داستان شناگری که سرطان خون را شکست داد و قهرمان المپیک شد

به گزارش مجله سی نوا، شناگر هلندی توانست بر بیماری سرطان حاد خون غلبه کند و سپس برای دریافت طلای المپیک جنگید.

داستان شناگری که سرطان خون را شکست داد و قهرمان المپیک شد

به گزارش خبرنگاران، ورزشکارانی در تاریخ برگزاری بازی های المپیک بوده اند که از بستر بیماری به مدال المپیک رسیده اند. این ورزشکاران می توانند الهام بخش خیلی از ورزشکارانی باشند که دارند برای المپیک توکیو تلاش می کنند تا با غلبه بر موانع پیش رویشان به سکوی المپیک برسند.

مارتیم وان در وایدن شناگر اهل هلند یکی از همین افراد بود. او در حالی که در انتظار مرگ بود، توانست با غلبه بر بیماری خود به طلای المپیک برسد.

این شناگر در مورد حضورش در این رشته گفت: خواهرم شناگر بود و من هم وارد این رشته شدم اما بعدا متوجه شدم من شناگر بهتری هستم.

او در سن 17 سالگی مقام های متعددی را در مسابقات هلند کسب کرد و در سال 2000، در مسابقات قهرمانی جهان در.شنای ماراتن 5 و 10 کیلومتر جزو 10 نفر برتر قرار گرفت. در حالی که به دنبال کسب مقام های مختلف بود، در سال 2001 دچار سرطان خون حاد شد به گونه ای که پیش بینی می شد که کارش تمام است.

وان در وایدن با یادآوری آن روزها گفت: نه به شنا فکر می کردم و نه به طلای المپیک فقط می خواستم روز بعد که از خواب بیدار می شوم دردم کم شده باشد.

او پس از شیمی درمانی و پیوند سلولهای بنیادی بر بیماری سرطان خود غلبه کرد و البته توانست به طلای المپیک نیز برسد.

شناگر هلندی پس از شکست سرطان، کسب مدال طلا را هدف قرار داد. پنج سال سخت تمرین کرد و در سال 2008 در مسابقات جهانی اسپانیا مدال طلا شنا ماراتن در مسافت 25 کیلومتر و برنز مسافت 5 کیلومتر را کسب کرد و جواز حضور در المپیک پکن را هم به دست آورد.

وان در وایدن در حالی در المپیک پکن شرکت کرد که مویی بر سر نداشت و جای زخمش نیز خودنمایی می کرد.

او در فینال المپیک رقابت نزدیکی با شناگران آلمان و بریتانیا داشت و توانست بر حریفان خود غلبه کند و به مدال طلا برسد.

وان در وایدن گفت در زندگی ام دو لحظه استثنایی داشتم که بدترین آن لحظه ای بود که متوجه شدم سرطان خون دارم و بهترین آن حضور بر روی سکوی قهرمانی المپیک بود.

هر چند او در سال 2008 اعلام بازنشستگی از ورزش حرفه ای کرد اما همچنان به شنای ماراتن ادامه داد تا با درآمد آن به انجام تحقیقات در مورد سرطان کمک کند.

او در سال 2017 بنیاد خود را تاسیس کرد و تا به امروز در حال جمع آوری کمک مالی برای انجام تحقیقات بر روی بیماری سرطان است.

غلبه وان در وایدن بر بیماری و جنگیدنش برای کسب مدال طلا المپیک هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1399 بروزرسانی: 13 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1124

به "داستان شناگری که سرطان خون را شکست داد و قهرمان المپیک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان شناگری که سرطان خون را شکست داد و قهرمان المپیک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید