اردوغان: چیزی که در آمریکا رخ داد، بشریت را مبهوت کرد

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران :رئیس جمهور ترکیه، حمله حامیان رئیس جمهور کنونی آمریکا به ساختمان کنگره را بهت آور خوانده و ابراز امیدواری کرد انتقال قدرت به رئیس جمهور منتخب این کشور، مسالمت آمیز باشد.

اردوغان: چیزی که در آمریکا رخ داد، بشریت را مبهوت کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (آدینه) به تحولات بحران انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و حمله حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به ساختمان کنگره واکنش نشان داد.

اردوغان در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگاران بعد از نماز آدینه، گفت: چیزی که در ایالات متحده رخ داد، کشوری که آن را مهد دموکراسی می خوانند، واقعا تمام بشریت را مبهوت کرد. این یک حادثه بی سابقه در تاریخ آمریکا و رسوایی برای دموکراسی [آنها] است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وی ضمن آرزوی بهبودی برای آسیب دیدگان و صبر برای خانواده جان باختگان حادثه کنگره آمریکا، گفت: امیدوارم انتقال ریاست جمهوری به جو بایدن در تاریخ بیستم ژانویه، همانطور که ترامپ وعده داد، مسالمت آمیز باشد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت آمیز برگزار نمایند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله نموده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق های مختلف آن باز کردند.

رسانه های آمریکایی نیز می گویند استیون ساند رئیس نیروی پلیس کنگره ایالات متحده میخواهد از سمت خود استعفا دهد

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به توافق عربستان سعودی و قطر برای عادی سازی روابط نیز گفت: لغو محاصره [قطر] و سرانجام اختلافات داخلی، تحولی بسیار خوب و مبارک برای خلیج [فارس] است. ما امیدواریم احیای صندلی ترکیه در شورای همکاری خلیج [فارس] نیز به این همکاری یاری کند.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط مشخص نموده بودند.

روابط میان چهار کشور یادشده با قطر تا حدود دو ماه گذشته متشنج بود تا اینکه وزیر خارجه کویت اخیرا گفت با میانجیگری این کشور، رایزنی هایی میان چهار کشور مذکور و قطر اجرا شده و این گفت و گوها ثمربخش بوده است.

روز سه شنبه هفته جاری نیز تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا در عربستان سعودی شرکت کرد؛ نشستی که به اجلاس آشتی با قطر معروف شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1087

به "اردوغان: چیزی که در آمریکا رخ داد، بشریت را مبهوت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: چیزی که در آمریکا رخ داد، بشریت را مبهوت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید