صنعت اسقاط خودرو خوابیده است؛ قراضه وارد می نمایند

به گزارش مجله سی نوا، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: اگرچه ظرفیت اسقاط سالانه 360 هزار دستگاه خودرو را داریم اما به دلیل بی توجهی دولت تا چند سال دیگر با سونامی خودروهای فرسوده روبرو خواهیم شد.

صنعت اسقاط خودرو خوابیده است؛ قراضه وارد می نمایند

سید امیر احمدی گفت: اگرچه مراکز اسقاط و بازیافت خودرو یکی از تأمین نماینده های اصلی آهن قراضه کارخانجات فولاد هستند اما با توجه به رکودی که در این چند ساله پیش آمد، دولت مجوز واردات آهن قراضه را داده است و در حال حاضر برای تأمین احتیاج کارخانجات فولاد، قراضه و ضایعات آهن وارد می گردد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه کرد: ما در کشور سالیانه ظرفیت اسقاط 360 هزار خودروی فرسوده و تبدیل آن به قراضه و ضایعات آهن را داریم اما با توجه به اینکه دولت و متولیان اهمیتی به این حوزه نمی دهند، سال گذشته تنها توانستیم 8 هزار دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کنیم و به این ترتیب فراوری آهن قراضه نیز کاهش یافت؛ این در حالی است که اگر مراکز اسقاط به اندازه ظرفیت خود فعال باشند احتیاجی به واردات آهن قراضه نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت برنامه ای برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ندارد در حالی که یکی از مهمترین ارکان در صنعت خودروسازی، همین موضوع است؛ باید چرخه فراوری و خروج با هم کار کند اما در کشور ما چرخه فراوری فعال است و هر سال نیز دستور به افزایش فراوری خودروی نو می دهند اما از آن طرف توجهی به خارج کردن خودروهای فرسوده نمی نمایند.

احمدی گفت: در حال حاضر 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که اگر قرار باشد روال کار به همین شکل ادامه یابد تا چند سال دیگر با سونامی خودروهای فرسوده که از لحاظ استاندارد خودروهای مناسبی برای تردد نیستند، روبرو خواهیم شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه کرد: تردد خودروهای فرسوده در سطح شهرها علاوه بر آلوده کردن هوا و مصرف بی رویه سوخت، به دلیل نداشتن ایمنی، جان مالکان خود را نیز به خطر می اندازد.

وی توضیح داد: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کردیم که خودروسازان در برنامه های فروش خودروی خود، مالکان خودروهای فرسوده را در اولویت قرار دهند و حتی اگر قرار بر دریافت اضافی تر پول نسبت به نرخ خودرو باشد، مراکز اسقاط پرداخت این پول را بر عهده می گیرند؛ اما تا به امروز توجهی به این پیشنهاد نشده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1154

به "صنعت اسقاط خودرو خوابیده است؛ قراضه وارد می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت اسقاط خودرو خوابیده است؛ قراضه وارد می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید