موجودی سد های کشور در شرایط بحرانی

به گزارش مجله سی نوا، آمار های اعلامی از کاهش 47 درصدی ورودی مخازن سد های کشور خبر می دهد.

موجودی سد های کشور در شرایط بحرانی

به گزارش خبرنگار آمار های اعلامی از کاهش 47 درصدی ورودی مخازن سد های کشور خبر می دهد این در حالی است که از آن طرف رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم هشدار داده که پاییز گرم و کم بارانی را در پیش داریم.

حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور هم گفته که پاییزی خشک تر از تابستان در راه است. به نظر می رسد که تنش آبی که سال جاری 303 شهر کشور را درگیر خود نموده بود، حالا حالا تمام شدنی نیست. بعضی از استان های کشور، اما شرایط نگران کننده تری دارند. به اسم مثال در سد های استان سیستان و بلوچستان با کاهش 76 درصدی روبرو هستیم.

شرایط ذخایر سد های استان سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست به اسم مثال موجودی سد چاه نیمه 4، 136 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 76 درصد کاهش را نشان می دهد. ذخایر سد نیمه چاه نیمه 1 و 2 هم نسبت به پارسال 67 درصد کمتر شده است

آمار های اعلامی نشان می دهد که بدترین شرایط مربوط به سد های استان سیستان و بلوچستان است. سال جاری تنها 16 درصد مخزن سد چاه نیمه 4 پر شده است. جالب است که بدانید موجودی این سد هم اکنون 136 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 76 درصد کاهش را نشان می دهد.

اما موجودی سد چاه نیمه 1 و 2 هم با افت حدود 67 درصدی به 69 میلیون مترمکعب رسیده است. سد چاه نیمه 3 این استان هم حدود 157 میلیون مترمکعب موجودی دارد که نسبت به پارسال 40 درصد کاهش را نشان می دهد.

هرمزگان دیگر استانی است که ذخایر آبی آن در شرایط نگران کننده ای به سر می برد. گزارش های مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که سال جاری تنها 18 درصد سد شمیل و نیان پر شده است. موجودی این سد که کاهش 70 درصدی را نسبت به پارسال تجربه نموده حالا فقط 18 میلیون مترمکعب است. سد استقلال هرمزگان هم کاهش 54 درصدی را در ذخایر خود تجربه نموده است. ذخیره آبی این سد حدود 73 میلیون مترمکعب برآورد می گردد.

موجودی سد دوستی استان خراسان رضوی هم 52 درصد کمتر از پارسال است. این سد هم اکنون تنها 350 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

تامین آب خوزستان که این روز ها بیشتر از هر زمانی در دستور کار مسئولان دولت قرار گرفته به نظر می رسد که به این راحتی ها ممکن نباشد. آمار ها نشان می دهد که ذخیره آبی فعلی سد های خوزستان یک میلیارد و 820 میلیون متر مکعب برآورد می گردد. این در حالی است که کشت پاییزه خوزستان واقع در مساحت کشت 878 هزار و 125 هکتار به 6 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب احتیاج داشته باشد.

این در حالی است که این روز ها خشکسالی دیگر محدود به شهر های جنوبی و مرکزی کشور نمی گردد و شهر های شمالی را دربرگرفته است. هم اکنون موجودی سد سفید رود استان گیلان نسبت به پارسال 46 درصد کمتر است.

این روز ها خشکسالی دیگر محدود به شهر های جنوبی و مرکزی کشور نمی گردد و شهر های شمالی را دربرگرفته است. آمار های اعلامی نشان می دهد که سد های استان های شمالی هم شرایط چندان خوبی ندارند. جالب است که بدانید هم اکنون موجودی سد سفید رود استان گیلان نسبت به پارسال 46 درصد کمتر است. گزارش های اعلامی از موجودی 140 میلیون مترمکعبی این سد خبر می دهد.

اما موجودی سد های پنجگانه تهران هم 514 میلیون مترمکعب اعلام شده که نشان دهنده کاهش 38 درصدی در مقایسه با سال گذشته است.

در این میان هم موجودی بعضی از سد ها نسبت به پارسال بیشتر شده است. جالب است که بدانید که سد رئیسعلی دلواری هم اکنون 346 میلیون مترمکعب ذخایر آبی دارد که در مقایسه با پارسال حدود 29 درصد افزایش یافته است. بعلاوه ذخایر سد یامچی اردبیل با رشد حدود 21 درصدی به 18 میلیون مترمکعب رسیده است. سد زاینده رود هم 234 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش را نشان می دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1460

به "موجودی سد های کشور در شرایط بحرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موجودی سد های کشور در شرایط بحرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید