درخواست مرکل در کنار دیوار برلین

به گزارش مجله سی نوا، ایسنا نوشت: آنگلا مرکل در سی امین سالروز فروپاشی دیوار برلین نسبت به گسترش خطر راستگرایی و یهودی ستیزی هشدار داد. صدراعظم آلمان می گوید باید از دستاوردهای این روز تاریخی در برابر خصومت ورزی های جدید دفاع کرد.

درخواست مرکل در کنار دیوار برلین

نهم نوامبر برای آلمان روزی سرنوشت ساز است. از وقایع این روز دو واقعه اکنون در کانون توجه قرار گرفته است؛ نوامبر 1938 و آغاز یورش گسترده و سازمان یافته نازی ها به یهودیان و نوامبر سی سال پیش (1989) که با فرو ریختن دیوار برلین راه وحدت دو آلمان در سوم نوامبر سال بعد هموار شد.

امسال در مراسم رسمی جشن های سی امین سالروز فروپاشی دیوار برلین شماری از سیاستمداران ارشد آلمان در پایتخت گرد آمدند و یاد و خاطره این روز را گرامی داشتند.

یکی از محورهای اصلی سخنان فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان در این روز، قدردانی و سپاسگزاری از تلاش تمام کسانی بود که در یک جنبش صلح آمیز تا برچیده شدن دیوارهای میان دو بخش شرقی و غربی برلین ایستادگی کردند.

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در این مناسبت از همگان خواست آزادی را به عنوان مهم ترین دستاورد رویدادهای سال 1989 پاس بدارند و در برابر خصومت ورزی های جدید از آن حفاظت کنند.

مرکل در این مراسم گفت: نهم نوامبر به گونه ای خاص تجلی ترسناک ترین و شادمانه ترین لحظات تاریخ ماست و به ما نهیب می زند که مصممانه علیه نفرت پراکنی، نژادپرستی و یهودی ستیزی بایستیم.

دعوت به احیای وحدت اروپا

اشتاین مایر در این مراسم که روز شنبه در برلین برگزار گشت از کشورهای اروپایی خواست که با جدیت به تلاش های خود برای وحدت قاره اروپا ادامه دهند.

او با اشاره به فروپاشی شوروی و برچیده شدن حصار دور بخش شرقی اروپا، موسوم به پرده آهنین تاکید کرد که تمام اهداف و امیدواری هایی که با این رویداد انتظارش می رفت تحقق پیدا نکرده است.

رئیس جمهوری آلمان گفت آزادی، دموکراسی، رفاه و وحدت اروپا همچنان اهدافی بزرگ و متعالی به شمار می روند. به دعوت او سران اسلواکی، جمهوری چک، لهستان و مجارستان نیز در مراسم رسمی یادبود نهم نوامبر در برلین حضور داشتند.

فرانک والتر اشتاین مایر در این مراسم شرح داد که بدون اقدام شجاعانه و اراده آزادی خواهانه این چهار کشور انقلاب مسالمت آمیز در اروپای شرقی و وحدت دو آلمان امکان پذیر نبود.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 178

به "درخواست مرکل در کنار دیوار برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست مرکل در کنار دیوار برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید