دادگاه لاهه رسیدگی به کشتار مسلمانان روهینگیا را شروع می نماید

به گزارش مجله سی نوا، به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، دیوان بین المللی دادگستری (دادگاه لاهه، ICJ) امروز چهارشنبه رسیدگی به شکایت علیه دولت میانمار (برمه) به اتهام نسل کُشی مسلمانان را شروع کرد.

دادگاه لاهه رسیدگی به کشتار مسلمانان روهینگیا را شروع می نماید

به گزارش این خبرگزاری، شکایت مذکور را دولت گامبیا از طرف چندین کشور مسلمان به دادگاه لاهه تسلیم نموده و به کشتار مسلمانان روهینگیا در سال 2017 میلادی ارتباط دارد.

دولت گامبیا از دادگاه خواهان صدور حکم توقف فوری آزار و اذیت مسلمانان روهنگیا و رسیدگی به برخورد گذشته دولت میانمار با آنها شده است.

آنگ سان سوچی که رهبری دولت میانمار را برعهده دارد، به لاهه رفته است و در نظر دارد دفاع از کشورش در دادگاه را شخصا برعهده بگیرد.

این در حالیست که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان (UNHCR) و برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) 17 مرداد ماه سال گذشته در بیانیه مشترکی اعلام نموده بودند که خواهان دسترسی کامل به ایالت راخین (در شمال غربی میانمار و محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور)، بوده و نیز منتظرند تا کارکنان بین المللی بتوانند در شهر منگدو (Maungdaw) در این استان مستقر شوند.

لازم به ذکر است، در 14 ژوئن سال گذشته میلادی، سازمان ملل با میانمار توافقی را به امضا رساند که بر اساس آن صدها هزار روهینگیائی آواره در بنگلادش اجازه همراه با انتخاب به میانمار یعنی زادگاه خود را داشته باشند.

لازم به ذکر است اقلیت مسلمان روهینگیا که ساکن استان راخین در شمال غرب میانمار هستند؛ 5 سال گذشته را با ظلم دولت این کشور سپری نموده و مکرر از جانب بودائیان کشورشان مورد تهاجم، قتل و تجاوز قرار گرفته اند.

نحوه برخورد دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا که اغلب مورد شکنجه، قتل و آزار جنسی قرار می گیرند به بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر ملی این کشور تبدیل شده که از قرار برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده هست!

شایان ذکر است، از 25 آگوست سال 2018 میلادی نظامیان ارتش میانمار به همراه بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله گروهی از مسلمانان ایالت راخین واقع در غرب میانمار به چند پُست بازرسی مرزی، در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و هواداران دروغین دموکراسی تعداد زیادی از مسلمانان را به قتل رسانده، به زنان تعرض نموده، منازل و مزارع آنها را به آتش کشیدند و به این ترتیب تعداد زیادی از این افراد را آواره کشور همسایه یعنی بنگلادش نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 245

به "دادگاه لاهه رسیدگی به کشتار مسلمانان روهینگیا را شروع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه لاهه رسیدگی به کشتار مسلمانان روهینگیا را شروع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید