ویتامین D داروی کرونا نیست

به گزارش مجله سی نوا، همزمان با شیوع کروناویروس جدید در سراسر دنیا، بدیهی است که در کنار کوشش برای دستیابی به روش های موثر و سریعِ مقابله با این همه گیری، اطلاعات نادرستی هم در خصوص چگونگی درمان بیماری کووید-19 ناشی از این ویروس منتشر شده است.

ویتامین D داروی کرونا نیست

اما گاهی این اطلاعات نادرست ممکن است در خصوص ایده هایی باشد که در عین حال، حقایق درستی هم درباره آنها وجود دارد و همین امر می تواند مقابله با چنین تضاد و نیز تشخیص اطلاعات غلط از صحیح را دشوارتر کند.

روش های درمانی بسیاری وجود دارد که تا به امروز برای مقابله با بیماری کووید-19 پیشنهاد شده است. هیدروکسی کلروکلین، ایورمکتین و ویتامین D از جمله موارد پیشنهاد شده در تحقیقات آزمایشگاهی هستند که مطالعاتی روی آنها انجام گرفته یا در حال آنالیز است.

دلایل منطقی وجود دارد که شرح می دهد چرا ویتامین D ممکن است در درمان یا جلوگیری از بیماری کووید-19 یاری نماینده باشد. برای مثال این مکمل دارویی در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و پیش از این نیز کارشناسان انگلیسی مصرف آن را در فصل زمستان توصیه نموده اند. همچنین به افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند توصیه می گردد که در تمام طول سال از این ویتامین مصرف نمایند چرا که کمبود آن در بدن می تواند عوارض جدی برای عملکرد اعضای مختلف و حیاتی داشته باشد.

با این حال تا به امروز در هیچ تحقیقی، دلایلی کافی در حمایت از اثربخشی مصرف دوزهای بالاتر این مکمل در پیشگیری یا درمان بیماری به دست نیامده است اگرچه این بدان معنی نیست که این نظر در آینده تغییری نخواهد کرد.

بسیاری از مطالعات، ارتباط بین تاثیر مصرف ویتامین D بر بیماری کووید-19 را نشان داده شده است اما شواهد بدست آمده تا حد زیادی مشاهده ای بوده به این معنی که در این آنالیز ها بدون کنترل سایر عوامل و فاکتورهای اثرگذار، آنچه را که در بدن افرادی با سطح بالاتر یا پایین ترِ این ویتامین اتفاق می افتد، مورد ارزیابی قرار می دهد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، نتایج مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که گروه های خاصی محتمل است دچار کمبود ویتامین D باشند و به کووید-19 مبتلا شوند که از آن جمله می توان به افراد مسن، افراد چاق و افرادی با پوست تیره اشاره نمود. ممکن است این کمبود دلیل این باشد که این گروه از افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند یا ممکن است سایر عوامل بهداشتی و محیطی منجر به کاهش سطح ویتامین D و آسیب پذیری بیشتر در برابر ویروس گردد. سطح ویتامین نیز می تواند به عنوان پیامد و نه علت بیماری کاهش پیدا کند.

با این حال آنچه که ممکن است برداشت ها و قضاوت ها را به اشتباه بکشاند، انتشار اطلاعات آنلاین در شبکه های مجازی یا ارائه نتایج تحقیقات اولیه، محدود و با کیفیت پایین است که ممکن است در نتیجه آن، اطلاعاتی خارج از مفهوم اصلی و دقیق، بین مردم دست به دست گردد. به این ترتیب نوعی سردرگمی ایجاد می گردد که می تواند توسط افرادی که نظریه های توطئه را تبلیغ می نمایند، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

به این ترتیب ویتامین D نسبتا مکمل بی خطریست هرچند که هنوز اثر درمانی آن بر کووید 19 تایید نشده است (اگرچه مصرف دوزهای بالای آن می تواند منجر به سنگ کلیه گردد) و بنابراین ممکن است اخبار آن در خصوص کرونا جزو مضرترین اطلاعاتِ غلط نباشد با این حال پروفسور ون در لیندن شرح می دهد: این خطر هنگامی تشدید می گردد که مردم پیشنهاد می نمایند این مکمل، یک درمان معجزه آسا است و می تواند جایگزین واکسن، ماسک و فاصله های اجتماعی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1234

به "ویتامین D داروی کرونا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین D داروی کرونا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید