شناسایی خون نادر در 17 استان ، دافی، بمبئی، لوتران و ...

به گزارش مجله سی نوا، دبیر مراسم بزرگداشت روز ملی خون نادر کشور گفت: مراکز انتقال خون در 17 استان کشور خون نادر را شناسایی می نمایند.

شناسایی خون نادر در 17 استان ، دافی، بمبئی، لوتران و ...

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مصطفی مقدم در خصوص ارتقای فعالیت آزمایشگاه های تخصصی ایمونوهماتولوژی سازمان گفت: از اردیبهشت سال 87 تا کنون بیش از 17 مرکز استان با تجربه فنی و علمی جوابگوی اولیه یا نهایی نمونه های مشکل دار بیماران بوده است.

وی در خصوص دستاوردهای این طرح ملی گفت: طی این مدت بیش از 35 هزار نمونه خون اهدایی از مراکز منتخب استانها آزمایش شده است.

بنا بر این گزارش گروه های خونی بمبئی، دافی، کید، لوتران، از جمله گروه های خونی نادری است که در آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی سازمان مورد آنالیز قرارگرفته است و تا به امروز تعداد 1200 نفر دارای خون نادر و 100 نفر دارای خون بسیار نادر در سامانه اطلاعاتی این سازمان ثبت شده اند.

مقدم اضافه کرد: برای موارد اورژانس هم اکنون 230 واحد خون اهدایی نادر ذخیره سازی شده است و جان تعداد زیادی از بیماران با خونهای نادر اهدایی هموطنان شریف و ایثارگرمان نجات یافته است.

وی خطاب به پزشکان تاکید نمود: توجه به این گروه های خونی می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد و سبب اقدام به موقع سازمان انتقال خون گردد.

مقدم همچنین به ضرورت آنتی بادی اسکرین برای نجات جان مادران باردار و فراوری صنعتی کیت غربالگری مربوط در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت بهداشت این احتیاج محقق گردد.

براساس گزارش وبدا، برنامه بین المللی خونهای نادر در مرکز آمستردام از سال 1965 پایه گذاری شد و ایران و 22 کشور دیگر در کمیته علمی خونهای نادر عضوهستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 330

به "شناسایی خون نادر در 17 استان ، دافی، بمبئی، لوتران و ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی خون نادر در 17 استان ، دافی، بمبئی، لوتران و ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید