پیام وزیر ارشاد به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

به گزارش مجله سی نوا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی پیامی صادر کرد.

پیام وزیر ارشاد به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

به گزارش خبرنگاران، متن پیام سیدعباس صالحی به این شرح است:

آسمان سراسر افتخار و عظمت ادبیات ایران، سرشار از ستارگان پرفروغی است که تاریخ بلند و پرشکوه ما را همواره روشن و تابنده نگاه داشته است. فرهنگ غنی این سرزمین به واسطه بزرگان و مفاخری زنده و پویاست که اندیشه و منش آن ها، برگ های زرینی در دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی آراسته و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن دامن این مرز و بوم به هم متصل کرده است.

از جمله قله های پرافتخار و مایه مباهات ایرانیان، بلکه رفیع ترین قله ادب پارسی اثر جاودان حکیم طوس ابوالقاسم فردوسی است که حد و غایتی برای آن نمی توان متصور شد. شاهکاری که اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین و دین مداری و وطن دوستی و اخلاق محوری ایرانیان را به زیباترین وجه به تصویر کشید و از این منظر اثری بی نظیر خلق کرده است. او به افتخارات ایران کهن جان داد و مکارم ایرانیان را آشکار ساخت. شاهنامه فردوسی، بزرگترین اثر حماسی ایران، آیینه تمام نمای فرهنگ، زبان و ملت ایرانی و حکیم ابوالقاسم فردوسی مصدر نشین شعرای ایران زمین است. روایت ها و افسانه های پهلوانی این اثر، مناظر خیال انگیز و نقش های دلپذیری خلق کرده که عمری به بلندای تاریخ دارد و هرگز رنگ زوال و کهنگی به خود نمی گیرد.

فردوسی احیاگر تاریخ گذشته ایران و برانگیزاننده آدمیان و الهام بخش هنرمندان مومن و معتقد برای آفرینش گری امروز و فردای سرزمین ماست و شاهنامه نقطه درخشان چکاد ادب فارسی، گنجی پربها و منبعی خاتمه ناپذیر برای آفرینش و خلاقیت و درخشش هنرمندان ایران زمین بوده و خواهد بود. هفت خان عشق و نزاع تن و نبرد روح، مسیری برای رسیدن به کمال و راهیابی به روشنایی فراروی ما می گشاید.

هم چنین این اثر جاودانه، در مانایی و پویایی زبان فارسی نقشی بی مانند داشت، بی فردوسی و شاهنامه سرنوشت این زبان مبهم و نامعلوم بود.

بیست و پنجم اردیبهشت، سال روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز بزرگداشت زبان فارسی فرصت دوباره ای است تا با تعمق و تفکر در این اثر ژرف، راهی به کمال بیابیم. با گرامیداشت این روز بزرگ، تلاش علاقه مندان و دوستداران فرهنگ این مرز و بوم را که در شرایط ویژه امسال هم، با تکاپوی بسیار برنامه هایی را در فضای مجازی برای ارج نهادن به مقام والای حکیم توس تدارک دیدند، می ستایم. پیروز و پیروز باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 654

به "پیام وزیر ارشاد به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام وزیر ارشاد به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید