اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاه ها

به گزارش مجله سی نوا، ضعف در کیفیت اینترنت یکی از موانع آموزش مجازی دانشگاهها در بحران کرونا است و به نظر می رسد این چالش با توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطی کشور و تقویت پیام رسان های داخلی حل شود.

اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاه ها

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، دامنه شیوع ویروس کرونا که تمامی استان ها را در بر گرفته، باعث تعطیلی دانشگاه ها و مدارس کشور شده و برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی وزارت خانه هایی مانند علوم و آموزش و پرورش سازوکارهایی را با موضوع آموزش از راه دور در پیش گرفته اند.

به نحوی که وزارت علوم پس از روبروه با چالش چگونگی تداوم فعالیت های آموزشی در بحران کرونا، طرح جایگزینی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری بر پایه فضای وب را به جای آموزش حضوری از تاریخ چهارم اسفند 1398 و با شروع فراگیری ویروس کرونا به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته، ابلاغ کرد.

با این حال شواهد نشان می دهد که سازوکارهای آموزش مجازی با کمبودها و نقدهایی همراه است.

چالشهای آموزش مجازی دانشگاه ها در دوران کرونا پررنگ شد

هرچند شیوه آموزش مجازی، دانشگاه ها را در جهت جدیدی در حوزه آموزش قرار داده و حرکت مثبتی به شمار می رود، اما به نظر می رسد نبود زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه ها در دوران کرونا پررنگ تر شده است.

بررسی های صورت گرفته از دانشگاه ها حاکی از آن است که شیوه آموزش مجازی در این شرایط با نواقصی همراه است و ابراز نارضایتی از سوی دانشگاه ها و دانشجویان از این بابت عنوان می شود.

از جمله این نواقص می توان به اختلالات دسترسی به اینترنت و جایگزینی پیام رسان های خارجی به جای بستر آموزش مجازی اشاره کرد.

از آنجایی که بسکمک از دانشگاه ها بستر داخلی برای آموزش مجازی ندارند مجبورند از شبکه های پیام رسان استفاده کنند اما قطع و وصل شدن های پی در پی و کندی اینترنت از جمله چالش هایی است که در این راستا مطرح می شود.

برخی دانشگاه ها می گویند حتی در صورت داشتن پلتفرم آموزش مجازی قطع و وصل شدن های پی در پی اینترنت در آموزش دروس تخصصی امکان دیالوگ و مکالمه را از آنها گرفته است.

دانشگاه ها در انتظار تحقق وعده های وزارت ارتباطات

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای مدل آموزش مجازی، بحث پرهزینه بودن آن برای دانشجویان است؛ چرا که آن ها مجبورند برای حضور در یک کلاس مجازی، هزینه زیادی برای خرید بسته های اینترنتی بپردازند. هر چند اپراتورهای اینترنت برای مدت حدود 12 روز تا پایان اسفندماه 100 گیگابایت اینترنت رایگان در اختیار کاربران اینترنت ثابت قرار دادند اما با در نظر دریافت این موضوع، برخی دانشجویان اعلام کرده اند که دارای مودم های اینترنت ثابت نبوده و همچنان مجبورند از اینترنت تلفن همراه خود برای حضور آنلاین در کلاس ها استفاده کنند.

در راستای ارائه خدمات بهینه آموزشی از این طریق، وزارت ارتباطات قول هایی به وزارت علوم داده و تفاهم هایی صورت گرفته که وزارت علوم هم پیگیر آنها است. برای مثال گفته شده که این دو وزارتخانه در حال مذاکره برای رایگان شدن و یا کاهش هزینه این کلاس ها برای دانشجویان هستند و وزارت علوم نیز اعلام کرده که در حال ارسال IP های دانشگاه ها به وزارت ارتباطات است.

از سوی دیگر طرح درخواست از وزارت ارتباطات برای کمک به تسریع تکمیل زیرساخت های مورد نیاز آموزش های الکترونیک از جمله پهنای باند نیز از دیگر مواردی است که از سوی دانشگاه ها عنوان می شود و در این میان دانشگاه ها امیدوارند که با تحقق وعده های وزارت ارتباطات، امکانی فراهم شود که در جهت تکمیل زیرساخت ها، پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشند.

برخی دانشگاه ها نیز می گویند ایستگاه های مخابراتی اطراف دانشگاه امکان ارائه برخی سرویس های مورد نیاز را نداشته و درخواستشان این است که بتوانند از خطوط فیبر نوری اجاره ای استفاده کنند.

مشکل پهنای باند در کلاس های آنلاین

فارغ از موضوع زیرساخت های سخت افزاری که قاعدتاً نیاز به تقویت و پشتیبانی دانشگاه ها دارد، یکی از مشکلاتی که با برگزاری کلاس های درس مجازی نمود بیشتری یافت مشکل پهنای باند مربوط به کلاسهای برخط و آنلاین است که در صورت تقویت پهنای باند، موضوع آموزش مجازی و راه دور می تواند صورت نهادینه به خود گیرد.

موضوع آموزش مجازی بر بستر پیام رسانه ای خارجی از دیگر مواردی است که به دلیل نبود امکانات پیام رسان های داخلی دانشجویان را سردرگم کرده است. چرا که دانشجویان معتقدند پیام رسان های داخلی کیفیت مدنظر را ندارند. پیام رسان تلگرام با محدودیت و فیلتر روبرو است و پیام رسان واتس اپ و اینستاگرام تنها امکانی است که دانشجویان در اختیار دارند و به دلیل نبود بسترهای کلاس مجازی، باید به این پیام رسان ها تکیه کنند.

موانع موجود در آموزش مجازی دانشگاه ها از نگاه وزارت علوم

روز گذشته وزارت علوم با انتشار اطلاعیه ای، ضعف در کیفیت ارتباطات اینترنتی در برخی مناطق کشور، کمبود سرعت و پوشش خدمات اینترنتی، بالا بودن هزینه های خدمات اینترنتی، فیلترینگ و محدودیت های موجود در استفاده از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی خارجی را از جمله موانع موجود در آموزش از راه دور دانشگاه ها در بحران کرونا عنوان کرد.

این وزارتخانه همچنین با اشاره به فراهم شدن 100 گیگابایت اینترنت رایگان برای همه اتصالات خانگی و تسهیل مناسبی که در اختیار دانشجویان در جهت کاهش هزینه ها و بهبود ارتباطات اینترنتی قرار گرفته، گفت: وزارت ارتباطات برای دانشگاه ها نیز در حال محاسبه میزان ترافیک اضافه تحمیل شده است تا آنها از ترافیک رایگان بهره مند شوند.

افزایش غیرقابل پیش بینی مصرف اینترنت

در این راستا حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مصاحبه با خبرنگار مهر، در مورد موضوع کیفیت ارتباطات اینترنتی و محدودیت های استفاده از شبکه های پیام رسان که به عنوان موانع پیش روی آموزش مجازی از سوی وزارت علوم مطرح شده است، توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به وجود برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت گفت: به دلیل موضوع خانه نشینی دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این ایام حجم وسیعی بر مصرف اینترنت نسبت به شرایط عادی گذشته، افزوده شده است.

فتاحی گفت: بررسی های ما نشان می دهد که میزان مصرف کاربران در شبکه اینترنت نسبت به قبل از روزهای کرونا (حدود 20 روز پیش)، 100 درصد افزایش یافته است.

اختلالات در شبکه اینترنت مقطعی است

معاون وزیر ارتباطات گفت: این میزان حجم مصرف، برای فرایند توسعه شبکه غیرقابل انتظار بود و به رغم آنکه ظرفیت شبکه به صورت متداوم در حال توسعه است، اما شاهد یک سری اختلالات در کیفیت ارتباطات بوده ایم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه موضوع کیفیت اینترنت را در دو سطح تحت پیگیری قرار داده ایم، ادامه داد: به این معنی که در سطح شبکه دسترسی کاربران، توسعه شبکه اپراتورها در حال انجام است و محدودیت های تجاری میان اپراتورها برداشته شده است. در سطح شبکه ارتباطات زیرساخت نیز که توزیع پهنای باند در این سطح انجام می پذیرد، در حال توسعه ظرفیت هستیم.

تأمین پهنای باند از طریق پروایدرهای بین المللی

وی گفت: این توسعه هم برای شبکه IP داخلی صورت می گیرد و هم با توجه به افزایش ضریب مصرف، تأمین پهنای باند بین الملل را از طریق پروایدرهای بین المللی پیگیری کرده ایم و هم اکنون شرایط شبکه ارتباطی تا حد خوبی بهبود یافته است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر برخی موارد به صورت موردی مطرح شود نیز با همکاری اپراتورها ظرف 24 ساعت برطرف می شود.

فتاحی افزود: بعد از واگذاری بسته اینترنت رایگان، شاهد افزایش ناگهانی مصرف اینترنت از سوی کاربران هستیم که ممکن است در برخی مواقع با اختلالات مقطعی در شبکه روبرو شویم اما با توسعه ظرفیت پیش بینی شده، امیدواریم هم اکنون کاربران با مشکل خاصی روبرو نباشند.

به دانشگاه ها تسهیلات می دهیم تا هزینه سربار حداقلی شود

وی در مورد شرایط اینترنت دانشگاه ها نیز گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد تسهیلاتی را در اختیار دانشگاه ها بگذارند تا بتوان هزینه سربار ارتباطات را برای آنها به حداقل برساند. البته به نظر می رسد دانشجویان با داشتن 100 گیگابایت اینترنت رایگان که از سوی اپراتورها ارائه شده است، مسئله ای بابت هزینه نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد به کارگیری پیام رسان های بومی در ارائه خدمات آموزش از راه دور نیز گفت: بر مبنای اعلام وزارت آموزش و پرورش، پیام رسانه ای داخلی به روزرسانی شده اند و به نظر می رسد با توجه به اینکه حجم استفاده کاربران میان چندین پیام رسان تقسیم شده است مسئله ای از این بابت وجود نداشته باشد.

آماده هرگونه اقدام برای تقویت پیام رسانه ای داخلی هستیم

فتاحی تاکید کرد: اما با این وجود وزارت ارتباطات آماده ارائه هرگونه خدمات برای تقویت پیام رسان های داخلی است و در صورتی که این پیام رسانها نیاز به پهنای باند و ظرفیت ارتباطی داشته باشند، این وزارتخانه آماده همکاری است.

وی گفت: کارگروه ویژه رصد کیفیت ارتباطات در بحران کرونا در وزارت ارتباطات به صورت دائم در حال رصد و پایش شرایط است و هرگونه مسئله ای را در اسرع وقت پیگیری می کند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 518

به "اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید