احتمال غرق شدنِ 6 کلان شهر در جهان

به گزارش مجله سی نوا، برخی کلان شهرهای ساحلی جهان ممکن است تا سال 2050 میلادی بر اثر حوادث طبیعی مرتبط با گرمایش زمین، گرفتار سیلاب و بالا آمدن آب دریاها و رودخانه ها شوند.

احتمال غرق شدنِ 6 کلان شهر در جهان

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، اگر پیش از این وقوع سیلاب شدید هر قرن یک بار رخ می داد، حال این بلا هر ساله می تواند دامنگیر چندین شهر در نقاط مختلف دنیا شود.

دویچه وله گزارشی تصویری از برخی از این شهرها که ممکن است در آینده نزدیک گرفتار این بلایای طبیعی شوند منتشر کرده که به شرح زیر است:

شانگهای (چین)

طبق تحقیقات سازمان علمی مستقل مرکز آب وهوایی آمریکا، در حال حاضر 93 میلیون نفر در مناطقی از چین زندگی می کنند که ممکن است تا سال 2050 گرفتار سیل و آبگرفتگی شود. شانگهای که پرجمعیت ترین شهر چین است به دلیل فقدان تجهیزات حفاظت ساحلی ممکن است به شدت از این پدیده آسیب ببیند.

هانوی (ویتنام)

همچنین بنابر گزارش این سازمان در ویتنام نیز بیش از 31 میلیون نفر که تقریبا برابر با یک چهارم جمعیت این کشور می شود در مناطقی زندگی می کنند که ممکن است تا سال 2050 هر ساله دست کم یک بار گرفتار طغیان آب های شور شوند. پیش بینی می شود که تا آن زمان سیلاب های سالانه به ویژه بر جمعیت متراکم دلتای مکونگ و سواحل شمالی هانوی، پایتخت ویتنام تاثیر بگذارد.

کلکته (هند)

در هند نیز ممکن است تا سال 2050 حدود 36 میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی در معرض سیلاب های سالانه قرار بگیرند. بنگال غربی، ادیشا و شهر شرقی کلکته از آسیب پذیرترین مناطق در معرض سیل این کشور به حساب می آیند. فقدان تدابیر لازم در این شهرها ممکن است باعث شود که روزی این مناطق زیر آب بروند.

بانکوک (تایلند)

بیش از 10 درصد از شهروندان تایلند در مناطقی زندگی می کنند که ممکن است تا سال 2050 زیر آب بروند. بانکوک، پایتخت تایلند که تصویر فوق وقوع سیلاب در این شهر در سال 2011 را نشان می دهد، فقط 5/ 1 متر از سطح دریا بالاتر است و شدیدا در خطر زیر آب رفتن واقع شده است. ارزیابی سازمان زیست محیطی ارث. اورگ (Earth.Org) در هنگ کنگ نشان می دهد که ممکن است 94درصد از جمعیت این شهر تا سال 2100 مجبور به نقل مکان شوند.

بصره (عراق)

بر اساس مدل سازی کلایمت سنترال، بصره، دومین شهر بزرگ عراق به شدت در معرض سیل های ساحلی واقع شده است و ممکن است بخش های وسیعی از آن تا سال 2050 زیر آب برود. کارشناسان پیش بینی می کنند که اثرات این پدیده می تواند از مرزهای عراق فراتر رود و مهاجرت ناشی از طغیان آب ها منجر به تشدید درگیری های منطقه ای شود.

اسکندریه (مصر)

خطرسیل میراث فرهنگی دنیا را تهدید می کند. شهر اسکندریه بیش از 2000 سال پیش پایه گذاری شد. بخش عمده این شهر پنج میلیونی، ارتفاع کمی از سطح دریا دارد. ارزیابی های سازمان ارث. اورگ حاکی از آن است که بدون تدابیر لازم جهت حفاظت از این شهر در برابر طغیان آب ها یا برنامه های جابجایی ممکن است تا سال 2100 بیشتر قسمت های این شهر زیر آب برود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1346

به "احتمال غرق شدنِ 6 کلان شهر در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال غرق شدنِ 6 کلان شهر در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید