راستا تقویت گردشگری سنتی

به گزارش مجله سی نوا، تهران (پانا) - توسعه گردشگری روستایی یکی از اهداف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال پیش رو است تا بازار توریسم ایران نیز همسو با بازار گردشگری سایر کشورها حرکت کند. تحقیقات نشان می دهد برای دستیابی به این امر باید تقویم تعطیلات کشور را ساماندهی کرد.

راستا تقویت گردشگری سنتی

از سفر با سفر به پاتایا با تور لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

به گزارش ایسنا، میلاد محسنی یکی از فعالان بازار تورگردانان گفت: بازار جهانگردی روستایی معمولا به صورت دائم از سوی جهانگردان به عنوان مقصد سفرها انتخاب می گردد. زیرا در این سبک از سفر جهانگرد ها می توانند فعالیت هایی را انجام دهند که تا به امروز تجربه ننموده اند. در صورتی که این فعالیت ها را دو نسل قبل از ما به صورت روزمره انجام می دادند اما برای نسل جدید انجام چنین کارهایی تجربه ای جدید محسوب می گردد. این کارها شامل میوه چینی، کار در مزرعه، تهیه محصولات لبنی از شیر و.... است. برای جذب بیشتر مشتری باید به راهنمایان جهانگردی که ارائه دهنده خدمات مربوط به جهانگردی روستایی هستند آموزش های لازم و همسو با این فعالیت داده گردد. زیرا افراد با آموزش هایی که به آنها داده می گردد نحوه برخورد صحیح با روستانشینان و جهانگردان را یاد می گیرند و می توانند بین این دو قشر که تفاوت عمده ای با هم از نظر فرهنگی، سبک زندگی، ادبیات صحبت کردن و... دارند ارتباط محبت آمیز و مطلوبی را برقرار نمایند. تا هم روستانشینان از ورود جهانگردان شهری ممانعت ننمایند و هم جهانگردان از سفر زده نشده و لذت ببرند تا مجددا به این مناطق سفر نمایند. همچنین زمانی که جهانگردان از سفر خود لذت ببرند می توانند سایر جهانگرد ها را نیز به چنین سفری تشویق نمایند و همین موجب افزایش دومینویی جهانگردان و در نتیجه رونق جهانگردی روستایی می گردد. در واقع جهانگردانی که از سفر خود به روستاها لذت برده و احساس رضایت داشته باشند بهترین و کم هزینه ترین تبلیغات برای توسعه جهانگردی روستایی محسوب می شوند.

وی بیان کرد: زندگی یکنواخت و سخت در شهر موجب شده که افراد زیادی تمایل به سفر به مناطق بکر و روستایی داشته باشند و اغلب آنها نیز برای اقامت بوم گردی ها را انتخاب می نمایند تا تجربه یک خواب آسوده به دور از سروصدای ماشین ها در هوای پاک را تجربه نمایند. به همین دلیل با رونق جهانگردی روستایی کسب وکار افرادی که اقامتگاه های بوم گردی در روستاها دارند نیز رونق پیدا نموده و به علت استقبال جهانگرد ها میزان درآمد آنها افزایش می یابد. در چنین شرایطی درآمد حاصل از جهانگردی در کشور به صورت عادلانه به چرخش درخواهد آمد و موجب ارتقای سطح زندگی روستاییان نیز می گردد. محسنی توضیح داد: در حوزه کاری ما میزان مسافران داخلی یک ماهه مهر که سال گذشته روستاها را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می کردند حدود 120 نفر بوده است در صورتی که در مدت زمان مشابه سال جاری میزان این جهانگردان حدود 150 نفر شده است. در واقع این افزایش سفر به روستاها به علت تصویب دورکاری بوده است.

به علت شیوع ویروس کرونا اغلب جاذبه های جهانگردی منطقه را تعطیل نموده اند اما این امر تاثیر منفی بر میزان ورود جهانگرد ها به روستا نداشته است زیرا اغلب جهانگردان داخلی که اقامت در روستا را انتخاب می نمایند تمایل دارند از منطقه بکر موجود در این مناطق بهره مند شوند و با توجه به دورکار بودن می توانند هم سفر نموده و هم کارهای خود را انجام دهند. همچنین میزان جهانگردان ورودی در یک ماه مهر در سال گذشته 15 نفر بود که این تعداد سال جاری در مدت زمان مشابه به یک یا دو نفر کاهش یافت.

آنالیز های اجرا شده نشان می دهد در حال حاضر که به علت دورکاری بعضی ادارات میزان جهانگرد هایی که روستاها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نموده اند تا حدودی قابل توجه است. بنابراین ساماندهی تقویم تعطیلات کشور و اجرای طرح دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته به صورت یکپارچه در کشور می تواند حجم جهانگرد ورودی به روستا ها را بیش از این نیز افزایش دهد. همچنین با اجرایی شدن چنین طرحی کشور می تواند در راستای شعار سازمان جهانی جهانگردی که توسعه جهانگردی روستایی است گام بردارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 940

به "راستا تقویت گردشگری سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا تقویت گردشگری سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید