از نشانه های کبد مسموم

به گزارش مجله سی نوا، مهمترین علائم بیماری کبد کدام است؟ چه عواملی در تبدیل کبد به کبد چرب موثر هستند و راه درمان بیماری کبد چیست؟ با آنالیز همه این موارد در مطلب زیر می توانید پاسخ سوالات خود را بیابید. با ما همراه باشید.

از نشانه های کبد مسموم

علامت های مسمومیت کبد

یرقان (زرد شدن رنگ پوست)
تحقیقات پزشکی نشان می دهند که زردی یکی از اولین نشانه های مسائل کبدی احتمالی است. هنگامی که زردی اتفاق می افتد، کبد شما نمی تواند خونتان را بدرستی از بیلی روبین رنگ دانه ای در صفرا که بمنظور یاری به فرایندهای گوارشی در کبد شما فراوری می شود تصفیه کند.

فکر می کنید اگر بیلی روبین بخوبی فیلتر نشود، چه اتفاقی می افتد؟ پوست و ناخنهای شما آغاز به زرد شدن می نمایند و این رنگ زرد، اول از همه روی کف دستها و پاهای شما به چشم خواهد آمد.

حساسیت پوست و مسائل پوستی
کبد شما یک نقش حیاتی در لخته شدن خون ایفا می نماید و مسائل کبدی اغلب به مسائل پوستی منجر می شوند. یک مطالعه پزشکی در سال 2013 مسائل لخته شدن خون را با اختلالات پوستی مرتبط دانست و همانطور که یک مطالعه دیگر در سال 2011 نشان می دهد، پزشکان مدتهاست که رابطه بین این دو را به رسمیت شناخته اند.

دکتر سیدنی اُون از آموزشگاه درماتولوژی آمریکا می گوید که تغییرات در پوست مانند بثورات نو، زوائد پوستی، تغییر رنگ و تغییر در بافت می توانند اولین نشانه مسائل کبدی باشند.

سطوح بالای کلسترول و اختلالات انعقادی خون
کبد شما کلسترول را پردازش می نماید بنابراین وقتی آغاز به سمی شدن کند، متعاقبا سطوح کلسترول خون شما افزایش می یابد. بهبود رژیم غذایی به کبد شما یاری خواهد نمود که بهتر شود و کلسترول شما را پایین بیاورد حتی اگر مسمومیت کبد، علت آن باشد. دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2005 مقاله مفیدی منتشر کرد که در خصوص نقش کبد در فراوری و تنظیم کلسترول شرح می دهد.
احتباس مایع در شکم
اگر احساس می کنید در ناحیه شکمی تان دچار احتباس مایع هستید، آن می تواند یک نشانه خطرناک از بیماری پیشرفته کبدی باشد که باید فورا درمان شود. به گفته پزشکان احتباس مایع در شکم، عارضه عمده سیروز یا بیماری پیشرفته کبد است.

شما احتمالا قبل از رسیدن مسمومیت کبد به این مرحله، علائم دیگری را تجربه خواهید کرد. احتباس آب در صورت درمان نشدن می تواند به عفونتهای شکمی منجر شود. 1

ریفلاکس اسید معده
ریفلاکس اسید یکی از رایج ترین مسائل گوارشی بخصوص در کسانی است که پرخوری می نمایند. با این حال یکی از نشانه های هشدار دهنده سمی شدن کبد نیز می تواند باشد.
خستگی فیزیکی و ذهنی
می تواند نتیجه فعالیت بیش از حد روزانه و یا عادات ناسالم زندگی باشد. با این حال خستگی بیش از حد و دائمی که غیر قابل شرح هم باشد، یکی از نشانه های هشدار دهنده مسائل کبدی است.
تورم شکم
در حالی که این علامت ناشی از بسیاری از شرایط سلامتی است، اما یک علت آن نیز می تواند سمی شدن کبد باشد. تورم شکم همراه با نفخ شدید به شما هشدار می دهد که سریعا برای سم زدایی کبد اقدام کنید.
کم اشتهایی
تهوع، استفراغ، و یا کم اشتهایی با بیماری کبد سمی در ارتباط هستند. در نتیجه تهوع، بیماران دارای کبد سمی ممکن است کاهش وزن را نیز تجربه نمایند. لپتین هورمونی است که به وسیله بدن ترشح می شود تا باعث شود پس از خوردن احساس سیری کنید. بیماران دارای کبد چرب سطوح افزایش یافته ای از لپتین دارند که می تواند کم اشتهایی شان را نیز توصیف کند. 2
اضافه وزن زیاد
اگر ناگهان وزن شما بالا رفت و از این مورد شرمسار بودید، باید کبد خود را آنالیز کنید. زمان هایی هستند که بافت سالم کبد دچار آسیب می شود و در نتیجه جریان خون را به کبد متوقف می نمایند و باعث می شوند که اندام های بدن به درستی کار نکند که عاملی برای اضافه وزن هستند.
کاهش وزن
اضافه وزن ناگهانی می تواند یکی از علائم آسیب دیدگی کبد باشد اما کاهش وزن هم یک نشانه بسیار مهم است. کاهش زیاد وزن می تواند یکی از علائم هپاتیت c باشد و یا می تواند نشان دهنده عفونت ها و یا التهاب کبد باشد.
قرمز شدن کف دست
قرمزی ناگهانی برای برخی از افراد اتفاق می افتد و ممکن است نشان دهنده کبد چرب باشد که نشان دهنده چربی زیاد ذخیره شده در سلول های کبد است.
به هم ریختن نظم خواب
چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند الگوی خواب افراد را به هم بریزد. یکی از آن ها مسائل کبد است که باعث می شود فرد نتواند استراحت شبانه داشته باشد و در نتیجه تمام احوالات او به هم خواهد ریخت.
بزرگ شدن سینه ها در مردان
یکی از رایج ترین علائم هشدار دهنده کبد چرب، بزرگ شدن سایز سینه ها در مردان است. رشد زیاد بافت سینه زمانی اتفاق می افتد که هورمون های تستوسترون و استروژن تعادل خود را از دست بدهند که علت آن می تواند نارسایی کبد باشد.
تغییر شخصیت
تغییر شخصیت می تواند وحشتناک باشد. گاهی اوقات نیز دیگران قبل از شما متوجه تغییرات شخصیتی تان می شوند. علت آن هم وجود سموم در مغز است که به وسیله کبد از بین نرفته است و در نتیجه عملکرد ذهنی کاهش پیدا می نماید و باعث می شود که مانند همواره رفتار نکنید.
ورم قوزک و ساق پا
بیماری کبد می تواند بر اثر اقداماتی مثل مصرف بالای الکل یا چاقی ایجاد شود و یکی از علائم هشدار دهنده است. اگر احساس پف و ورم داشتید، حتما به متخصص مراجعه کنید.
تیره بودن ادرار
ادرار تیره می تواند شما را شوک کند اما می تواند یکی از علائم آسیب دیدگی کبد باشد. از آن جایی که بیلی روبین مسئول زردی چشم و پوست است، بعلاوه می تواند رنگ ادرار را نیز تغییر دهد.
بدن درد داشتن
شاید بیش از حد معمول کار نکنید اما احساس درد را در کل بدن دارید. یکی از علت های این مشکل می تواند مربوط به نارسایی کبد باشد که معمولا با خارش پوست هم همراه است. این افراد معمولا در ناحیه عضلات، مفصل و استخوان ها درد احساس می نمایند.
همواره احساس لرز و سرما دارید
احساس سرمای زیاد حتی با وجود پتو می تواند نشانه بیماری کبد باشد و زمانی اتفاق می افتد که مایع صفرا کاهش پیدا می نماید و یا کاملا از دست می رود.
چشم و دهان خشک
دلایل مختلفی برای تجربه چشم و دهان خشک وجود دارد که یکی از آن ها می تواند به علت استفاده از دارو ها باشد اما گاهی اوقات باید به مسائل جدی تری فکر کرد. مثلا نارسایی کبد می تواند یکی از علل خشکی باشد. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.yjc.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1518

به "از نشانه های کبد مسموم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نشانه های کبد مسموم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید