واکنش رئیس سازمان ثبت اسناد به جاری شدن صیغه های عقد آریایی در بعضی دفاتر ازدواج

به گزارش مجله سی نوا، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید نمود: با دفاتر ازدواج و طلاق متخلف برخورد قاطع می گردد.

واکنش رئیس سازمان ثبت اسناد به جاری شدن صیغه های عقد آریایی در بعضی دفاتر ازدواج

خبرنگاران - ذبیح اله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه مقدس ترین عقدی که در شرع مقدس وجود دارد عقد ازدواج است که سنگ بنای خانواده و بالطبع جامعه و اجتماع را تشکیل می دهد و آغاز پیوند خانوادگی از دفاتر ازدواج است لذا عقد ازدواج باید در دفاتر با رعایت کلیه موازین شرعی و قانونی انجام گردد.

معاون قوه قضائیه اضافه نمود: گزارش هایی واصل شده است که در بعضی از دفاتر صیغه هایی تحت عنوان آریایی و امثال آن جاری می گردد که مغایر شرع و قانون است که با این دفاتر بایستی برخورد قاطع به عمل آید.

وی تأکید کرد: معاونت امور اسناد سازمان ثبت، اداره کل بازرسی و کانون های دفاتر ازدواج و طلاق باید با بازرسی های محسوس و غیر محسوس نسبت به شناسایی این دفاتر اقدام و با مرتکبان این تخلفات برخورد سریع و قاطع به عمل آید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه نمود: در انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق باید نهایت دقت به عمل آید و افرادی به این مشاغل انتخاب شوند که متشرع، مورد اعتماد و قانونمند باشند و در سپردن این دفاتر به افراد نباید صرفاً مدرک تحصیلی ملاک عمل قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از مسائل دفاتر ازدواج و طلاق، به روز نبودن قوانین و مقررات است لذا بازنگری در قوانین و مقررات موجود لازم است.

حمیدرضا صفاکیش استاد تاریخ دانشکده تهران - مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با مبنای تاریخی آنچه به عنوان عقد آریایی در این دوره رواج پیدا نموده است، می گوید: در اسناد به جا مانده متنی معادل آنچه امروز عقد آریایی نامیده می گردد موجود نیست و من تا کنون با سند معتبری در این زمینه از ایران باستان در دوره های مختلف (مادها، هخامنشیان، ساسانیان و ...) که وجود این متن را در آن موقع نشان دهد برخورد ننموده ام.

او ادامه داد: البته چنین متنی با روح حاکم بر ایران باستان منافاتی ندارد، خدا پرستی، اهمیت استحکام خانواده، سلامت ازدواج و ... همیشه در فرهنگ ما مورد تاکید بوده و این متن هم با چنین ارزش هایی سازگار است اما چنین نیست که دقیقا متن آن سندیت تاریخی داشته باشد.

منبع: چمدان
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 129

به "واکنش رئیس سازمان ثبت اسناد به جاری شدن صیغه های عقد آریایی در بعضی دفاتر ازدواج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رئیس سازمان ثبت اسناد به جاری شدن صیغه های عقد آریایی در بعضی دفاتر ازدواج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید