مجموع 90 سفر به این منطقه داشته اند که سهم وزیر خارجه بر حسب مسوولیتش 68 سفر و رئیس جمهور 22 سفر بوده است؛ در برابر روسای دولت ها و وزرای خارجه کشورهای شرق نیز در مجموع طی چهار سال گذشته 75 سفر به ایران داشته اند. البته در کنار این سفرها باید میزان رفت وآمدهای اجرا شده بین مقامات دو طرف در سطوح دیگر نیز را مدنظر قرار داد، از جمله سفرهایی که دیگر مسئولان دستگاه های اجرایی و قانونگذاری جهت گفت وگو با همتایان خود به این کشورها داشته اند و یا در تهران میزبان آنها بوده اند.

در طول 4 سال گذشته روسای جمهور کشورهای آذربایجان، افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان هر کدام سه بار به ایران سفر کرده اند.

روسای جمهور قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه، ترکیه، مولداوی، کره شمالی، کره جنوبی، چین، ویتنام، اندونزی و پاکستان برای یک بار در تهران مهمان حسن روحانی بودند. نخست وزیران کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان نیز هر کدام دو بار به تهران آمده اند. نخست وزیر هند، ارمنستان و گرجستان نیز در طول این چهار سال هر کدام یک بار به ایران سفر کرده اند که مجموع این سفرها در طول این چهار سال بالغ بر 32 سفر است.

رییس جمهور کشورمان نیز در فاصله سال های 1392 الی 1396 سه بار به روسیه ، دو بار به کشورهای ترکیه، آذربایجان ، قرقیزستان، قزاقستان و پاکستان و همچنین به کشورهای دیگری هم چون تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، چین، اندونزی، ویتنام، مالزی، تایلند و افغانستان برای یک بار سفر کرده است که مجموع این سفرها بالغ بر 22 سفر است.

برخی از مقامات منطقه مورد اشاره در طول این چهار سال برای نخستین بار و یا پس از یک وقفه طولانی به ایران سفر کردند. چنانکه رئیس جمهور چین بعد از 14 سال در بهمن 94 به ایران آمد. وزیر خارجه کره جنوبی در آبان ماه 94 نیز بعد از 14 سال به تهران سفر کرد. وزیر خارجه استرالیا نیز در فروردین 94 بعد از 10 سال و همچنین وزیر خارجه نیوزلند پس از یک دهه به تهران آمدند. رئیس جمهور روسیه نیز بعد از 8 سال در دوم آذر 94 برای شرکت در اجلاس اوپک گازی به ایران آمد. پارک گئون هی، رئیس جمهور وقت کره جنوبی نیز در اردیبهشت ماه 1395 برای اولین بار از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1962، به تهران سفر کرد.

در راستای توجهی که وزارت خارجه به این منطقه داشته، آخرین سفرهای خارجی ظریف به دو کشور پاکستان و افغانستان بوده و رئیس جمهور نیز در آخرین سفر خارجی خود کشور روسیه یکی دیگر از کشورهای این منطقه را مقصد گفت وگوهای دیپلماتیک و رایزنی های خود قرار داد، نخست وزیر گرجستان نیز آخرین مقام عالی رتبه از کشورهای این منطقه بود که در اوایل اردیبهشت ماه جاری میهمان روحانی در تهران بود.

در امر دیپلماسی گاهی سفر در راستای کسب دستاوردی است و گاهی برای دفع خطر است چنانکه برخی از تحیلیل گران معتقدند گاهی عدم ارتباط بین مقامات دو کشور و آشنا نبودن آنها از دیدگاه ها و نظرات یکدیگر می تواند باعث ایجاد خطر شود، از دیگر سو آمار سفرهای اجرا شده در یک منطقه با تنوع جغرافیایی متفاوت یکی از ابزار کمی جهت بررسی عملکرد دستگاه دیپلماسی در یک منطقه است که با توجه به آمار ذکر شده می توان گفت عملکرد وزارت خارجه در این حوزه جغرافیایی نمره قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 113

به "بیش از 165 سفر میان ایران و کشورهای حوزه شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 165 سفر میان ایران و کشورهای حوزه شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید