ویلموتس یا کی روش، کدام یک یوز های ایرانی پر افتخارتری می سازند؟

به گزارش مجله سی نوا، تیم ملی فوتبال ایران باید در سومین دیدار خود در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی به مصاف عراق خواهد رفت.

ویلموتس یا کی روش، کدام یک یوز های ایرانی پر افتخارتری می سازند؟

به گزارش ، نتایج مارک ویلموتس و کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران چالش این روز های اهالی فوتبال است به همین منظور به آنالیز و مقایسه وضعیت کنونی تیم ملی فوتبال کشورمان، عملکرد مارک ویلموتس و بازیکنان تیم در این مدت کوتاه با حضور نسبتا طولانی کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران می پردازیم.

برخی کارشناسان معتقدند حضور ویلموتس در تیم ملی ایران آنقدر طولانی نیست که بتوان عملکرد فنی این مربی بلژیکی را که حدود 2 سال از میادین رسمی فوتبال دور بوده به دقت آنالیز کرد، اما گروهی دیگر بازخورد های نسبتا مهمی را در مقایسه با عملکرد کی روش گوشزد می نمایند.

محمود کلهر، پیشکسوت فوتبال در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: بازی ایران و عراق همیشه جذاب بوده و من فکر می کنم با قدرت تهاجمی که در مدت زمان حضور ویلموتس در تیم ملی شاهد بودیم، به شرط کاهش ناهماهنگی موجود در خط دفاع که سال ها وجود دارد و همینطور کاهش نقاط ضعف، می توانیم با قدرت عراق را در کشور خودش مغلوب کنیم.

کلهر گفت: ویلموتس در بدو ورود ارتباط خوبی با مربیان و لیگ برقرار نموده است و نظارت خوبی روی لیگ کشورمان دارد، این موضوع هم نکته مهمی برای روز های پیش روی تیم ملی است و هم برای آینده تیم ملی کشورمان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه به کارلوی کی روش می پردازیم.

کارلوس کی روش که روز های خوبی را در فوتبال پرآوازه کلمبیا سپری نمی نماید و حتی مورد اتهامات غیر فوتبالی هم نهاده شده، متکی به بازی دفاعی و خلق موقعیت در ضد حمله ها بود و علاقه مند به بازی دفاعی با سیستم 1-3-2-4 و 3-3-4، که این سیستم را هم در ابتدای حضورش در ایران آزمود، اما شاگردان مارک ویلموتس در همان بدو حضور سناتور، با تاکتیک کاملا هجومی و چیدمان 3-3-4 ظاهر شدند. ارائه بازی هجومی یوز های ایرانی در عین خلق موقعیت های گل و هجوم روی دروازه حریف همراه با نگرانی هایی درباره خط دفاعی تیم بود. ویژگی قابل توجهی که شاید مهم ترین نقطه قوت تیم کی روش بوده است و البته یک سیستم 4-3-3 واقعی، چرا که کی روش در استفاده از این سیستم در بیشتر مواقع با همان 4-5-1 و یا در نوعی خاص 4-2-3-1 که بیشتر کمربند میانی و خط دفاع را تقویت می کرد، مهارت داشت.

در رنکینگ جهانی کارلوس کی روش رتبه 11 ام را در میان سرمربیان فوتبال دارد، نامی از ویلموتس وجود ندارد، اما تاریخ نشانگر پرافتخار بودن ویلموتس در دوران بازیگری اش است. ویلموتس 2 بار مربی فوتبال سال بلژیک لقب گرفت و در سال 2015 برنده جوایز کلوب ساکر بهترین مربی سال شد. در حالی که معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال، در دوران بازیگری خود افتخار چندانی کسب ننموده است.

دستیار سابق آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد، که دوران ناپیروزی در سرمربیگری رئال مادرید در لالیگا را در کارنامه دارد، پیروز شد دو بار متوالی قهرمان جام جهانی فوتبال جوانان با بازیکنان زیر 20 سال پرتغال گردد. همچنین نشان لیاقت بین المللی را از فدراسیون فوتبال پرتغال و بالاترین درجه یک ورزشکار را از دولت این کشور دریافت کرد.

هرچند درصد پیروزیت های هشت ساله کی روش در مقایسه با مربیانی، چون علی دایی و برانکو ایوانکوویچ پایین تر است، اما در زمان راهنمایی کی روش تیم ملی فوتبال ایران به مدت 17 ماه در صندلی نخست رنکینگ تیم های آسیایی نهاده شد که طولانی ترین زمان در تاریخ تیم ملی فوتبال است.

کلهر به انکار ناپذیر بودن بزرگی کی روش در کسوت مربیگری اشاره می نماید و می گوید: درست است که کی روش مربی بزرگی بود، اما آیا در مدت زمان حضورش در ایران جام کسب کردیم؟ و یا حتی به مرحله حذفی جام جهانی صعود کردیم؟ ما با مربیان ایرانی هم به جام جهانی صعود کردیم.

نقدهای که کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال همیشه به خصوص بعد از جام ملت های آسیا 2015 به پرقدمت ترین مربی تیم ملی داشته اند، خلاصه در مواردی، چون: نتیجه گرایی، محافظه کاری، نداشتن تاکتیک جایگزین، گلزنی صرفا از ضربات ایستگاهی، زیبا بازی نکردن و بازی دفاعی ست.

البته کی روش در جواب نقدهای از این دست به گفتن اینکه تیم با هر روشی که توانایی آن را داشته باشد بازی می نماید، بسنده کرد.

کی روش در ابتدای حضورش برخی بازیکنان ثابت تیم ملی را کنار گذاشته و به طور بی سابقه ای از بازیکنان دو تابعیتی همچون دژاگه، قوچان نژاد و قدوس در ترکیب تیم ملی استفاده کرد.

کلهر معتقد است با وجودی که کی روش همیشه از بازیکنان لژیونر استفاده میکرد و از جوانان استفاده چندانی نداشت، اما در جام جهانی شاهد بودیم که جوانان و بازیکنان لیگ کشور خودمان عملکرد درخشان تری داشتند.

نقدها زیادی از همان اولین بازی با حضور کی روش آغاز شد. کی روش با وجود تاکید در قراردادش، اعتقادی به استفاده از مربیان ایرانی و نظارت بر تیم های پایه که جزء مفاد قرارداد بود، نداشت.

از دیگر نقاط منفی حضور کی روش در تیم ملی فوتبال ایران دستمزد و پاداش بسیار بالایش بود. کی روش همچنین از دخالت های بیجا در مسائل مدیریتی که در چارچوب وظایف فدراسیون بود فروگذاری نمی کرد.

هافبک هجومی 50 ساله بلژیکی اولین دوره رسمی مربیگری را در باشگاه فوتبال سنت ترویدنس آغاز کرد و در سال 2012 رسما سرمربی تیم ملی بلژیک شد.

سرمربی جدید بلژیکی فوتبال ایران، اما در سال 2014 با اقتدار همراه تیم ملی کشورش به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال صعود کرد، که در مواجهه با آرژانتین حذف شد.

جام ملت های اروپا 2016 و مغلوب شدن در برابر ولز انتها کار ویلموتس در تیم ملی کشورش بود.

یکی از نکات مثبتی که برخی کارشناسان و طرفداران درباره ویلموتس به آن اشاره مینمایند انتخاب وحید هاشمیان به عنوان دستیار است.

کلهر، زننده یکی از 10 گل برتر باشگاه های آسیا مقابل الاتحاد عربستان معتقد است ویلموتس کادر فنی حرفه ای و خوبی را انتخاب نموده است. کلهر اضافه نمود: این ارتباط و نگاه حرفه ای تیم فنی هم، چون وحید هاشمیان که تمامی بازی ها را رصد و آنالیز میکند، در عملکرد تیم و بازیکنان بسیار موثر است. این نظارت باعث می گردد در بازیکنان جوان هم انگیزه عملکرد حرفه ای تر برای حضور در تیم ملی افزایش یابد، لیگ کشور پویا گردد و فرصت های طلایی در اختیار تیم ملی قرار گیرد.

هرچند ویلموتس در زمان بازی کردنش دوران پرافتخاری را سپری کرد، در قامت سرمربی هنوز جامی به دست نیاورده، اما کارشناسان معتقدند اگر مسئولان فدراسیون فوتبال جسارت به خرج دهند و ویلموتس را هم هشت سال در تیم ملی حفظ نمایند، تغییرات مثبتی را در تیم رقم خواهد زد و فوتبال ملی را دچارتحول خواهد نمود.

کلهر گفت: امیدواریم مسئولان همان طور که از کی روش حمایت می کردند، ویلموتس را حمایت نمایند، چرا که شک ندارم ویلموتس به تیم ملی یاری زیادی خواهد نمود.

کارشناسان و پیشکسوتان بر این باورند؛ در 2 بازی اخیر که ویلموتس یوز های ایرانی را راهنمایی کرد، شرایط تیم از نظر خلق موقعیت و در اختیار داشتن میزان مالکیت توپ نسبت به گذشته به مراتب بهتر و مطلوب تر بوده است.

همچنین گفته شده کی روش توجه زیادی به جزئیات داشت در صورتی که ویلموتس آزادی عمل بیشتری به بازیکنانش می دهد.

کلهر به استفاده هم زمان ویلموتس از بازیکنان باتجربه و جوان در کنار هم اشاره نمود و این کار را سازنده دانست.

در 2 بازی اخیر که شاهد بازی هجومی و عدم نمایش دفاعی بودیم، پیشکسوتان تاکید کردند نحوه بازی سرو قامتان تیم ملی بسیار متفاوت بوده و نه تنها اثری از استرس در بازیکنان مشهود نبود بلکه آرامش قابل توجهی داشتند.

البته نگرانی این روز ها، مرخصی ها و سفر های بی سر و صدای ویلموتس به زادگاهش است، به طوری که برخی معتقدند ویلموتس سرمربی پروازی ست و این خود خطری برای تیم ملی فوتبال ایران به خصوص بعد از باخت مقابل بحرین و ادامه کابوس 6 باره ایران در منامه است. باختی که نشان داد رویای دست یابی به جام جهانی خیلی هم در دسترس و آسان نخواهد بود. خروج بی سر و صدای ویلموتس در حالیست که مدت زمان زیادی تا بازی با تیم ملی عراق در بصره باقی نمانده است.

ملی پوش سابق فوتبال کشورمان یکی از مهم ترین دلایل شکست اخیر ایران مقابل بحرین را ناهماهنگی در مرکز خط دفاع تیم ملی می داند، کلهر گفت: البته ما اغلب در مقابل بحرین خوب بازی ننموده ایم! اما این ناهماهنگی در مرکز خط دفاع تیم به طور مشهودی وجود داشت که البته در زمان کی روش هم شاهد آن بودیم و ضربه های زیادی به تیم ملی کشورمان زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 151

به "ویلموتس یا کی روش، کدام یک یوز های ایرانی پر افتخارتری می سازند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلموتس یا کی روش، کدام یک یوز های ایرانی پر افتخارتری می سازند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید