شرماخانبت کابوس نو محمدرضا گرایی

به گزارش مجله سی نوا، محمدرضا گرایی، ستاره تازه تیم ملی کشتی فرنگی ایران، به تازگی با قهرمانی در جام تورلیخانوف یک بار دیگر نامش را در کشتی جهان مطرح نموده است. او که چندی پیش با گرفتن مدال طلای المپیک و رقابت های جهانی تبدیل به غولی تازه در این عرصه شده، می تواند دلخوش به این اتفاق تازه باشد. با وجود قهرمانی در رقابت های قزاقستان، ولی گرایی نگرانی خاصی هم دارد؛ میرژان شرماخانبت.

شرماخانبت کابوس نو محمدرضا گرایی

این کشتی گیر قزاق تنها رقیبی است که تا به حال مقابل محمدرضا سر خم ننموده و هر بار که با پدیده کشتی ایران مبارزه نموده، توانسته او را شکست دهد. اتفاقا در همین رقابت های قزاقستان هم میرژان شرماخانبت یک بار دیگر محمدرضا گرایی را شکست داد؛ ولی به لطف قوانین تازه این تورنمنت که کشتی گیران از مرحله گروهی صعود می نمایند و بعد ضربدری در نیمه نهایی حاضر و نهایتا به فینال می رسند، این بار گرایی با وجود شکست برابر شرماخانبت به فینال رسید تا بازی نهایی را مقابل همین رقیب قزاق برگزار کند. او باید در این جام برای دومین بار به مصاف رقیب می رفت که به دلیل مصدومیت میرژان این بازی برگزار نشد و گرایی به عنوان قهرمانی رسید.

با این حال، شکستی که گرایی اخیرا متحمل شده، چهارمین شکست در چهارمین تقابل با این رقیب قزاق است. این دو برای نخستین بار در جریان رقابت های وزن 63 کیلوگرم کشتی فرنگی جام تختی که در سال 2018 در ماهشهر استان خوزستان برگزار گردید، مقابل هم قرار گرفتند که میرژان شرماخانبت با نتیجه 8 بر 4 به رجحان رسید. پنج ماه بعد و در جریان ملاقات فینال وزن 67 کیلوگرم تورنمنت رنکینگ در مجارستان، محمدرضا گرایی برای دومین مرتبه به مصاف شرماخانبت قزاق رفت و این بار نیز با نتیجه 6 بر 3 بازنده شد تا دومین شکست برابر این کشتی گیر را در سال 2018 تجربه کند. سومین و حساس ترین مصاف این دو کشتی گیر در جریان مسابقات قهرمانی دنیا 2018 در بوداپست مرکز مجارستان بود. گرایی در این رقابت ها پس از شکست حریفان خود از مصر و گرجستان به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت و شرماخانبت نیز با رجحان 12 بر صفر مقابل آتاکان یوکسل ترک و 11 بر 6 مقابل اسماعیل بوررو کوبایی راهی یک چهارم نهایی شد تا برای سومین مرتبه به مصاف گرایی برود. گرایی این بار نیز با نتیجه سنگین 9 بر صفر مقابل این کشتی گیر قزاق تن به شکست داد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. به تازگی هم که چهارمین و آخرین مصاف این دو کشتی گیر پس از چهار سال در جریان تورنمنت رنکینگ بولات تورلیخانوف 2022 در آلماتی قزاقستان رقم خورد که این بار نیز گرایی برابر این کشتی گیر قزاق با نتیجه 7 بر 3 بازنده شد.

شکست های متعدد گرایی مقابل این رقیب قزاق تبدیل به سوژه ای برای اتحادیه دنیای کشتی شده تا به تمجید از میرژان شرماخانبت بپردازد. این سایت نوشته: شکست محمدرضا گرایی شاید برای خیلی ها امکان پذیر نباشد؛ اما نه برای شرماخانبت قزاق که به شکست دادن این قهرمان المپیک عادت نموده است! شرماخانبت با کسب چهارمین پیروزی خود در چهار مبارزه در مقابل تماشاگران خودی در جام بولات تورلیخانوف در آلماتی، رکورد صد درصدی پیروزی برابر گرایی را حفظ کرد. شرماخانبت پس از این پیروزی گفت: این چهارمین بار بود که مقابل گرایی کشتی گرفتم. ما همدیگر را به خوبی می شناسیم. با وجود اینکه او قهرمان المپیک است، این چهارمین بار بود که او را شکست دادم. گرایی نیز دلیل این شکست را دوری هشت ماهه از میادین کشتی دانست و گفت: مشتاقانه منتظر مبارزه با این کشتی گیر قزاق در مسابقات قهرمانی دنیا هستم. با آمادگی نسبتا کم در این مسابقات شرکت کردم. حضور در این رویداد باعث شد بیشتر با نقاط ضعفم آشنا شوم تا بر روی آن ها کار کنم. امیدوارم شرماخانبت در مسابقات قهرمانی دنیا حاضر گردد و در مرحله گروهی یا فینال با او مبارزه کنم.

بااین حال محمدرضا گرایی به تازگی در گفت وگویی که با ایسنا داشته درباره انعکاس چهار مرتبه باخت مقابل این کشتی گیر قزاق در سایت اتحادیه دنیای کشتی و اینکه آیا این حریف قزاق را جدی می بیند یا خیر، گفت: طبیعتا باید او را جدی ببینم. او کشتی گیر خوبی است که در خاک و سرپا خوب کشتی می گیرد. شرماخانبت خیلی باهوش کشتی می گیرد و پیروز شده به مدال دنیای برسد. ان شاءالله با تدابیر کادر فنی و کوشش و انگیزه ای که دارم، نقاط ضعفم را رفع کنم و او را در مسابقات قهرمانی دنیا که مهم تر از این تورنمنت هاست، شکست بدهم. شکست این کشتی گیر قزاق کار خیلی دشواری نیست و نگرانی از این بابت ندارم. تنها طلایی کشتی ایران در المپیک توکیو، درباره جا زدن حریف قزاق از مبارزه با او در کشتی فینال جام تورلیخانوف گفت: هدف من این بود که در فینال باختم را جبران کنم؛ اما به نظر من او خیلی باهوش بود که کشتی نگرفت و مربیانش هم باهوش بودند که نگذاشتند او کشتی بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که در مسابقات دنیای در چه وزنی کشتی می گیرد، گفت: وزن طبیعی من 72 یا 73 کیلوگرم است. در این باره کادر فنی تیم ملی تصمیم گیری می نماید، ولی برای من خیلی تفاوتی ندارد که در 72 یا 67 کیلوگرم کشتی بگیرم. البته احتمالا در مسابقات دنیای با هماهنگی کادر فنی در وزن 67 کیلوگرم کشتی بگیرم. گرایی در خاتمه درباره شرایط فرنگی کاران ایران اظهار داشت: بچه ها کشتی های خوبی گرفتند. هدف همه ما حضور پرقدرت در مسابقات قهرمانی دنیا است و امیدوارم این بار تیم ملی به عنوان قهرمانی دنیا برسد؛ چرا که این توانایی را دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1746

به "شرماخانبت کابوس نو محمدرضا گرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرماخانبت کابوس نو محمدرضا گرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید