کوشش نافرجام عربستان؛ نماینده فیجی بجای بحرین رئیس شورای حقوق بشر شد

به گزارش مجله سی نوا، خبرگزاری خبرنگاران-بعد از چندماه کشمکش بر سر انتخاب رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل، بالاخره تکلیف این سمت مهم بین المللی روشن شد و خانم نزهت شمیم خان سفیر فیجی در ژنو با رای 29 کشور عضو (از 47 عضو) به عنوان پانزدهمین رییس این نهاد سازمان ملل مشخص شد.

کوشش نافرجام عربستان؛ نماینده فیجی بجای بحرین رئیس شورای حقوق بشر شد

به گزارش خبرنگاران،به دنبال انتخاب نامزد فیجی، سفیر بحرین که در آخرین روزها خود را برای این سمت نامزد نموده بود و عملا باعث ناکامی گروه آسیا- اقیانوسیه در اتخاذ تصمیم اجماعی جهت معرفی فیجی شده بود، با کسب تنها 14 رای، در مقابل نامزد فیجی بازنده شد و ناکام ماند.

علت مخالفت اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل با نامزد بحرینی مورد حمایت عربستان این بود که کشورش کارنامه خوبی در مورد حقوق بشر ندارد.

خانم نزهت شمیم خان به مبارزه با نقض حقوق بشر در یمن شهرت دارد که چند سالی است با محاصره ائتلاف به رهبری سعودی مردم این کشور با قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می نمایند و حملات این ائتلاف به کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم بی گناه یمن از جمله بچه ها و سالخوردگان و زنان منجر شده است.

در آخرین تحول یمن ، سازمان های بین المللی هم اقدام اخیر آمریکا در تروریستی خواندن جنبش انصارالله را محکوم کردند.

دیوید بیزلی رییس برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل گفت که این سازمان قبل از اجرای تصمیم آمریکا هم با مسائل جدی در یمن روبه رو بوده و هشدار داد که بعد از آن شرایط فاجعه بار خواهد شد، این کار آمریکا به معنای صدور حکم مرگ صدها هزار نفر، اگر نگوییم میلیون ها انسان بی گناه در یمن خواهد بود

شورای حقوق بشردراتفاقی کم سابقه درنخستین روزهای سال 2021 میلادی به دلیل اختلاف نظر اعضا بدون رییس مانده بود و برای اولین بار در دوره پانزده ساله تشکیل آن رییس آن با رای گیری مخفی تعیین شد.

کشور بحرین که در زمان حاضر عضو شورای حقوق بشر در ژنو می باشد و در آخرین سال عضویت در این شورا به دنبال کسب ریاست خود بر این نهاد مهم حقوق بشری سازمان ملل متحد بود، در کسب آرا لازم از اعضای این شورا ناپیروز بود و شکست سنگینی در رقابت با کشور فیجی متحمل شد.

47 عضو شورای حقوق بشر دیروز (آدینه) در رای گیری خود در مقر این سازمان در ژنو ، خانم نزهت شمیم خان را برای مدت یک سال به ریاست شورای حقوق بشر در سال 2021 انتخاب کردند.

بحرین که با حمایت های عربستان کوشش های زیادی برای کسب این صندلی نموده بود با کسب تنها 14 رای، متحمل شکست سنگینی شد.

ناکامی بحرین در کسب ریاست شورای حقوق بشر را می توان در ادامه شکست های عربستان سعودی در ماه های اخیر در نهادهای بین المللی حقوق بشری ارزیابی کرد.

بحرین که به دلیل شرایط حقوق بشری نامناسب و برخوردهای نظامی و امنیتی بسیار شدید با اکثریت شهروندان خود مورد انتقاد بسیار زیاد کشورها و نهادهای بین المللی واقع شده است و حتی عضویتش در شورای حقوق بشر نیز با نقدها و سوالات زیادی روبرو بود با ترغیب و حمایت عربستان نامزد تصدی ریاست شورای حقوق بشر در سال 2021 از طرف گروه کشورهای آسیا - اقیانوسیه شده بود که پیروز به کسب حمایت این شورا نشد و شکستی دیگر در پرونده حقوق بشری آن و پدرخوانده معنوی اش یعنی عربستان سعودی به ثبت رسید.

بر اساس آیین کار شورای حقوق بشر هر یک از گروه های 5 گانه جغرافیایی آسیا-اقیانوسیه، آفریقا، اروپای شرقی، اروپای غربی و آمریکای لاتین به ترتیب و برای مدت یک سال می توانند ریاست شورای حقوق بشر را در ژنو برعهده داشته باشند که بر همین اساس در سال 2021 نامزد گروه آسیا- اقیانوسیه باید انتخاب می شد که نماینده فیجی با کسب آرا لازم، عهده دار این مسئولیت شد. فیجی از جمله کشورهای کوچک و جزیزه ای اقیانوسیه است که در یک رقابت سیاسی چند ماهه پیروز به شکست بحرین و عربستان در این رقابت شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1090

به "کوشش نافرجام عربستان؛ نماینده فیجی بجای بحرین رئیس شورای حقوق بشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش نافرجام عربستان؛ نماینده فیجی بجای بحرین رئیس شورای حقوق بشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید