ابراهیمی: احتکار و کمبود اقلام بهداشتی و غذایی گریبان گیر ترکیه شد ، صنعت توریسم استانبول قربانی اصلی کرونا

به گزارش مجله سی نوا، رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: به دنبال شیوع کرونا در ترکیه قیمت ماسک و برخی مواد غذایی تا سه برابر قیمت افزایش داشته و در اغلب فروشگاه ها اقلام بهداشتی نایاب شده است.

ابراهیمی: احتکار و کمبود اقلام بهداشتی و غذایی گریبان گیر ترکیه شد ، صنعت توریسم استانبول قربانی اصلی کرونا

سید جلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران در رابطه با آخرین تحولات کشور ترکیه بعد از شیوع کرونا بیان نمود: به دنبال شیوع کرونا در ترکیه کلیه مدارس تعطیل شده و قرار است بعد از یک هفته آموزش از طریق کانال های تلویزیونی و شبکه های اینترنتی انجام شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اضافه کرد: به جهت اینترنتی شدن آموزش مقاطع تحصیلی ترکیه، اینترنت آموزشی در حوزه های آموزش ابتدایی و متوسطه برای تمام دانش آموزان رایگان خواهد بود.

ابراهیمی ادامه داد: به دنبال شیوع کرونا قیمت ماسک در ترکیه تا 15 لیر و در بعضی مناطق تا 30 لیر (40 هزار تومان) بالا رفت و در اغلب فروشگاه ها اقلام بهداشتی نایاب شد و قیمت ها در بعضی مناطق تا سه برابر قیمت افزایش یافت.

رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه اضافه کرد: قیمت بعضی کالای اساسی مثل ماکارانی و بلغور که مصرف بالایی در ترکیه دارد و بعضی اقلام غذایی دیگر تا سه برابر قیمت اصلی بالا رفته و قفسه ها در فروشگاه ها خالی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در ترکیه رسم بر این است قبل از پذیرایی با یک ادکلنی که کولونیا نامیده می شود و مصرف عام دارد و دائما درتمام خانه ها و شرکت ها استفاده می شود و خاصیت ضدعفونی کننده دارد از میهمان استقبال می کنند. قیمت کولونیا هم به شدت بالا رفته و نایاب شده و تا سه برابر قیمت از طرف سودجویان عرضه می شود.

ابراهیمی اضافه کرد: به دنبال این مسائل و کمیابی چنین کالا هایی سخنگوی دولت ترکیه طی اعلام ویژه ای از مردم خواست تا فرصت طلبان و محتکرین را معرفی کنند و تلفن ویژه ای برای این کار معرفی شد.

وی با بیان اینکه کلیه نشست ها و سمینار ها در ترکیه به تعویق افتاده است ادامه داد: علاوه بر این کلیه مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاچی انجام خواهد شد و کلیه مساجد، پارک ها و اماکن عمومی با اکیپ های ویژه ضدعفونی می شود.

رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه ادامه داد: با توجه به اینکه استانبول روزانه 500 هزار جهانگرد ایستا دارد بدیهی است شیوع کرونا توریسم داخلی و خارجی را تحت الشعاع قرار می دهد.

ابراهیمی با بیان اینکه هم اکنون مرز ایران و ترکیه بسته است و تریلر ها که از مقصد اروپا و ترکیه بار زده اند پشت مرز مانده اند گفت: در 24 ساعت گذشته 15 تریلر موز که آن هم به نام نخجوان بارنامه شده بود وارد نخجوان شد و از طریق کامیون های ایرانی که در ترکیه بودند وارد ایران شدند و به علت کمبود کامیون در ترکیه به مقصد ایران کامیون های ایرانی تا قیمت 5500 دلار کرایه می گیرند.

وی با اشاره به اینکه کامیون ایرانی در ترکیه کم شده یا تقریبا نیست اضافه کرد: کلیه کامیون هایی که وارد ایران می شوند سه روز در قرنطینه و بعد راهی مقاصد می شوند، ولی اگر از ایران به ترکیه بروند باید 15 روز در قرنطینه متوقف شوند. با توجه به اینکه تا 15 روز قبل روزانه بیش از 500 تریلر بازار مقاصد کشور های اروپایی و ترکیه از طریق شاهراه های ایران به مراکز مصرف در افغانستان، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس و عراق وارد می شد حدود 10 هزار تن حمل بار متوقف شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 512

به "ابراهیمی: احتکار و کمبود اقلام بهداشتی و غذایی گریبان گیر ترکیه شد ، صنعت توریسم استانبول قربانی اصلی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: احتکار و کمبود اقلام بهداشتی و غذایی گریبان گیر ترکیه شد ، صنعت توریسم استانبول قربانی اصلی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید