زباله ها با فناوری نوین به مصالح ساختمانی تبدیل می شوند، راهکاری جدید برای نجات طبیعت

به گزارش مجله سی نوا، پژوهشگران شرکت های فناوری مستقر در مرکز رشد واحد فناوری رودسر برای اولین بار در کشور پیروز به فراوری مصالح ساختمانی از پسماند زباله شدند.

زباله ها با فناوری نوین به مصالح ساختمانی تبدیل می شوند، راهکاری جدید برای نجات طبیعت

گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدیه حسینی نسب؛ یکی از مسائل محیط زیست دفن زباله خانگی و غیر بهداشتی در طبیعت است. معضل زباله در شهر های شمالی موضوعی کاملا جدی است که سلامت مردم این مناطق را تهدید می نماید. مهمترین مشکل دفع غیراصولی زباله های آلودگی آب های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه است.

اگر فکری اساسی برای برطرف این مشکل نشود در آینده نه چندان دور، خطر جدی منابع و ذخایر آبی را تهدید خواهد نمود. دفع مواد زائد جامد و زباله های شهری سهم مهمی در آلودگی منابع آب زیرزمینی دارد، دفع غیر اصولی زباله ها علاوه بر آلودگی های آب های زیرزمینی باعث تغییر منابع معدنی نیز خواهد شد.

یکی از راه حل های از بین بردن زباله، سوزاندن آن است، اما به خاطر وجود مولکول های قندی و تجزیه پروتئین ها و سایر مواردی دیگر با سوزاندن زباله، گازی به نام متان فراوری می شود که قابل اشتغال است. مسائل صندلی دفن زباله به تنشی در زیستگاه مردم تبدیل شده است و فقط در چهار شهر استان گیلان روزانه حدود 600 تن زباله فراوری می شود و کمبود بودجه و عدم مدیریت درست باعث شده که جنگل های سرسبز گیلان تبدیل به محلی برای دفن زباله شود.

برای حل این مشکل بعضی از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که از زباله ها می توان برق فراوری کرد و خود این ایده احتیاج به حمایت هایی از سوی مسئولین دارد، در این راستا پژوهشگران یکی از شرکت های فناوری مستقر در مرکز رشد واحد فناوری شهرستان رودسر وابسته به پارک علم و فناوری گیلان برای اولین بار در کشور پیروز به فراوری مصالح ساختمانی از پسماند زباله شدند.

عادل رنجی، رئیس مرکز رشد واحد های فناور شهرستان رودسر در این رابطه به ما می گوید: یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد این شهرستان پیروز شد به صورت پایلوت از پسماند زباله، مصالح فراوری کند.

رنجی می افزاید: در شهرستان رودسر و اطراف آن روزانه حدود 100 تن فراوری زباله داریم که یکی شرکت های مرکز رشد این استان که در حوزه محیط زیست فعالیت دارد به دانش فنی فراوری مصالح ساختمانی از زباله برگشتی دست یافته است.

رئیس مرکز رشد واحد های فناور شهرستان رودسر ادامه می دهد: از 100 تن زباله شهری در این منطقه حدود 20 درصد آن جهت دفن درمکان های شهر برمی شود.

وی می افزاید: زباله جمع شده به کارخانه کمپوست انتقال داده می شود که بعد از پردازش حدود 40 تن از آن ها در قالب کارتن، قوطی ... فروخته می شود و حدود 40 تن دیگر هم با تبدیل به کود برای فضای سبز شهری استفاده و 20 تن دیگری که هیچ کاری نمی توان با آن انجام داد که در محیط زیست دفن می شود.

به گفته رنجی، کنار دریا پر از زباله است و شهرداری منطقه این زباله ها را با عمل کودبرداری و خاک بردای دفن می نماید و روی این زباله ها ماسه بادی می ریزند و آنجا تبدیل به پارک ساحلی می شود.

وی می گوید: متاسفانه روزانه چند تن زباله غیر بازیافت داریم که این زباله های غیربازیافت فراوری شیرابه می نمایند و وارد اکو سیستم دریا می شوند. تاکنون فناوری وجود نداشته که زباله های بازیافتی به چرخه طبیعت برشود؛ که با آنالیز و مطالعات اجرا شده سعی شد از این زباله ها مصالح فراوری شود.

رئیس مرکز رشد واحد های فناور شهرستان رودسر ادامه می دهد: محصولات فراوریی این شرکت در قالب جدول، بلوک، گنگ چاه، موزاییک و ... است که در آینده نزدیک وارد بازار مصارف ساختمانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: مدیریت پسماند جزو وظایف شهرداری، دهیاری و... است و از زمان فراوری و تا دفن زباله هزینه زیادی پرداخت می شود. این محصولات، مورد احتیاج شهرداری ها، دهیاری و بخشداری ها خواهد بود و هدف ما تامین مصالح ساختمانی این ارگان ها است.

رنجی درباره روند کار می گوید: شهرداری ها می توانند زباله های غیر بازیافتی خود را به این شرکت بدهند و خروجی این کارخانه محصولی مورد احتیاج شهرداری خواهد بود.

رئیس مرکز رشد واحد های فناور رودسر می گوید: این طرح از نظر محیط زیست، مالی و .. کاملا طرح توجیی دارد. شکل زباله با انجام این کار کاملا تغییر می نماید و به مصالح ساختمانی تبدیل می شود.

به گفته رنجی چون برای دفن زباله راه حل خاصی وجود ندارد و مجبور هستیم شکل و ظاهر آن را تغییر دهیم تا مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول، چون احتیاج خیلی از شهرداری هاست مورد استقبال قرار می گیرد.

وی در سرانجام می گوید: از اینکه جوانان با خلاقیت مسئله ای را حل می نمایند شادمان هستیم. مرکز رشد رودسر در کوشش است که مسائل محلی را مبتنی با فناوری حل نماید.

تفکیک زباله از مبدا، ساخت کارخانه های تبدیل زباله به انرژی، فراوری کمپوست از زباله و ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب در استان های شمالی راه حل های ساماندهی زباله و فاضلاب در این مناطق است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 132

به "زباله ها با فناوری نوین به مصالح ساختمانی تبدیل می شوند، راهکاری جدید برای نجات طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله ها با فناوری نوین به مصالح ساختمانی تبدیل می شوند، راهکاری جدید برای نجات طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید