مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد

به گزارش مجله سی نوا، پژوهشگران پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران پیروز به ساخت مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ شده اند که به عنوان اختراع نیز به ثبت رسیده است.

مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، پژوهشگران پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران پیروز به ساخت مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ شده اند که به عنوان اختراع نیز به ثبت رسیده است.

رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی این پژوهشگاه،گفت: انجام پروژه اختراعی ساخت مخازن پر فشار بدون درز از پیروزیت های ارزشمند متخصصان کشور بود که با روش فلوفرمینگ معکوس اجرا شده و از مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات نیز گواهی ثبت اختراع دریافت نموده است.

وی اضافه نمود: دراین طرح که بدنه اصلی مخزن با عدسی و فلنچ سر و ته آن به صورت یک پارچه شکل دهی می گردد، در خواص مکانیکی و ساختار مواد مخزن کوچک ترین خللی وارد نمی گردد و بدین ترتیب، ضمن اینکه هزینه های جوشکاری و آزمایش های رادیوگرافی از فرایند ساخت مخزن حذف می گردد، استحکام در برابر شکست را نیز افزایش می دهد. وی اضافه نمود: مزیت مهم این طرح، امکان اجرای آن با هر نوع دستگاه معمولی فلوفرمینگ بدون تغییر درآن است.

احسانی در توصیف این اختراع گفت: فراوری مخازن لوله ای شکل با پله داخلی و عدسی و فلنچ مربوط را می توان با بهره گیری از یک مندرل ابداعی خاص با روش فلوفرم معکوس به صورت یک پارچه شکل دهی کرد.

رئیس پژوهشکده سامانه های حمل ونقل فضایی در تشریح چگونگی طراحی و ساخت این اختراع اظهار کرد: این مندرل ابداعی طوری طراحی شده که شامل دو قطر متفاوت است، یک قطر ثابت که مطابق با قطر سر نیم بسته دهانه مخزن است و قطر عظیم تر مندرل که به صورت چند تکه و قابل تعویض طراحی و ساخته شده و روی قطر کوچک تر مندرل به صورت هم محور تعبیه می گردد.

وی ادامه داد: طراحی آن به این صورت است که این رینگ فولادی به عنوان پرکننده ناحیه فرورفته مخزن به نحوی ساخته می گردد که قطر خارجی آن مطابق با قطر داخلی بدنه اصلی مخزن و قطر داخلی رینگ مطابق با قطر ثابت مندرل باشد. سپس، این رینگ سخت کاری شده و سطح بیرونی آن سنگ زنی می گردد. برای اینکه رینگ پرکننده از دهانه نیم بسته پیش فرم مخزن رد گردد با برش وایرکات به چهار تکه تبدیل می گردد و هر تکه به طور جداگانه از دهانه کوچک رد شده و در فرورفتگی داخل پیش فرم به نحوی کنار هم چیده می شوند که همراه با پیش فرم بر قطر ثابت مندرل به صورت یک پیش فرم معمولی سوار شوند.

احسانی اضافه نمود: بعد از اتمام فلوفرم، محصول همراه با رینگ چهار تکه از روی مندرل جدا و تکه های رینگ از داخل مخزن بیرون آورده می گردد. به این ترتیب، یک مخزن بدون درز با روش فلوفرمینگ معکوس فراوری می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 723

به "مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید