برق از رطوبت هوا فراوری شد، گجتهای آینده باتری ندارند

به گزارش مجله سی نوا، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست دستگاهی ساخته اند که با استفاده از بخار آب از هوا برق فراوری می نماید. این دستگاه که ایر ژن نام گرفته حاوی سیم های پروتئینی بسیار ریزی است که با دریافت بخار آب از اتمسفر برق فراوری می نمایند.

برق از رطوبت هوا فراوری شد، گجتهای آینده باتری ندارند

این دستگاه 2 الکترود را به نانوسیم های پروتئینی متصل می نماید. این نانوسیم های پروتئینی توسط نوعی باکتری به نام ژئو باکتر(geobacter)فراوری می شوند. باکتری های مذکور غیر آلاینده، تجدید پذیر و کم هزینه هستند.

ژان یائو یکی از محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست در این باره می گوید: ما در واقع از هوا برق فراوری می کنیم. ایرژن می تواند در 24 روز و 7 روز هفته انرژی پاک فراوری کند.

این دستگاه قابلیت فراوری برق در مناطقی با رطوبت کم (مانند صحرای آفریقا) را نیز دارد و می تواند انرژی دستگاه های کوچک الکترونیکی را تامین کند.

ایرژن احتیاجمند نور خورشید یا باد نیست. این دستگاه برای فراوری برق احتیاجمند یک فیلم نازک با ضخامت کمتر از 10 میکرون از نانوسیم های پروتئینی است تا باکتری مورد احتیاج را فراوری کند.

در انتهای این فیلم یک الکترود قرار گرفته است. همچنین الکترودی کوچکتر که فقط بخشی از فیلم را می پوشاند، روی آن قرار می گیرد. سوراخ های بسیار ریز بین نانوسیم ها شرایطی به وجود می آورد که جریان الکتریسیته بین دو الکترود فراوری می گردد.

محققان در مرحله بعد تصمیم دارند وصله های کوچکی فراوری نمایند که از فناوری ایرژن استفاده می نماید و در دستگاه های دیگر نصب می گردد. به این ترتیب می توان برق مورد احتیاج گجت های پوشیدنی مانند مانیتورهای سلامتی و ساعت های هوشمند را تامین کرد و در نتیجه احتیاج به باتری از بین می رود.

فناوری جدید را نه تنها در موبایل، ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی دیگر می توان استفاده کرد، بلکه در حوزه های پزشکی و انرژی های تجدید پذیر نیز کاربرد دارد.

این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 414

به "برق از رطوبت هوا فراوری شد، گجتهای آینده باتری ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق از رطوبت هوا فراوری شد، گجتهای آینده باتری ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید