اردوغان: با ایران و روسیه برای رونق قره باغ همکاری می کنیم

به گزارش مجله سی نوا، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به فرصتی که خاتمه درگیری ها در قره باغ برای همکاری های منطقه ای فراهم نموده، چارچوب شش جانبه ای را برای بازسازی این منطقه پیشنهاد داد.

اردوغان: با ایران و روسیه برای رونق قره باغ همکاری می کنیم

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا در شمال با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از سفر به منطقه قره باغ کوهستانی به همراه الهام علی اف همتای جمهوری آذربایجانی خود، خواهان کوشش همه طرف های ذی نفع برای بازسازی این منطقه شد.

اردوغان طی نشست خبری با علی اف در شهر شوشا، گفت: همانطور که می دانید ما پیشنهاد داده این تا در قالب بستر شش جانبه ای با مشارکت روسیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ایران همکاری کنیم. ما می خواهیم این منطقه را بر اساس این چارچوب، رونق دهیم.

به نوشته خبرگزاری تاس، وی با تاکید بر پایبندی آنکارا و باکو به بازسازی منطقه قره باغ کوهستانی، شرح داد: ما مصمم هستیم تا با رئیس جمهور علی اف و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همکاری کنیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: انتها خصومت ها در قره باغ، فرصت های گسترده ای را برای همکاری های بین دولتی در منطقه فراهم کرد. ارمنستان باید از این فرصت استفاده کند تا آینده ای مشترک در منطقه بنا نماید.

بر اساس این گزارش، اردوغان همچنین اضافه کرد که ترکیه و جمهوری آذربایجان اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه دیگر در منطقه قره باغ را انجام خواهند داد.

روز گذشته بود که رئیس جمهور ترکیه به همراه علی اف از شهر شوشا در منطقه قره باغ کوهستانی که بعد از 28 سال از اشغال جمهوری ارمنستان خارج شد، بازدید کرد.

این اظهارات اردوغان در حالی است که دولت ایروان با محکوم کردن حضور رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، اینگونه اقدامات را تحریک آمیز و با هدف تضعیف صلح و امنیت منطقه توصیف کرد (جزئیات بیشتر).

تحولات اخیر در روابط باکو و ایروان بعد از 44 روز درگیری بر سر منطقه قره باغ کوهستانی و آتش بس دو طرف اجرا شده است. دو کشور چهارم آبان 1399 با وساطت روسیه بر سر آتش بس به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کند و جهت زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1318

به "اردوغان: با ایران و روسیه برای رونق قره باغ همکاری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: با ایران و روسیه برای رونق قره باغ همکاری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید