عملکرد اساتید در آموزش مجازی دقیق تر رصد می گردد
به گزارش مجله سی نوا، دبیر کل اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی کشور بیان کرد که دانشگاه های غیرانتفاعی در دوران کرونا و آموزش مجازی، به صورت دقیق عملکرد اساتید را ارزیابی می نمایند و نسبتا نتایج خوبی هم گرفته اند.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.
دکتر علی آهون منش در گفت وگو با خبرنگاران، عملکرد مسئولان و متولیان حوزه آموزش عالی در دوران کرونا را مطلوب دانست و گفت: کرونا مانند مهمان ناخوانده ای بود که برای ما زحمت ایجاد کرد و ما در جهت برطرف این زحمت برنامه ریزی می کنیم. برای این کار باید آمادگی های اولیه وجود می داشت، که وجود نداشته است. به عنوان مثال، پهنای باند برای آموزش مجازی وجود نداشت.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه ها به صروت آنلاین اقدام نموده اند ولی پهنای باند موجب شده که نتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. ولی به میزان 85 تا 95 درصد عملکرد پیروز داشته اند. با توجه به اینکه کرونا مهمان ناخوانده ای بود و ناگهانی آمد، تقریبا به دلیل داشتن اعضای هیات علمی دانشمند پیروز عمل نموده اند.
دکتر آهون منش ادامه داد: معان اول رئیس جمهور نیز عملکرد وزارت علوم در انجام وظایف خود در دوان کرونا را پیروز دانست. به نظر من هم وزارت علوم پیروز عمل نموده است.
دبیر کل اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی دلیل عدم پیروزیت دانشگاه ها را عدم آمادگی زیربناهای لازم برای انجام این امور دانست و اظهار کرد: بخشی که ما در دوران کرونا مشکل داشتیم، فقر خانواده ها بود.چرا که بعضی از دانشجویان نتوانستند از گوشی های هوشمند استفاده نمایند. علاوه بر این، در تدریس آنلاین ما دچار اختلال در اینترنت هستیم.پهنای باند به صورت گسترده وجود ندارد و دانشجویان از قطع و وصل شدن اینترنت ابراز نارضایتی می نمایند.
دکتر آهون منش مشکل دیگر آموزش عالی در دوران کرونا را عدم آماده بودن زیربناها و امکانات دانست و گفت: نبود زیربناها باعث شد که دانشگاه ها صد در صد عملکرد مثبت نداشته اند.
وی در مقایسه عملکرد دانشگاه های دولتی وغیردولتی گفت: از آنجا که دانشگاه های دولتی امکانات لازم را با بودجه دولتی کسب می نمایند، پیشرفته تر هستند ولی در بخش غیردولتی به دلیل سرمایه گذاری های خصوصی شرایط سخت تری را دارند.به عنوان مثال هزینه خرید یک نرم افزار 180 تا 200 میلیون تومان است. بنابراین دانشگاه ها نیز با توجه به رتبه خود عملکرد پیروزی داشته اند.
دبیر کل اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی کشور راجع به آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا اضافه کرد، ما در آموزش حضوری، به درسی که استاد تدریس می کرد، کنترل نداشتیم. ما در آموزش حضوری نمی توانستیم عملکرد دقیق اساتید را کنترل کنیم.مثلا نمیدانستیم که آیا اساتید از آخرین منابع علمی استفاده می نمایند یا خیر؟ آیا استاد می تواند سوالات دانشجویان را در لحظه پاسخ دهد ؟ولی در شرایط فعلی که آموزش ها به صورت آنلاین است، با توجه به اینکه تدریس استاد به صورت مجازی برای همه قابل دسترس است، الزاما اساتید باید در تدریس خود بازنگری نمایند و از آخرین منابع درسی در جهان استفاده نموده و خود را با آن ها تطبیق دهند و اگر دانشجو سوال می پرسد استاد موظف می گردد که در لحظه به سوالات دانشجویان پاسخ دهد.
دکتر آهون منش در خصوص ادامه فرایند آموزش آنلاین گفت: تا قبل از کرونا وزارت علوم اجازه داده بود که 10 درصد از کل آموزش دانشگاه به صورت مجازی باشد ولی ما درخواست کردیم این سقف تا 40 درصد افزایش یابد. چرا که این کار موجب صرفه جویی در هزینه های دانشگاه ها می گردد. دانشگاه های جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که آموزش مجازی روش مناسبی است.
دبیر کل اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی با اشاره به سخنان رئیس جمهور یادآور شد: رئیس جمهور و ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردند که احتمالا ما دو سال درگیر کرونا خواهیم بود. بنابراین برای بهبود شرایط در ادامه راه برای آموزش عالی، باید به دانشجویان خدمات آموزشی مناسب ارائه گردد و اینترنت رایگان تعلق گیرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا