ساماندهی تعطیلات زمستانی هنوز هیچ طرحی ندارد

به گزارش مجله سی نوا، به گزارش خبرنگاران، برنامه مناظره با حضور نمایندگان مجلس، معاون گردشگری و یکی از اساتید دانشگاه، شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. در این برنامه معاون گردشگری کشور نیز حضور داشت و موضوع مناظره این هفته درباره طرح تعطیلات زمستانی و نقش آن در صنعت گردشگری کشور بود.

ساماندهی تعطیلات زمستانی هنوز هیچ طرحی ندارد

در این برنامه، ولی تیموری معاون گردشگری کشور گفت: معمولاً افرادی که در حوزه سفر برنامه ریزی می نمایند، سفرهای خود را بر طبق تعطیلات فرزندانشان هماهنگ خواهند کرد. ما در نظر داریم تا با اجرای این طرح، ساماندهی تعطیلات انجام گردد و بخشی از تعطیلات به زمستان منتقل شده و در این ایام مردم بتوانند به سفر بروند.

در این حین جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: تعطیلات ما در کشور تعیین است. در تمام جهان نیز تعطیلات را به تعطیلات زمستانی و تابستانی تقسیم نموده اند. سوال ما این است که شما می خواهید کدام یک از تعطیلات موجود را حذف کنید؟ مذهبی یا تعطیلات عید؟

تیموری معاون گردشگری کشور به جای پاسخ به این سوال که بارها، نمایندگان مجلس اعلام کردند که این سوال بسیار شفاف است و پاسخ شفاف نیز می خواهند، شرح داد: در کانادا، تعطیلات یک هفته در بهار، 8 هفته در تابستان و در مالزی دو هفته در بهار و یک هفته در تابستان، یک هفته در پائیز و یک هفته در زمستان است.

تیموری تعطیلات کشورهای دیگر را مثال زد و توضیح داد: در قالب طرح تعطیلات زمستانی به دنبال این هستیم که برای دانش آموزان یک تنفس تحصیلی ایجاد کنیم. بحث ما این بود که آغاز سال تحصیلی چند روز زودتر انجام گردد.

در پاسخ به این سوال حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: متولی تعطیلات در کشور فقط سازمان میراث فرهنگی نیست. آیا شما درباره این موضوع جلسه ای با نماینگان و یا سازمان های دیگر برگزار نموده اید؟ که در پاسخ به این سوال، تیموری گفت: این موضوع برای امروز و روز قبل نیست. به کرات با نماینگان کمیسیون های اجتماعی درباره آن بحث شده است.

میرزاده در پاسخ گفت: این طرح بارها در سالهای قبل به مجلس آمده و رد شده است.

جبار کوچکی نژاد نیز اعلام کرد: باید اول تعیین گردد که چقدر به داشتن تعطیلات زمستانی احتیاج است. در قانون آمده که دانش آموزان باید 37 هفته به مدرسه بروند و تصویب شده که از اول مهرماه کلاس ها آغاز گردد.

در پاسخ به این موضوع، علی یعقوب زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: در عمل می گوییم دانش آموز باید 37 هفته به مدارس بروند اما عملاً 34 هفته زمان تحصیل وجود دارد که یک تناقض در عمل وطرح است.

کوچکی نژاد در این برنامه گفت: شما جامعه را دچار تلاطم می کنید. هر کسی اظهار نظر شخصی خود را در خصوص طرح تعطیلات زمستانی مطرح می نماید اما هیچ کدام از این افراد طرح و لایحه ای را به مجلس نداده اند.

میرزاده در مخالفت با طرح تعطیلات زمستانی اعلام کرد: هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می شوند. یک بار به بهانه بارش برف و یک بار در قالب لایحه هوای پاک اعلام می نمایند که مدارس را تعطیل کنید که البته این موضوع رد شد.

در پاسخ به موضوع متلاطم کردن جامعه، یعقوب زاده جواب داد: شاید این طور بتوان نگاه کرد که اگر اظهار نظر ها سر از رسانه و صدا و سیما درآورده به خاطر حساسیت جامعه است. جامعه به این حساسیت رسیده که تعطیلات زمستانی وجود داشته باشد.

کوچکی نژاد پاسخ داد: بر چه اساس روش و اصولی این موضوع را مطرح می کنید؟ اگر دولت مصمم است که این طرح را اجرایی کند چرا لایحه ای به مجلس نمی دهد؟

تیموری در پاسخ گفت: آنقدر مجلس موانع و قوانین سخت و سفتی دارد که به ما می گفتند اگر این لایحه آورده گردد، رد خواهد شد. اگر بدانید که این انعطاف وجود دارد که تعطیلات جابجا گردد و یا آغاز سال تحصیلی از زمان دیگری باشد می توانیم آن را به مجلس ارائه کنیم. امیدوارم در سرانجام این برنامه به این مسئله برسیم که این انعطاف در مجلس برای تغییر قانون وجود دارد.

وی در انتقاد به این موضوع گفت: همواره برای هر قانونی تبصره و یا لایحه ای آمده که آن را تغییر داده است. آیا از این موضوع اطلاع ندارید!؟

میرحمایت میرزاده نیز اعلام کرد: آیا واقعاً بحث تعطیلات و گردشگری با هم ارتباط دارد؟ اگر کشور تعطیل گردد گردشگری رونق پیدا می نماید در آن صورت شما با اقتصاد خانواده ها چه می کنید؟ آیا تنها کسانی که به گردشگری نمی روند، فرزند دانش آموز دارند؟ آیا شما آماری دارید که چند درصد از خانواده ها، فرزند دانش آموز ندارند، کارمند هم نیستند اما به نان شب محتاجند و در زمانی که بلیت هواپیما بسیار گران است به سفر نمی روند. سازمان میراث فرهنگی آمار سفر نفر معرفی می نماید و یک نفر را در صد جا می شمارد و در آخر اعلام می کرد که این تعداد مردم به سفر رفته اند. مسائل ا قتصادی را در نظر بگیرید. از سوی دیگر باید این موضوع را مدنظر قرار داد که کشور ما کوهستانی است. هر بار سازمان های متولی می گویند که اگر کار فوری ندارید از منزل خارج نشوید آن وقت ما می خواهیم مردم در زمستان به سفر بروند. کسی که در آذربایجان است اصلاً نمی تواند از استان خود بیرون بیاید چرا که خیلی از راه ها بسته است. در دی ماه روزی نیست که به مردم نگوییم از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید.

وی اضافه کرد: ما با حجم زیاد مطالب کتب درسی روبرو هستیم و معلمان نمی توانند یک کتاب را به طور کامل در یک سال تدریس نمایند چرا که هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می گردد. آیا سازمان میراث فرهنگی باز هم می خواهد به تعطیلات موجود اضافه کند؟ بهتر است مسائل اساسی تری را این سازمان حل نماید. در حوزه کاری من حتی یک سوئیت وجود ندارد. ما می خواهیم مردم را به سفر بفرستیم که کجا اقامت نمایند؟ بهتر است این سازمان به وظیفه اصلی خود عمل کند نه اینکه به حوزه تعطیلات وارد گردد.

تیموری معاون گردشگری کشور گفت: ما آنقدر در اجرای یک طرح وارد مسائل حقوقی آن می شویم که الزامات اجتماعی فراموش می گردد. در طول سال تحصیلی بهتر است یک تنفسی ایجاد گردد. از این فرصت می توان برای رونق گردشگری استفاده کرد.

شرکت نمایندگان دیگر در این برنامه مناظره تلویزیونی هر کدام سوالات خود را از حضار پرسیدند و به این موضوع اشاره کردند که هیچ طرح پژوهشی و دانشگاهی پیرو ساماندهی تعطیلات زمستانی انجام نشده است و تنها افراد اظهار نظر خود را در این باره اعلام نموده بودند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 138

به "ساماندهی تعطیلات زمستانی هنوز هیچ طرحی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی تعطیلات زمستانی هنوز هیچ طرحی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید