ایوان سنگی نیاق قزوین

به گزارش مجله سی نوا، ایوان سنگی نیاق قزوین

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به قزوین خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام ایوان سنگی نیاق را مورد آنالیز قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

ایوان سنگی نیاق قزوین

در روستای نیاق از توابع قزوین صخره ای نسبتاً مرتفع قرار گرفته است که در دل این صخره حفره های بزرگ میانه عوامل طبیعی ایجاد شده است. در داخل بعضی از این حفره ها حوضچه هایی مستطیلی شکل میانه ساکنان احتمالی حفر شده است.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • برترین رستوران های قزوین
  • کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
  • سردر عالی قاپو قزوین
  • امامزاده حسین (ع) قزوین
  • قلعه الموت قزوین

عمق این حوضچه ها به دلیل ریزش سنگ وشن در آن معلوم نیست ، ولی به هنگام بارندگی از آب باران پر می شوند. حوض سنگی کنار ایوان نیاق دارای هفت پله سنگی است. در سطح کوه نیز حفره های کوچک و بزرگی دیده می گردد که از قرار معلوم برای ذخیره غلات و حبوبات از آنها استفاده می شده است. روی سطح کوه نیز چندین گودال دیگر با عمق یک تا دو متر دیده می گردد که به احتمال زیاد برای ذخیره گندم و حبوبات استفاده می شده است. از بالای کوه چشم انداز پایین دست که متشکل از باغ های گردو و جالیزی سرسبز است ، دیدنی است.

در خصوص ایوان سنگی نیاق و دلیل وجودی آثار موجود در آن داستان ها و افسانه های زیادی گفته شده است.

ایوان سنگی یکی از آن جاذبه هایی ست که داستان های زیادی درباره آن گفته می گردد و شاید همین افسانه ها و داستان هاست که اینجا را به جاذبه ای معروف تبدیل کرده است. به عقیده عده ای از ساکنان روزگاری قصری باشکوه بر روی این کوه وجود داشت که امروز فقط تکه های سفالی از آن به جای مانده است عده ای هم آثار کشف شده را مربوط به دوره هخامنشی می دانند. هنگامی که از روبرو به این کوه نگاه می نمایید حفره های زیادی را روی آن می بینید که به نظر می آید صورتک های اجنه و ارواح هستند شاید برای همین هست که اینجا به دیوان دیو هم معروف شده است. حتی بعضی از افسانه ها پا را فراتر گذاشته و می گویند اجنه و دیوها در هنگام شب و تاریکی هوا به داخل حفره ها برمی گردند. در وقتی که هوا بادی خواهد شد عبور باد از حفره های روی صخره صداهایی خوفناک را به وجود می آورد که شاید یکی از دلیل های نسبت دادن این نقطه به اجنه و ارواح هم همین نکته باشد.

در صورتی که قصد دارید که از قسمت دامنه جنوبی به بالای ایوان بروید خوب است بدانید که پیمودن این مسیر کمی سخت است. برای صعود به قسمت های بالایی و رفتن به داخل ایوان بهتر است از قسمت دامنه شمالی استفاده نمایید چون اینجا شیب کمتری دارد. برترین زمان بازدید از این جاذبه فصل بهار است چون آب و هوای خوب و چشم اندازهای طبیعی عالی موجب می گردد که سفری لذتقسمت و به یادماندنی را تجربه نمایید. در بازدید از این جاذبه می توانید شب را در این روستای بگذرانید و با فرهنگی افراد بومی این منطقه هم آشنا شوید همه جور امکانات در حد روستایی در این منطقه موجود است که اقامت راحتی را برایتان به ارمغان می آورد. از آنجایی که آب و هوای این روستای کوهستانی کمی سرد است حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

موقعیت

روستای نیاق در 17 کیلومتری قزوین و ایوان سنگی در سمت غرب روستای نیاق و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1995

به "ایوان سنگی نیاق قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایوان سنگی نیاق قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید