مزایای تنظیم وصیت نامه

به گزارش مجله سی نوا، تنظیم کردن یک وصیت نامه به شیوه صحیح و قانونی سبب می گردد تا تکلیف بسیاری از امور مربوط به بعد از فوت شخص از جمله بدهی های وی و انجام امور مد نظر وی مشخص شده و برای ورثه هم مسئله ای ایجاد نگردد.

مزایای تنظیم وصیت نامه

یکی از راه های انتقال اموال به انسان ارث یا وصیت است. بسیاری از دعاوی مطروحه در دادگاه ها در مورد ارث و ورثه است که مسائل زیادی را ایجاد نموده است. در این نوشتار از خبرنگاران به مزایا تنظیم وصیت نامه می پردازیم.

مزایا تنظیم وصیت نامه

تنظیم وصیت نامه مزایا فراوانی دارد که در مورد انواع وصیت اعم از وصیت عهدی و وصیت تملیکی فرق دارد. در واقع با تنظیم کردن وصیت نامه تملیکی، متوفی می تواند تکلیف بعضی از اموال و دارایی های خود را معین نموده و به اندازه یک سوم کل اموال و دارایی های خود را به دیگری ببخشد که البته عمل کردن به آن به وسیله ورثه واجب است. گاهی وصیت نامه شامل وصیت عهدی است؛ یعنی شخص متوفی انجام امر یا اموری را به عهده دیگری می گذارد که آن امور را انجام بدهد؛ مثل اینکه متوفی به کسی بدهی دارد و دیگری را مسئول می نماید تا از اموال به جای مانده، بدهی ها را بپردازد و یا اینکه وصیت می نماید شخصی مسئول نگهداری و مراقبت از فرزندانش باشد که این نوع وصیت نامه تحت اسم وصایت هم نام گذاری شده است.

انواع وصیت نامه

بر اساس مواد قانون مدنی و قانون امور حسبی چهار نوع از وصیت نامه را می توان باز شناخت که هر یک از آن ها، احکام خاص خود را دارا هستند. انواع وصیت نامه عبارتند از:

  • وصیت نامه عادی، وصیت نامه دست نویس یا وصیت خود نوشت به وصیت نامه ای گفته می گردد که شخص وصیت کننده آن را با خط خود تنظیم نموده و امضا و تاریخ وصیت را هم در وصیت نامه درج کند
  • وصیت نامه رسمی، در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و اعتباری همانند سایر اسناد رسمی خواهد داشت
  • وصیت نامه سری،یکی دیگر از انواع وصیت نامه است که پس از تنظیم، به صورت لاک و مهر شده در محل های معینی به امانت گذاشته می گردد؛ هر چند تنظیم این نوع وصیت نامه امروزه کاربرد چندانی ندارد

نحوه عمل کردن به وصیت نامه

عمل کردن به وصیت نامه و اجرا آن به لحاظ شرعی، امری واجب است؛ بنابراین، بازماندگان متوفی ملزم هستند که نیات و خواسته های متوفی که ضمناً وصیت نامه درج شده است را به اجرا در آورند. با این حال بهتر است که ضمن وصیت نامه، تکالیف سخت و فراتر از طاقت برای آنان معین نشده باشد. علاوه بر این ، ذکر این نکته در مورد عمل کردن به وصیت نامه لازم است که هر فرد تنها به اندازه یک سوم از اموال و دارایی خود را می تواند وصیت کند؛ چرا که وصیت مازاد بر یک سوم یا ثلث ترکه، نافذ نیست. زمانی که متوفی وصیتی نموده است که از یک سوم اموال و دارایی وی بیشتر شده، ورثه متوفی این حق را دارند که از عمل کردن و اجرای آن اندازه از وصیت که بیشتر از ثلث شده است، خودداری نموده و تنها همان یک سوم را اجرا کند، البته می توانند به وصیت بیشتر از یک سوم هم عمل نموده و تمامی مورد وصیت شده را به اجرا درآورند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر فحاشی چه مجازاتی در پی دارد؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1418

به "مزایای تنظیم وصیت نامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای تنظیم وصیت نامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید