طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ برترین راه نگهداری نخود سبز

به گزارش مجله سی نوا، نخودفرنگی یکی از سبزیجات مقوی و داری پروتئین فراوان است و معمولا داخل سوپ، سالاد و غذاهای مختلف از آن استفاده می گردد. نخودفرنگی به علت خواص بیشماری که دارد بهتر است همیشه در برنامه غذایی لحاظ گردد. نخودفرنگی را می توانید در فصل آن خریداری کنید و بعد از پاک کردن فریز کنید. اما باید راهی برای نگهداری نخودفرنگی برای فصول سرد هم پیدا کنیم. راههای زیادی برای نگهداری نخودفرنگی وجود دارد؛ از جمله فریزر کردن و کنسرو کردن!

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ برترین راه نگهداری نخود سبز

در این مقاله در سرویس آشپزی خبرنگاران بلاگ به آموزش کنسرو کردن نخودفرنگی و ارجحیت این روش نسبت به فریزر کردن میپردازیم.

مواد لازم برای کنسرو کردن نخود فرنگی
نخودفرنگی2 کیلو
نمک2 قاشق چایخوری حدودی
سرکه4 قاشق غذاخوری
آببه میزان لازم
چند عدد شیشه با درب فلزیبه تعداد لازم

1- نخود فرنگی ها رو از غلاف دربیارید و دانه کنید، به خوبی با آب شستشو بدین و رو داخل قابلمه ای بریزین (گنجایش قابلمه برای میزان نخودفرنگی مناسب باشه).

2- داخل قابلمه رو با آب پر کنید؛ میزان آب به قدری باشه که روی نخودفرنگی ها رو بپوشونه.

3- در قابلمه رو بذارید و قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین تا به جوش بیاد. وقتی به جوش اومد، اجازه بدین نخودفرنگی ها به مدت 30الی 60 دقیقه بجوشن تا کاملا بپزن (بعد از طی نیم ساعت، نخودفرنگی رو امتحان کنید اگه پخته بود، حرارت رو خاموش کنید و اگه هنوز خام بود اجازه بدین مدت بیشتری بجوشن).

بیشتر بخوانید:فهرست سوپ های خوشمزه و ساده

4- وقتی نخودفرنگی ها کاملا پخته شدن، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی از حرارت بیفته؛ وقتی کمی خنک شد، سرکه و نمک رو به نخودفرنگی ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

نکته: اضافه کردن نمک و سرکه روی حرارت ممکنه باعث ایجاد شوک در نخودفرنگی ها بشه و رنگشون رو تیره کنه بنابراین اجازه بدین کمی خنک بشن و بعد اضافه کنید.

علت اضافه کردن نمک و سرکه:

  • سرکه: سرکه نقش نگهدارنده
  • نمک: علاوه بر نقش نگهدارندگی، باعث ایجاد طعم هم میشه.

بعد از اضافه کردن نمک، چنتا از نخودفرنگی ها رو بچشین! اگه شوری حس نمیشد، میزان بیشتری نمک اضافه کنید. طوری که طعم مطلوبی داشته باشه (میزان نمک رو میتونین با ذائقه خودتون هم تنظیم کنید و اگه کم نمک دوست دارید، نمک بیشتری اضافه نکنید)

روش های پخت نخودفرنگی:

نخودفرنگی را به چند روش می توانید بپزید.

یکی از این راه ها بخارپز کردن آن است.

برای بخارپز کردن نخودفرنگی آن را شسته و در سبد مخصوص بخارپز کردن قرار دهید. قابلمه آب را بر روی شعله قرار دهید و سبد نخودفرنگی را بعد از جوش آمدن آب بر روی آن بگذارید. نخودفرنگی ها خیلی سریع پخته و در کمتر از 5 دقیقه آماده هستند.

راه دیگر آن جوشاندن نخودفرنگی است.

در یک قابلمه آب به همراه نمک به میزان یک قاشق غذاخوری بریزید و بگذارید آب بجوشد. نخودفرنگی ها را درون آن ریخته و بعد از 5 دقیقه نخودفرنگی شما می پزد.

استفاده از ماکروفر در پختن نخودفرنگی

نخودفرنگی فریزری را در ماکروفر قرار دهید و به مدت 5 الی 10 دقیقه نخودفرنگی در ماکروفر می پزد.

روش های نگهداری نخود فرنگی کنسرو شده:

  1. نخودفرنگی ها رو به همین صورت و به همراه آبی که داخل ظرف هست، داخل فریزر نگه داری کنید و هروقت احتیاج بود بیرون بیارید تا یخش آب بشه و بهره ببرید.
  2. برای کنسرو کردن، نخودفرنگی های پخته شده رو داخل ظرف های شیشه ای با در فلزی مثل ظرف سس یا آبمیوه و… بریزین و از آب نخودفرنگی هم بهره ببرید تا شیشه ها کاملا با نخودفرنگی و آب پر بشن. (آب روی نخودفرنگی ها رو بگیره)
  3. در شیشه ها رو کاملا محکم ببندید. رو داخل قابلمه ای بچینید و داخل قابلمه رو با آب پر کنید تا حدی که نصف شیشه ها داخل آب باشه.
  4. قابلمه رو روی حرارت کم بذارین تا آب بجوش بیاد و اجازه بدین نیم ساعتی بجوشه.
  5. بعد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین شیشه ها داخل همون آب خنک بشن و بعد از ظرف خارج کنید.

حالا کنسرو های نخودفرنگی شما آمادست و میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

مزایای کنسرو کردن نخود فرنگی

1- نخودفرنگی ها رو به صورت خام یا پخته داخل فریزر میتونید نگه داری کنید؛ اما کنسرو کردن نسبت به فریزر کردن ارجحیت دارد.

اگرچه انجماد یا یخ زدن برترین شیوه نگه داری سبزی ها از جمله باقلا سبز و نخودفرنگی است. ولی این روش هم دارای معایبی هم هست؛ از جمله تغییر رنگ سبز سبزی ها به قهوه ای، تغییر طعم یا گرفتن بوی فریزر، اشغال کردن فضای زیاد در فریزر.

بیشتر بخوانید: برترین روش نگهداری زنجبیل

2- با استفاده از کنسرو کردن، میتونید بدون داشتن این معایب و با حفظ خواص نخودفرنگی، اون رو برای فصول سرد نگهداری کنید.

نخودفرنگی علاوه بر خوشمزه بودن خواص بسیار زیادی هم دارد خالی از لطف نیست با بعضی از خاصیت این دانه های کوچک مغذی آشنا بشیم.

فواید تغذیه ای نخود سبز:

  • نخود فرنگی یا نخود سبز، یک منبع تغذیه ای در نظر گرفته می شود که حاوی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین است. نخود سبز یا نخود فرنگی شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، چربی ها، و پروتئین ها است.
  • به درمان بسیاری از بیماری ها یاری می نمایند؛ این نخودها کم چرب، شیرین مزه و بسیار مهم برای متابولیسم پروتئین ها، چربی ها، و کربو هیدرات ها هستند.
  • نخود فرنگی منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلول های خونی است که کمبود آنها باعث کم خونی، خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می شود.
  • منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلول های فراوری نماینده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

    میزان بالای ویتامین k در نخودفرنگی که ویتامین مهمی در فرایند لخته شدن خون و نیز ساخت استخوان است.

  • معین می نماید که نخود فرنگی منبع خوبی از این ماده مغذی برای حفظ سلامت است.
  • به علاوه وجود ریزمغذی های منگنز و منیزیم که از ریزمغذی های جزیی به شمار می آیند آن را به ماده غذایی مناسبی تبدیل نموده است.
  • به علت پایین بودن محتوای سدیم نخود فرنگی، توصیه می شود کسانی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند، از نخود فرنگی استفاده نمایند تا میزان سدیم دریافتی آنها از این طریق افزایش نیابد.
  • بعلاوه کالری موجود در نخودفرنگی بسیار پایین بوده و برای کسانی که رژیم غذایی دارند بسیار مفید و پرخاصیت است.
منبع: اُکالا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1667

به "طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ برترین راه نگهداری نخود سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ برترین راه نگهداری نخود سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید